Dlouho očekávaný Avatar: The Way of Water se vytasil s finálním trailerem. Souběžně s ním ale vyvolal rozruch také režisér James Cameron. V rozhovoru pro magazín GQ řekl, že film byl „zas*aně drahý“. Označil pokračování za nejhorší podnikatelský záměr ve filmové historii a dodal, že aby byl Avatar 2 výdělečný, musí přinést třetí či čtvrté nejvyšší tržby v dějinách. Tuhle laťku je třeba pokořit, jedině tak se film zaplatí.
Tahle matematika pořád působí poněkud podezřele. Už letos v červenci Cameron říkal, že kdyby pokračování utržilo o třetinu méně, než jednička, byl by to problém. Sedmdesát procent tržeb prvního Avatara, to jsou zhruba 2 miliardy dolarů. Čtvrtý komerčně nejúspěšnější film historie, to jsou Star Wars VII, tedy film s cca dvoumilionovou tržbou.
Podle aktuálních informací magazínů Deadline a The Hollywood Reporter však Avatar: The Way of Water stál 350-400 milionů dolarů. Dejme tomu, že to bylo víc, že náklady jsou ještě o něco vyšší a film vyšel třeba na půl miliardy. A představme si, že se v Disneym opravdu plácnou přes kapsy a vynaloží 200 milionů na propagaci (u prvního dílu se udává, že marketing vyšel asi na 150 milionů). Pak vezměme v potaz zjednodušenou verzi hollywoodské matematiky, která říká, že z každé prodané vstupenky dostane zhruba polovinu kino a zhruba polovinu studio. I v takovém případě by film na splacení nákladů potřeboval „jen“ zhruba 1,4 miliardy.
Proč tedy už dvakrát Cameron zmiňoval podstatně vyšší částku? Osobně mám stále podezření, že kdykoliv do médií mluví o nákladech, tak ve skutečnosti hovoří o celé produkci. A natáčely se dva díly Avatara zároveň – dvojka i trojka. Při sečtení nákladů na dva velkofilmy už bychom se skutečně mohli dostat nad miliardu a tržby ve výši dvou miliard tím pádem začínají být nezbytné. Dalším možným vysvětlením je, že Cameron prostě přehání, aby vyvolal rozruch, udělal snímku reklamu. Anebo je tu ještě varianta, že krom rozpočtu samotného Avatara 2 je třeba zaplatit také náročný vývojový proces, který musel první klapce předcházet.
I v inkriminovaném profilu pro magazín GQ Cameron vzpomíná, že přípravy začaly už v roce 2013. V září 2022 pořád ještě nebylo hotovo. V jednom z předchozích článků jsme rozebrali, že produkce zcela vyhodila jeden kompletní scénář a začala od začátku. A bylo třeba opět vyvinout zcela nové technologie, aby šlo Cameronovu vizi realizovat. Byly potřeba nové kamery, nové snímače pro záznam pohybu (motion capture), nové výpočetní algoritmy a nová umělá inteligence. K tomu je Cameron velký puntičkář – u jednoho z trikových záběrů reportérovi ukázal, že vzniklo 405 různých verzí, než digitální kouzelníci připravili něco, s čím mohl být James spokojený. Celý proces je tak komplikovaný a nákladný, že by konkurenti (kteří nenavazují na megahit se skoro třímiliardovou tržbou) podle něj byli šílení, kdyby se pokoušeli pracovat podobným stylem.
Ačkoliv režisér v minulosti otevřeně hovořil o tom, že situace na trhu se zásadním způsobem proměnila a není vůbec jisté, kdy diváci přijdou do kina a kdy ne, teď připomíná, že stále platí, že první Avatar utržil „všechny prachy světa“. Podle Camerona proto, že je to gigantické dobrodružství, které vás emocionálně vcucne a na konci zase vyplivne. A navíc byl celý film vizuálně převratný.
Ve prospěch pokračování by mohlo hrát, pokud tenhle pocit obecenstvu nabídne znovu. Zoe Saldana v rozhovoru pro Fandango tvrdí, že se to povedlo. Že se ponoříme do světa, jaký jsme nikdy neviděli a že to bude stejně převratné, jak první film. Možná, že míra nadšení neporoste do nových výšin, ale má šanci být hodně podobná, protože se přesouváme do jiných částí planety, kde uvidíme něco úplně jiného, než před lety v jedničce. Ne nutně „lepší“, ale prostě „jiné“.
Nabízí se otázka, proč se Cameron do tak riskantního podniku vlastně pouští. Sám přece říká, že jej baví jeho podvodní bádání a obecně se rád věnuje projektům, které zároveň mají dopad přímo na svět. Zároveň se ale považuje a vypravěče příběhů. Opravdu dobré filmy mohou obecenstvem pohnout, navíc velkofilmy zaměstnají ohromnou spoustu lidí a kdo ví, zda by nějak nedrancovali planetu, kdyby neměli tuhle práci.
V rámci Avatara se Cameron může věnovat všemu, co je pro něj důležité. Vypráví o tom, jak je život spojený s přírodou. O přínosech a problémech, které lidem přináší technologie. V Avatarech je možné hloubat nad tím, kam lidstvo míří, věnovat se udržitelnosti a ochraně přírody, stejně jako důležitosti lidského společenství a komunity. S tím úzce souvisí osobní příběh, který do filmu James vtělil. Tentokrát vypráví o otci, který se snaží obstát ve své rodičovské roli, i když si zároveň nemůže pomoct a stále na sebe bere další a další velké úkoly mimo rodinu. Aneb The Way of Water je příběh o válečnících beze strachu, kteří se stávají rodiči, ale zároveň na ně stále čekají tvrdé zkoušky. Zatímco kupříkladu superhrdinové podle Camerona podobné problémy většinou nezažívají, jakmile přidáte do rovnice děti, je podle Jamese vyprávění v tu ránu daleko hmatatelnější.
PS: Pokud byste se báli, že si Cameron do konce kariéry vystačí už jen s Avatarem, tak nutně nemusíte. Režisér sice rád říká, že je v daném prostředí schopný vyprávět všechno, co vyprávět chce, souběžně ale platí, že má v hlavě spoustu nápadů a hodlá být aktivní, dokud nezaklepe bačkorami. Ale uvěříme, až nějaké další projekty skutečně uvidíme. Zatím se blíží Avatar 2 a dole v galerii si můžete prohlédnout čerstvě zveřejněné plakáty s jednotlivými postavami.
Rodina Jakea Neytiri si dlouho žila idylickým životem, dokud se na Pandoru ze Země nevrátila těžební společnost RDA. To rodinu donutí přesídlit na mořské útesy za klanem Metkayina, kde doufají, že naleznou bezpečné útočiště. Zároveň už ale nejsou v prostředí, které by dobře znali (v pralese). Čeká na ně značný šok a to jak kulturně, tak z praktického hlediska přizpůsobení se úplně novým životním podmínkám.
V hlavních rolích se představí Zoe Saldana, Sam Worthington, Sigourney Weaver, Stephen Lang, CCH Pounder, Matt Gerald, Joel David Moore, Oona Chaplin, Cliff Curtis, Jamie Flatters, Britain Dalton, Trinity Bliss, Bailey Bass, Filip Geljo, Duane Evans, Jacks Champion a Kate Winslet. Režíruje James Cameron. Datum české premiéry je stanoveno na 15. prosince 2022.
Foto: 20th Century Studios
Zdroje: GQ, Fandango, Deadline, The Hollywood Reporter