Celkové tržby v kinech ani tento víkend nevylétly do nějakých závratných výšin. Situaci měl zachraňovat Vymítač ďábla: Znamení víry. Ten na první pohled nezačal marně. V USA tržba 27 milionů dolarů, mezinárodně dalších 18. Dohromady zatím 45 milionů, při třicetimilionovém rozpočtu. Na hororové poměry to nemusí vypadat vůbec špatně. Náklady se zřejmě zaplatí, výsledky nebudou nijak výrazně horší, než kolik jsme v rámci žánru zvyklí. Studio Universal však zřejmě doufalo v podstatně vyšší příjmy.
Celý balíček s právy totiž vyšel na mastných 400 milionů dolarů! Pravda, součástí téhle sumy není jen natáčení filmových hororů pro kina, ale také využití značky prakticky kdekoliv si studio zamane. Ale to pořád neznamená, že by podstatnou část pořizovacích nákladů neměly pomáhat splatit právě filmy. Idea byla zřejmě taková, že se z nového Exorcisty podaří udělat stejný megahit, jakým byl před pár lety Halloween. To byl také návrat slavné hororové značky po letech, který natočil David Gordon Green.
Jenže širší publikum buď daleko víc zajímá Halloween než Vymítač ďábla, nebo se znovu potvrzuje, že Greenovi prostě natáčení hororů nejde. Už tři díly Halloweenu byly jeden horší než druhý a také Vymítač ďábla: Znamení víry má recenze a divácká hodnocení slaboučké. Jakmile si diváci film nedoporučí mezi sebou, je šance na vysoké výdělky prakticky nulová. Pokud příští víkend zažije Znamení víry výrazný propad, tak jsou zřejmě plány na novou trilogii v troskách a Universal bude muset vymyslet nějaký jiný způsob, jak čtyřsetmilionovou investici splatit.
Nicméně, ačkoliv Vymítač zůstal za očekáváním, tak to byl pořád on, kdo slabý víkend táhl nahoru. Zbytek tabulky už je vyložená bída. Tlapková patrola ve velkofilmu zřejmě ještě nějakou dobu bude plnit úlohu filmu, na který chodí rodiny s malými dětmi. Necelých 12 milionů tržby za víkend je sice oproti premiéře více než poloviční propad, ale animák stál jen 30 milionů a v tomhle případě součástí rovnice nejsou drahá práva, takže dosavadní úhrn tržeb 87 milionů znamená, že si snímek vede skvěle. Analytici předpovídají, že by se do konce promítání mohly tržby ještě zdvojnásobit.
Saw X sice dostalo přímou hororovou konkurenci ve Vymítači, přesto pořád diváci v pokladnách nechali celkem solidních 8 milionů. Celkem už vražedý film utržil skoro 44 milionů, stoprocentně to celosvětová dotáhne alespoň na 70 milionů a natáčení stálo jen 13 mega. Kreativní způsoby mučení a vraždění zkrátka budou pokračovat.
