Když si komiksovka Black Adam odbyla premiéru, zdůrazňoval jsem, že celkový úspěch či neúspěch filmu budeme moci odhadovat až na základě toho, jak si povede ve svém druhém týdnu promítání. Sedm dní uplynulo a už je zřejmé, že z The Rockova vymodleného projektu velký megahit nebude.
Warneru se daří dosaženým tržbám dávat pozitivní spin, ale pojďme se situaci podívat bez příkras. Black Adam při svém druhém víkendu promítání v USA propadl o 59%. To u podobně velkých filmů není nic neobvyklého. Problém je v tom, že Adam padal z poměrně nízké počáteční hodnoty. Tento víkend si tak z amerických pokladen odnesl pouze necelých 28 milionů. Úhrn ze Států činí 111 mega. Mezinárodně si Dwayne Johnson vede o něco lépe. Propad činil 45%, film si připsal na účet dalších 39 mega a v úhrnu má z mezinárodních trhů 139 milionů. Celkem to dělá 250 milionů.
Čtvrt miliardy na první pohled může vypadat jako spousta peněz, ale když bude Black Adam pokračovat ve stejném tempu, tak ke konci svojí dráhy bude mít z USA maximálně tak 180 milionů, z ostatních trhů zhruba 220 a celkem tedy něco kolem 400 milionů. Ale také to může být míň, protože přespříští týden si začne pro sebe sály a pozornost diváků brát Black Panther 2. Dle aktuálních zpráv by Black Adam měl být v listopadu nasazený do čínských kin a počítá se s premiérou v Japonsku. To může při dobré konstelaci hvězd znamenat dalších třeba i sto milionů do prasátka, jen je třeba pamatovat na to, že na čínském trhu dostane zahraniční film z každé prodané vstupenky násobně nižší podíl, než kdekoliv jinde na světě.
Dle dostupných dat natáčení Black Adama stálo 195-250 milionů dolarů a náklady na propagaci v žádném případě nebyly nižší než 100 milionů (a spíš byly vyšší). Takže ano, pokud by se celkové tržby Black Adama vyškrábali někam k půl miliardě dolarů, tak už asi lze s přimhouřením očí hovořit o tom, že po uvedení filmu na DVD, streamu a v TV by se postupně mohl nakonec zaplatit. Filmy s dvousetmilionovým rozpočtem se ale netočí pro to, aby se s odřenýma ušima vyškrábaly z dluhů. Mají přinášet tučné zisky, které jsou schopné financovat menší projekty a chod celého studia. Je tedy třeba hovořit o neúspěchu a ptát se, jaké ponaučení si z něj Warner, potažmo širší Hollywood vezmou.
Při pohledu z vnější se nabízejí dvě logické rady: Neplaťte za filmy s dosud neotestovanými hrdiny 200 milionů – vraťte rozpočty zpátky na zem. A dbejte na to, aby ty filmy za něco stály (průměrná známka od profesionálních kritiků činí slaboučkých 5 z 10). Nicméně Hollywood je často motivovaný spíš strachem než racionalitou. V nejhorším případě bude chtít produkce Black Adama okamžitě nahnat do souboje se Supermanem. Supermana podobné spěchání před lety na řadu let pohřbilo. Nedostal možnost volně dýchat a rovnou se musel prát s Batmanem, když studio nebylo spokojené s jeho příjmy. Tak doufejme, že nově určené vedení DC Studios podobné omyly rázně odmítne.
Na druhé příčce žebříčku se drží romantická komedie Vstupenka do ráje. Julia Roberts a Georgem Clooneym si připsali dalších 10 milionů. Z USA už utržili skoro 34 mega, ze světa v úhrnu 119. Rozpočet 60 milionů je na film podobného typu značně přestřelený, ale i tak by se snímek měl zaplatit.
Až na třetí příčce víkendového žebříčku najdeme první novinku. Je to horor Ďáblova kořist (Prey for the Devil). Částka 7 milionů není kdovíjak skvělý start, ale horory jsou levné, takže tady je úspěch prakticky zaručen. Vykládat by o tom mohl Úsměv (Smile) na 4. příčce. V pátém týdnu promítání si připsal hezkých 5 milionů a s minimálním rozpočtem už se snímku podařilo ze světových kin vytřískat skoro 186 milionů. Pro všechny zúčastněné krásný výsledek daleko nad očekáváním. Naopak hluboko pod očekáváním se trápí Halloween končí. Závěr nové halloweenské trilogie oslabují špatné recenze a dostupnost filmu na domácím videu. V kinech tak ve třetím týdnu promítání zabiják Michael Myers prodal vstupenky jen za necelé 4 miliony a uzavřel TOP5 aktuálního víkendu. V součtu je celosvětově utrženo 95 milionů, což při nízkých nákladech není málo, ale v porovnání se dvěma předchozími díly série jde o bolestivou ukázku promrhaného potenciálu.
Šoumen krokodýl je stále jedním z mála rodinných filmů v kinech. Na šesté příčce víkendového žebříčku zaznamenal necelé 3 miliony a v celosvětovém součtu už má na účtu 50 mega. Prakticky totožnou částku za víkend utržil také nezávislák Till. V součtu už má 3,6 milionu. Parádně i nadále boduje nechutný horor Terrifier 2. Sice už je dostupný na domácím videu, přesto mu byli zvědaví diváci ochotní do kasičky přisypat další skoro 2 miliony. V celku už se podařilo vyšplhat skoro k 8 milionům, což je pro film s rozpočtem ve výši stovek tisíc naprosto luxusní obrat.
V TOP 10 se pořád ještě těsně drží Válečnice, které si připsaly další zhruba milion. Dobře hodnocený historický velkofilm však celosvětově utržil jen 87 milionů, což je na padesátimilionový rozpočet málo. A desítku uzavírá Tár, jeden z nejchválenějších filmů roku, za nějž s poměrně slušnou pravděpodobností dostane Cate Blanchett Oscara. Snímek se z limitovaného nasazení postupně rozšiřuje do většího počtu kinosálů, momentálně utržil další milion a celkem má na svých účtech asi 2,5 milionu.
A na závěr ještě perlička pro české filmové nadšence. Lokální Jan Žižka ztrácí dech na domácím trhu, ale jak postupně nastupuje na trhy mezinárodní, přicházejí ze zahraničí zajímavé zprávy. V posledních týdnech byl film kupříkladu nasazený do Ruska, kde dle prozatím dostupných údajů utržil v přepočtu více než 5 milionů korun. Už teď se Rusko pro Žižku stává třetím nejlepším trhem, dokonce výnosnějším než ten slovenský. Dané je to samozřejmě už samotnou rozhlehlostí celé země, ale také skutečností, že v Rusku teď kvůli hollywoodskému embargu zoufale chybí cokoliv, na co by se diváci do kin mohli vypravit. Nabízí se otázka, zda si v současné době česká strana neměla uvedení filmu v Rusku odpustit, ale kdo ví, třeba smlouvy byly podepsány dlouho dopředu a nešlo se z nich snadno vykroutit. Úhrnná celosvětová tržba Jana Žižka pro tento moment dělá zhruba 96 milionů korun, alespoň pokud vycházíme z veřejně dostupných čísel. Rozpočet činil asi 450 milionů, takže stále platí, že film musí doufat v zázračné výsledky v distribuci pro domácnosti.
Titulní foto: Black Adam
Zdroj: ERC Box Office, The Numbers, Box Office Mojo