Pokladny kin zažívají nejlepší víkend od začátku srpna, za což vděčí hororu Halloween končí, nejúspěšnější premiéře od červencového Nene. Přesto se v Hollywoodu strhla vášnivá debata o tom, zda náhodou studio Paramount nepodřezává samo sobě a celému průmyslu větev, když takhle výrazný snímek nasadilo souběžně do kin i na stream.
Závěr nové trilogie Halloween utržil za víkend na celosvětově největším (a rozhodujícím) filmovém trhu ve Spojených státech 41 milionů. To je výrazně méně, než očekávaly předpovědi. Analytici snímku věštili rovnou 55 milionů. Kam zmizel rozdíl? Minulý díl série měl nezanedbatelně lepší start, když z diváckých kapes vytáhl za úvodní víkend 49 milionů. Tenhle pokles můžeme připsat tomu, že už Halloween zabíjí nestál za moc a aktuální „trojka“ měla také jen mizerné recenze a divácké ohlasy. Fanoušci se nahrnuli do kin v pátek, ale během víkendu zájem strmě padal.
První díl nové trilogie v kinech utržil za úvodní víkend 76 milionů a hollywoodští komentátoři se domnívají, že tak velký pokles nejde přičítat jen ztrátě kvality, ale jednoduše faktu, že obě pokračování byla uvedena souběžně do kin a na službu Peacock. Tu má k dispozici 15 milionů domácností, ale studio Universal zatím neuvedlo, jak velký zájem o film na Peacocku byl. Je tak otázkou, zda se studiu distribuční strategie vůbec vyplatí. Ano, za shlédnutí novinky na Peacocku musí diváci platit extra poplatek a ještě mít streamovací platformu předplacenou. K tomu se Universal nemusí dělit o příjem filmu s provozovateli kin.
Zároveň ale platí, že i kdyby momentálně Universal na tomhle konkrétním kroku vydělal, do budoucna by mohl zaplakat. Zkušenosti z posledních dvou let ukazují, že ve většině případů příjmy z online distribuce příjmům z kin nedosahují. A pokud budou studia posilováním online platforem a ovlivňováním diváckých návyků dlouhodobě oslabovat kina, tak tím ve finále ohrožují i samy sebe. Mezinárodně zatím film utržil dalších 17 milionů.
Druhou příčku okupuje horor, který naopak na zájem diváků v kinech vsadil. Při svém třetím víkendu utržil film Úsměv 12 milionů a celkem má na kontě 71 mega z USA a dalších 66 z mezinárodních trhů. V tuhle chvíli vypadá poměrně reálně, že nenápadná novinka ve finálním součtu vykáže lepší výsledky než světoznámý Halloween, který by ve finále mohl zastavit svoje úhrnné kino příjmy někde kolem stovky.
Třetí příčka patří rodinnému dobrodružství Šoumen krokodýl (Lyle, Lyle, Crocodile). To přihodilo 7 milionů a celosvětový součet dělá 26 mega. Válečnice připočetla necelé 4 miliony. Ve Státech to dělá už skoro 60 milionů, mezinárodně to však jde ztuha. Necelých 17 milionů z internacionálních trhů historický epos prozatím posouvá k úhrnu ve výši 76 milionů. A to je při padesátimilionových nákladech prozatím pořád málo.
To však není nic proti tomu, jak špatně si vede Amsterdam. Novinka někdejšího hitmakera Davida O. Russela je na tom tak bídně, že se o ní hovoří jako o jednom z největších propadáků posledních let. Film s rozpočtem 80 milionů už během premiéry utržil pouze 6 milionů a po týdnu spadl o více než polovinu a přidal za druhý víkend jen necelé tři mega. Celosvětový úhrn činí 18 milionů. Předpokládá se, že celosvětové náklady na propagaci se vyšplhaly někam k 70 milionům a globální tržba nebude po ukončení promítání vyšší než 36 mega. To podle analýz společnosti New Regenci přinese ztrátu zhruba ve výši 100 milionů dolarů! Jasně, ta se bude během let pomaličku zmenšovat, jak budou přicházet drobné příjmy z uvádění v televizi a domácím videu, ale největší příjmy v současnosti filmy prostě mají z kin.