Stvořitel je nadále obřím zklamáním. Ačkoliv byly recenze solidní, trailery vizuálně krásné a internetoví fandové si neustále stěžují, že nedostáváme dostatek původních velkofilmů, publikum prostě nemá zájem. I když aktuálně v kinech jiný vysokorozpočtový spektákl nenajdete! Už premiéra byla slaboučká. Ve druhém víkendu nasazení se film v USA propadl o 57% a mezinárodně o 41%. V USA tak The Creator přidává do kasičky 6 milionů, mezinárodně zhruba 11. Celkový úhrn tedy zatím činí jen nuzných 61 milionů a kdyby od této chvíle dopadlo tím nejoptimističtějším možným způsobem, tak se částku povede maximálně zdvojnásobit. A to je stále nesmírně málo, protože ačkoliv filmaři podali heroický výkon, aby cenovku velkofilmové sci-fi srazili na minimum, pořád natáčení snímku přišlo na 80 milionů a po zaplacení propagace se možná bavíme o zdvojnásobení této částky. To znamená, že při tom nejčernějším scénáři může sympatický projekt skončit i sto milionů v mínusu. Originální počiny to nejspíš budou mít v Hollywoodu zase o něco těžší…
Top pětku uzavírá životopis The Blind. Snímek utržil skoro 4 miliony, dokonce o něco víc, než minulý víkend, což je v kinech docela vzácnost. Nebude z toho nějaký gigantický velehit, ale zjevně jsme narazili na nenápadnou trvalku, která si v rámci svého publika spolehlivě uhájí vlastní existenci. Následují Přízraky v Benátkách. Ve čtvrtém týdnu nasazení se mohou pochlubit necelými 3 miliony z USA a více než 4 miliony ze zbytku světa. Dohromady prozatím 102 milionů celosvětově a klidně se může podařit utržit dalších 20. To znamená, že se splatí náklady na výrobu a na domácím videu se bude vydělávat na zaplacení reklamního rozpočtu. Snímek tedy není propadák, nakonec se asi zaplatí, ale mohou fanoušci doufat, že uvidí s Poirotem další případ? K tomu zatím jednoznačné signály nejsou. Ospravedlnitelné by asi bylo jak natočení dalšího dílu, tak zastavení série.
Co rozhodně poběží dál, je hororové univerzum V zajetí démonů. Novinka Sestra II utržila za víkend 2,5 milionu v Severní Americe a skoro 7 milionů ve zbytku světa. Dohromady nastřádala skoro 249 milionů a než se z kinosálů úplně vytratí, přidá ještě přinejmenším dalších třicet. Takhle nějak by potřeboval vydělávat Vymítač ďábla. Osmá příčka patří Penězům těch tupců. Tržba 2 miliony za víkend, 12 milionů celkově, tedy nic, o čem by mělo smysl se nějak sáhodlouze rozepisovat.
Devítka patří Equalizerovi 3, který se na chvostu žebříčku drží s necelými 2 miliony ze severoamerického trhu a 4 miliony ze zbytku světa. To znamená, že do této chvíle snímek utržil 167 milionů a odhadem ještě asi 20 dalších přidá. Jak už jsme několikrát rozebírali – trojka si vede plus minus stejně jako předchozí dva díly a nejspíš tak budeme sledovat hledání způsobu, jak na značku v budoucnu ještě navázat, ať už s Denzelem Washingtonem, nebo bez něj.
No a pak jsou tu Expend4bles: Postr4datelní. Ti si vedou tak špatně, že je z elitní desítky vytlačila dokonce i obnovená premiéra třicet let starého rodinného snímku Hokus Pokus! Snímek si po letech připsal další 1,5 milionu dolarů, k dosavadních asi pětačtyřicetimilionovým tržbám. Expendables mezitím pokračují v blamáži. Začali mizerně, pak se brutálně propadli a teď drtivý pokles zopakovali. Do kina přišlo o 59% diváků méně než minulý týden a tržba činila pouze 1 milion dolarů, celkem je globálně utrženo asi 44 milionů a částka už nejspíš poroste pouze o jednotky milionů. Při stomilionovém rozpočtu jde o absolutní provar.
A co dva giganti? Barbie od minulého víkendu zvýšila celkové tržby na částku 1,435 miliardy a potřebuje ještě 18 milionů, pokud chce vystřídat Ledové království 2 na 13. příčce historického žebříčku. A Oppenheimer? Ten se dokázal posunout z 934 milionů na 939 milionů. Naprostá fantazie.
Příští týden se budeme bavit prakticky o jediné premiéře. O koncertním filmu Taylor Swift: The Eras Tour. Předprodeje jsou gigantické a je docela dobře možné, že se nímku bude největší hit letošního podzimu.
Titulní foto: Vymítač ďábla: Znamení víry
Zdroje: The Numbers, Deadline, Luiz Fernando, Box Office Mojo