Christopher Nolan příznivcům velkolepých obrazů už za necelé dva měsíce opět zkusí udělat radost filmem Oppenheimer. Na první pohled by se mohlo zdát, že životopisný příběh jednoho vědce není z podstaty obrazově tak vděčná látka jako třeba vesmírný Interstellar, válečný Dunkerk nebo špionážní Tenet. Jenže Nolan zjevně potenciální obavy diváků hodlá rozpustit.
Čerstvě byl vypuštěný tříminutový featurette zaměřený na natáčení v obřím formátu IMAX, kde Christopher spolu se svým dvorním kameramanem Hoytem van Hoytemou osvětlují, jaké překážky během natáčení překonávali. Krom velkolepých záběrů scenérií se Hoyte snažil přijít na to, jak obřího formátu využít v intimních momentech, jak z detail lidské tváře udělat neméně zajímavou souhru detailů, jakou dokáže nabídnout třeba přírodní krajina.
Na obří formát se natáčel úplně celý film, který má téměř tři hodiny. To je v Nolanově kariéře po všech směrech rekord. Celkově je film delší než jeho dosud nejdelší Interstellar a navíc v minulosti Christopher točil většinou alespoň část snímku na méně náročné kamerové systémy, kompletní natáčení na IMAX je otázkou teprve posledních let. Aby to celé nebylo málo složité, jsou součástí Oppenheimera černobílé scény a černobílý filmový pás pro IMAX kamery se zatím nevyráběl, filmaři tedy sami museli iniciovat jeho vývoj.
Proč vlastně byl potřeba černobílý film? Nolan vysvětluje, že chtěl vyprávět příběh J. Roberta Oppenheimera ze dvou úhlů pohledu. Subjektivního a objektivního. Barevné scény (většina filmu) jsou subjektivní Oppenheimerův pohled, černobílé scény jsou objektivní pohled veřejnosti z vnější. Robert navíc má být podle Nolana tou nejméně jednoznačnou a nejvíce paradoxní postavou, jakou kdy přivedl k životu, tudíž by dva úhly pohledu mohly hrát o to výraznější roli.
Přes detailní ponor do fyzikova nitra ale do kin nemíří čistě charakterní drama. Představitel hlavní role Cillian Murphy uvádí, že je snímek epický a má v sobě aspekty thrilleru. Představitelka Robertovy manželky Kitty Emily Blunt potom rovnou hovoří o thrilleru, který nám zrychlí tep a zcela nás pohltí. Svůj podíl na tom bude mít i trikové oddělení. Nebavíme se však v prvé řadě o počítačových tricích, ale o praktických efektech. Scott R. Fisher, který má Oscara za vizuální efekty pro Tenet a Interstellar, popisuje, že v případě Oppenheimera měl míň úkolů, než u předchozích Christopherových filmů, ale když už byl povolaný do služby, tak se slušně zapotil. Spolu s týmem vyráběli s pomocí praktických efektů atomové výbuchy, což znamená, že postavili poměrně velké miniatury (aby se daly filmovat detaily), které pak před kamerou reálně roztrhali trhavinou.
Ale dost řečí, pusťte si video a koukněte dolů do galerie na nejnovější fotky.
Oppenheimer je epický thriller o nevyzpytatelném muži plném paradoxů, který musel riskovat zničení světa, aby jej zachránil. Scénář vychází z Pulitzerovou cenou oceněné knihy American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer od Kaie Birda a Martina J. Sherwina. V hlavnírch rolích Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Florence Pugh, Rami Malek, Alden Ehrenreich, David Krumholtz, David Dastmalchian, Kenneth Branagh, Benny Safdie, Josh Hartnett, Dane DeHaan, Jack Quaid, Gary Oldman, Matthew Modine, Jason Clarke, James D’Arcy, Michael Angarano, Matthias Schweighöfer, Gustaf Skarsgard, Harrison Gilbertson, Emma Dumont, David Rysdahl, Louise Lombard, Guy Burnet, Danny Deferrari, Josh Peck, Casey Affleck a Robert Downey Jr. Režíruje Christopher Nolan. Datum české premiéry je stanovené na 20. července 2023.
Foto: Universal Pictures
Zdroje: Universal, Total Film