Společnost Disney pořádala jednu ze svých čtvrtletních konferencí s akcionáři. Vzešla z ní především spousta čísel a dalšího obchodního žargonu, ale dostali jsme také tři zcela jasná filmová oznámení: Pokračování se dočkají série Toy Story, Ledové království a Zootropolis.
Ty se všechny řadí mezi ty vůbec největší hity, jaké Disney ve svém portfoliu má. Toy Story – Příběh hraček vídají diváci v kinech od roku 1995. Vznikly celkem čtyři celovečerní filmy, ten poslední v roce 2019. Loni následoval snímek s „opravdovým“ Buzzem Rakeťákem, ten však stál od ústřední série stranou. Poslední dva filmy byly miliardové hity, ale i ty předchozí si v pokladnách vedly skvěle. Snímky se chlubí skvělými recenzemi a Oscary.
Ledové království zachvátilo svět roku 2013, pokračování se stalo ještě větším mega hitem roku 2019. V obou případech se slavilo pokoření miliardových tržeb. A platí to i pro Zootropoli z roku 2016. Ta je zatím bez pokračování. Všechny série daly vzniknout také množství nejrůznějších krátkých filmů nebo seriálů, nicméně pohledem člověka, který nehltá i ty nejmenším Disney novinky lze na první pohled říct, že ve zvířecím světě Zootropole je toho k prozkoumání ještě spousta. I pohádkový svět Ledového království určitě dokáže nabídnout celou řadu nových příběhů. S Toy Story je situace maličko jiná. Zástupci studia už dvakrát tvrdili, že se vrací naposledy, aby to znovu a znovu porušili. Zatím z toho byly vydařené filmy, nicméně hrozí, že jednou to prostě nedopadne a skvělá série si zbytečně bude kazit pověst.
Důvod ke spoléhání na ověřené značky je zřejmý: Disney se za každou cenu potřebuje vyhrabat nelichotivé finanční situace. Na podzim jsme viděli, že po déle trvajících slabších výkonech byl z pozice vrchního ředitele odvolaný Bob Chapek, jehož nahradil jeho hvězdný předchůdce Bob Iger. Teď můžeme vidět v praxi jeho kroky. A finanční výsledky stále nejsou tam, kde by je akcionáři chtěli mít.
Během aktuální konference s akcionáři bylo oznámeno, že Disney hodlá ušetřit několik miliard, přičemž 3 miliardy budou ušetřeny na obsahu (výroba filmů a seriálů). Dřívější vysoké utrácení Iger přičítá „závodům ve zbrojení“ vyvolanému vstupem řady nových hráčů na streamovací trh v posledních letech. Jak se situace ustaluje, zběsilé pumpování financí do nového obsahu zpomalí.
Do budoucna se společnost chce soustředit na vyladění marketingu a cen, zaměří se více na pěstování loajálních zákazníků (kteří spíše skousnou jakékoliv zdražování), propustí pár tisíc zaměstnanců, a restrukturalizuje svoje řízení. Dál se bude hodně věnovat zábavním parkům a sportovní ESPN, kde spolehlivě leží peníze. Pokud jde o filmy a seriály, tam i nadále budou hrát roli klasické televizní stanice (to se týká Spojených států) a celosvětová kina, nicméně Iger dodává, že za svou prioritu dál považuje streamovací službu Disney+, u níž stále platí, že by se v příštím roce měla pět let od spuštění poprvé propracovat k ziskovosti.
Jak už bylo naznačeno výše, jasnou cestou k vyšším příjmům má pro Disneyho být větší důraz na věrné zákazníky a větší důraz na osvědčené úspěšné značky. To na jednu stranu není příliš povzbudivá zpráva pro fanoušky původní tvorby. Na druhou stranu asi od komerčního konglomerátu lze těžko čekat cokoliv jiného.
Kupříkladu na poli animace si 5 z posledních 6 původních disneyovek (a pixarovek) vedlo mizerně. Ano, během Covidu se návyky diváků zásadně proměnily a Disney sám sobě podřezal větev, když začal animáky souběžně s kinem uvádět na streamovací službě Disney+. Ale zatímco konkurenční Mimoni 2 utržili skoro miliardu a Kocour v Botách 2 by měl být schopný dosáhnout půl miliardy, Disneyho neúspěšnějším filmem bylo Encanto, které navzdory vysokému rozpočtu dokázalo utržit v kinech pouze 256 milionů. Všechno ostatní Disneyho původní animáky od roku 2020 na tom byly ještě VÝRAZNĚ hůř. Takže manažeři velí k návratu největších hitů a prostě doufají, že se miliardy opět pohrnou.
Titulní foto: Ledové království
Zdroj: Disney