Dle zákulisních zdrojů serveru Deadline sice rozpočet o plných 30 milionů navýšily nutné změny způsobené pandemií, ale vypadá to, že i padesátimiliononový rozpočet je pro podobný typ filmů (pro dospělé a náročnější diváky, bez akce a slavné předlohy) poměrně rizikový a bez vyloženě nadšeného přijetí se šance na návratnost rapidně snižují. Do budoucna tak reálně hrozí, že studia budou opatrnější a podobné projekty buď budou levnější (šetřit se bude například na historické výpravě nebo na obsazení vedlejších rolí), anebo místo do kin půjdou rovnou na stream.
To nic, drahá mohlo skončit podobně bídně jako Amsterdam. Také šlo o nákladné, ambiciózní drama s hvězdami, leč bez slavné předlohy a bombastických „atrakcí“. Filmu nicméně pomohl žánrový příklon k mysterióznímu thrilleru, silná šuškanda před premiérou (zákulisní spory propíral bulvár) a podstatně rozumnější rozpočet ve výši 35 milionů. Film se tak jednoznačně zaplatí. Tento víkend si připal dvě mega a celosvětově už je na účtu 78 míčů. Rozpočet je splacený, teď už se vydělává na propagační náklady.
Na sedmé příčce víkendového žebříčku je horor Barbarian. Ten si vede obstojně. V šestém týdnu promítání připisuje 1,4 mega, celosvětově se může chlubit čtyřicítkou, rozpočet byl desetinový. Takhle nějak vypadá rozumná filmová investice. Dobře hodnocená komedie Kámoši (Bros) dál naráží na nezájem širšího publika. Ve třetím týdnu promítání připočítává necelý milion, dohromady má v kasičce desítku. Mezinárodně zatím snímek nasazený nebyl, přičemž v Česku byl film stažený z výhledu premiér. Asi panuje obava, že se u nás gay romcom prostě nechytí.
Na deváté pozici zaujal Terrifier 2. Film si lehce polepšil oproti svému premiérovému víkendu a tentokrát už utržil dokonce 850 tisíc dolarů! Snímku nejspíš pomáhá pečlivá distribuční práce, kdy horor není k vidění v mnoha kinech, ale dostane se do těch pečlivě vybraných, kde má šanci na úspěch. Plusem je určitě také šuškanda o tom, že diváci na projekcích omdlévají. Úhrnná tržba činí 2,3 milionu, přičemž měl snímek pouze čtvrtmilionový rozpočet a nenápadnou propagaci. Malý distributor Cinedigm Entertainment Group může slavit.
Na desáté příčce se stále záhadně drží Top Gun: Maverick, který si připsal dalších skoro 700 tisíc. Celkové tržby v USA dosahují už skoro 716 milionů, ve světě skoro 1,483 miliardy. Obnovená premiéra Avatara si globálně oproti minulému týdnu polepšila o další dva miliony, na úhrnných 74 mega. Mohlo to být ještě víc, ale zdá se, že Disney si pevně stojí za rozhodnutím, že na řadě trhů snímek promítal jen po předem pevně stanovenou dobu, ať už by byly výsledky jakékoliv. Vstupenka do ráje dál dělá v mezinárodních teritoriích parádní byznys, když od minulého víkendu připočetla dalších 12 milionů a vyšplhala se už na úhrnných 72 mega. Příští týden jde romantická komedie s Georgem Clooneym a Julií Roberts do amerických kin, tak schválně, kolik ještě dokáže do kasičky přidat.
Jinak příští týden bude hlavním tahákem Black Adam. Ačkoliv zřejmě ne takovým, jak by si The Rock a studio představovali. První ohlasy byly smíšené a fakt, že Johnson otevřeně v rozhovorech mluví o potitulkové scéně nasvědčuje tomu, že ve Warneru nepanuje dvakrát velká důvěra ve film samotný. Aktuální prognózy hovoří o víkendovém otevíráku ve výši 55-65 milionů dolarů, přičemž v horizontu času výše prognózy postupně klesá. Při odhadovaném rozpočtu 200-250 milionů by tak z ambiciózní The Rockovy komiksovky mohl vzejít výsledek na pomezí propadáku. Podstatně lépe prozatím vypadá výhled listopadového Black Panthera 2, ten podle současných odhadů za první víkend utrží někde mezi 180 a 225 miliony.
Titulní foto: Halloween končí
Zdroje: Deadline I, II, Exhibitor Relations Co., The Numbers, Box Office Mojo, Box Office Pro