Pakliže se zajímáte o technickou stránku filmů a kupříkladu vás zajímá, co obnáší konverze 2D filmu ve 3D biják, pak vám poslouží režisér David F. Sandberg, který tento proces relativně podrobně rozebral na Twitteru. Evidentně se nejedná o jednoduchý proces, přičemž nutné zásahy a změny jsou možná zásadnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Sandberg, mimo jiné režisér hororů Zhasni a zemřeš a Annabelle 2: Zrození zla, byl tohle martýrium nucen podstoupit v rámci post-produkce DC komiksovky Shazam! a mám takový pocit, že by se bez toho obešel.
"3Déčko" zažilo obrovský boom ve chvíli, kdy James Cameron zválcoval kina po celém světě se snímkem Avatar, který ovšem pracoval s nativním 3D. Byl tedy natáčen ve 3D za pomoci adekvátního vybavení, leč dnes se zpravidla jedná o post-konverze. Úspěch Avatara (2009) a Alenky v říši divů (2010) vyústil v boom z hlediska užívání 3D ve filmu. Prakticky každý vysokorozpočtový blockbuster byl v post-produkci konvertován do 3D, někdy neskutečně ohavně (Souboj Titánů - 2010), jindy relativně úspěšně (typicky třeba marvelovky). Postupem času se ukázalo, že diváci nehodlají tvůrcům skákat na špek věčně a návštěvnost 3D projekcí (lístky byly logicky dražší) začala klesat. I tak studia na post-konverzi u většiny blockbusterů tlačí, jako třeba v případě Shazama!. Sandberg pak na Twitteru demonstruje, jak složité je převést záběr zachycený ve 2D do 3D, obzvláště musíte-li pracovat s prvky jako sníh či vánoční osvětlení:
I used to think that for 3D conversions they use the 2D footage as one eye and then just create a second eye but they actually create two new eyes. The original footage is sort of a center view. pic.twitter.com/smsn06nvlU
— David F. Sandberg (@ponysmasher) February 25, 2020
If you switch from left to center to right in quick succession you might think that you'd get a mini version of The Matrix's bullet time. But no, you often get this weirdness. pic.twitter.com/bOqcfkhZuc
— David F. Sandberg (@ponysmasher) February 25, 2020
Suddenly you see all the warping and trickery used. Things are enlarged to cover up more background rather than re-creating the background, things are erased to solve problems, etc.
— David F. Sandberg (@ponysmasher) February 25, 2020
Look at these guys raving! *unts unts unts* pic.twitter.com/Rso0I3UWjs