Masivní reklamní kampaň se nás snažila přesvědčit o tom, že Black Adam bude v kinech to nejlepší od vynálezu kamery. A musí se nechat, že při nástupu do multiplexů Dwayne „The Rock“ Johnson výrazně vytáhl slaboučkou návštěvnost směrem vzhůru. Zájem ale nebyl enormní a rychle padal. Tento víkend si Black Adam vedle nulové konkurence užívá poslední umístění na špici žebříčku, než jej vystřídá příští týden Black Panther: Wakanda nechť žije.
Tento víkend Black Adam alespoň zbrzdil rychlost propadu diváckého zájmu. V USA se film propadl oproti minulému týdnu o 33% a utržil za víkend 18,5 milionu. Ostatní světové trhy se propadly o 35% a v úhrnu vynesly snímku dalších 25 milionů dolarů. To dělá celkem 137 milionů z USA, 182 milionů mezinárodně a 319 milionů celkem. V tuhle chvíli to vypadá, že ve studiu Warner Bros. budou rádi, když se Black Adam vyšplhá na 400 milionů. A s nasazením v čínských kinech to opět vypadá nejistě.
Kdybyste měli pocit, že 400 milionů je přece velká částka, tak pamatujte, že to neplatí, pokud vezmeme v úvahu, jak nákladný snímek byl. Dle dostupných informací vyšel rozpočet na 195-250 milionů a náklady na propagaci byly minimálně stomilionové. O tržby se studio a provozovatelé kin dělí (zhruba půl na půl, když to zjednodušíme). Dosud nejúspěšnější film, kde byl The Rock jednoznačně hlavní hvězdou, je Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw. Film byl podobně drahý, měl podobně rozsáhlou propagační kampaň. Celosvětově utržil 759 milionů, nakonec přinesl podle hollywoodských analytiků čistý zisk ve výši 84 milionů. Black Adam tedy prakticky jistě skončí ve ztrátě.
To je z jakéhokoliv úhlu pohledu průšvih, minimálně opticky však působí o to hůř, když si jej porovnáme s výsledky Shazama. To je superhrdina, který je v komiksech s Black Adamem úzce provázaný. U většinového publika je také naprosto neznámý. Nakonec v kinech utržil pouze 366 milionů dolarů (navíc 43 milionů bylo z Číny, odkud dostávají filmová studia zhruba jen čtvrtinu z každé prodané vstupenky), takže o nějakém velkém hitu také nemůže být řeč. Jenže v tomhle případě nehrála hlavní roli jedna z nejznámějších hereckých osobností současnosti, film neměl gigantickou propagační kampaň, konkurence v kinech byla tenkrát větší a co je nejdůležitější, rozpočet byl poloviční!
Znovu je tak na pořadu dne to, co probíráme pravidelně: Hollywood nemůže dlouhodobě lít peníze do černé díry. Pokud studia nepřijdu na to, jak na podobné filmy přilákat davy, tak prostě nezbývá, než snížit rozpočty. Ve finále to může být i pro diváky vlastně pozitivní, protože bez bezedných peněženek tvůrcům nezbývá nic jiného, než publikum zaujmout zajímavými nápady…
Druhé příčky aktuálního víkendového žebříčku dosáhlo animé One Piece Film: Red. Japonský animák si dopřáli diváci, kteří v pokladnách nechali 9 milionů. Animé filmy mají na západě jen limitované publikum, z USA nejde čekat vyšší než dvacetimilionové příjmy. Film je nicméně regulérním mega hitem doma v Japonsku, kde se podařilo utržit už 120 milionů dolarů. Globální tržba se zatím vyšplhala na parádních 159 milionů.
Trpělivě se v žebříčku drží romantická komedie Vstupenka do ráje. Ta oproti minulému víkendu ztratila jen 14% diváků, utržila dalších více než 8 milionů a nenápadně už se v USA dostala ke skoro 47 milionům. Celosvětový úhrn zatím dělá téměř 138 milionů. I když měl film značně nadsazený rozpočet ve výši 60 milionů, měl by se minimálně zaplatit. V kinech nicméně dlouhodobě chybí „lidové“ filmy pro usedlejší publikum, a tak by snímek nerušeně mohl v pokladnách bodovat ještě hezkých pár týdnů a nakonec tak studiu Universal přinést slušný profit.
Čtvrtou příčku žebříčku drží sympatický původní horor Úsměv. Diváci si mezi sebou lezavou podívanou s chutí doporučují a v USA jsou z toho další skoro 4 miliony. Mezinárodně je to ještě o chlup lepší – internacionální publikum za vstupenky utratilo dalších 5 mega. Celkem to dělá 99 milionů z USA a skoro 104 mezinárodně. Celkem téměř 203 milionů globálně. Při rozpočtu 17 milionů jde samozřejmě o královský výsledek, který se ještě bude dál zlepšovat. Velkou hororovou konkurenci totiž Úsměv nemá:
Hned na páté příčce žebříčku je Ďáblova kořist. Ta se promítá druhým týdnem, tentokrát utržila necelé 4 miliony, v USA to dělá v úhrnu 13, celosvětově 15,6. Není to průšvih, ale ani hit. Ve slabých výsledcích pokračuje Halloween končí, pokračování světoznámé série se zabijákem Michaelem Myersem. Při čtvrtém týdnu promítání snímek propadl až na 9. příčku žebříčku, tento víkend utržil 1,4 milionu a v globálním úhrnu má jen 103 milionů. Oproti Úsměvu poloviční tržba, při dvojnásobném rozpočtu a s daleko dražší reklamou a známou značkou v zádech. Zároveň je ale pravda, že je film souběžně dostupný v online distribuci, kde nevíme, jaké má výsledky. Hororový přehled uzavírá zázračný nezávislák Terrifier 2. Snímek s pouze čtvrtmilionovým rozpočtem v pátém týdnu promítání utržil luxusní milion. Dohromady už je z toho 10 milionů. To znamená čtyřicetinásobek vloženého rozpočtu. O takové návratnosti si mohou velkofilmy nechat jen zdát.
Víkendovou top desítku doplňují ještě rodinný Kámoš krokodýl na 6. příčce (3 miliony za víkend, téměř 64 milionů celosvětově), nezávislé drama The Banshees of Inisherin (2 miliony za víkend, 10 celosvětově) a nezávislák Till (1,8 milionu za víkend, 6,6 milionu celkově). Na závěr ještě můžeme přidat novinky k Janu Žižkovi. Ten se nově podíval do Británie. Z té zatím nejsou hlášeny žádné závratné tržby, nicméně celosvětový úhrn zase o kus poskočil. Od minulé neděle film v pokladnách světa utržil dalších zhruba 5 milionů korun a celkem se může pochlubit částkou skoro 101 milionů Kč.
Příští týden konečně budou mít provozovatelé kin zase žně. Do sálů nastoupí Black Panther: Wakanda nechť žije a momentálně se předpokládá úvodní tržba 175-200 milionů dolarů jen z USA. Je tu reálná šance, že bychom se mohli po Top Gunu: Maverick a Jurskému světu: Nadvládě dočkat třetího letošního filmu, jenž má šanci v kinech utržit přes miliardu. Potom se vůbec nedá vyloučit, že první příčky kasovního žebříčku dokážou každý víkend do konce roku dosáhnout už jen dva různé filmy: Black Panther: Wakanda nechť žije a Avatar: The Way of Water. Jestli to tak skutečně bude, si u nás můžete ověřit každou neděli v podvečer.
Titulní foto: Black Adam
Zdroje: The Numbers, Box Office Mojo, Exhibitor Relations Co., Deadline