Režisér James Cameron si s pokračováním Avatara dává na čas. První film byl uvedený v roce 2009, dvojka dorazí teprve letos. Když si člověk poslechne, jak složité bylo natáčení, tak vlastně ani není divu. Cameron měl prezentaci na akci Digital Day, pořádané americkou režisérskou asociací. Při té příležitosti hovořil právě o komplikovaném natáčení Avatara 2 a 3 (filmy se točily souběžně).
Poté, co se připravil scénář, vizuální podoba a vznikly všechny potřebné technologie, se v roce 2017 ve velkém bazénu točily podvodní scény. Herci i kameramani museli umět na několik minut zadržet dech, aby bublinky nekolidovaly se záznamem. Na hladině bazénu plavaly stovky míčků, aby s techniku neovlivňovalo vnější světlo (a zároveň se lidé mohli z vody kdykoliv bezpečně vynořit). Existují různé druhy pandorských Na'viů. Ti, kteří dlouhodobě žijí ve vodě, mají vyvinutý ocas, který jim umožňuje rychle plavat. Herci a kaskadéři, kteří tyhle Na'vie představovali, dostali na záda malé motory. A v bazénu šlo vytvářet protiproud nebo vlny.
Na prvním místě byla bezpečnost, takže kdokoliv z podvodního personálu mohl kdykoliv vyplavat a scéna se zkrátka opakovala. Herci měli po celém těle snímače a referenční body. Jejich obličeje zaznamenávaly speciální kamery upevněné přímo k hlavě. Celou akci snímalo více než deset dalších kamer a také infračervené senzory, které zaznamenávaly přesnou hloubku prostoru. Herci sehráli jednotlivé scény více méně jako divadlo.
Z ohromného množství nasbíraných dat vznikla trojrozměrná podoba dané scény v hrubé formě. Následně James Cameron v prázdném sále s virtuální kamerou v ruce skrz zaznamenanou scénu prošel a teprve v tomhle momentě definitivně určil, jak bude scéna zaznamenána – odkud kamera jednotlivé situace zabírá, zda a jak se skrze scénu pohybuje, jak jsou jednotlivé záběry rámovány. Pak teprve byla tahle část natáčení hotová a hrubou podobu scén dostali do ruky animátoři, kteří začali na referenční materiál nanášet finální vizuální podobu.
Asi dva roky poté se točily scény s lidským postavami. Pro ty vznikly klasické kulisy, často poměrně rozsáhlé. Pokud ve scéně spolu s lidmi vystupoval nějaký Na'vi, tak byl na jeho místě spuštěný kabel, na němž byla ve výši hlavy zavěšena obrazovka. A na té obrazovce se promítal herecký výkon konkrétního na'vijského představitele, tak jak byl zaznamenaný před dvěma lety.
Technologické nadšence bude určitě zajímat i to, jakou snímkovou frekvenci nakonec James Cameron zvolil. I když se o tuhle stránku filmového řemesla zajímáte jen okrajově, nejspíš jste někdy slyšeli, že jednu vteřinu videa standardně v kině tvoří 24 statických snímků. Jejich rychlou výměnou vzniká iluze pohybu. Tu a tam se experimentuje se snímkovou frekvencí vyšší, kdy konkrétně Cameron byl jeden čas přesvědčený o tom, že ve vyšší frekvenci je budoucnost, protože se díky ní daří eliminovat nedostatky, které mají filmy při promítání v Jamesově milovaném 3D.
Filmy jako Hobit nicméně ukázaly, že vyšší snímková frekvence rozhodně není všelék a pro většinu diváků velká část záběrů v tomto formátu vypadá prostě divně. Cameronovo řešení je poměrně prozaické. Celý film natočil ve snímkové frekvenci 48 FPS (Frames Per Second), avšak divákům se zvýšeným frame ratem ukáže jen ty okamžiky, které z toho jednoznačně benefitují (převážně momenty, kdy dělá kamera rychlé pohyby napříč rychlou scénou) a jinde bude snímků standardních čtyřiadvacet.
Vedle technické přednášky Cameron krátce hovořil také o samotném příběhu a pustil nějaké záběry z filmu. Konkrétně byl tématem opět plukovník Quaritch (podrobně jsme jeho návrat rozebrali ve starším příspěvku), popřípadě Sigourney Weaver (taktéž už jsme probírali), tedy dvě postavy/herci, kteří v prvním filmu zemřeli, ale teď jsou najednou zpátky. Z promítaných záběrů diváci vypichují především podvodní scény s obřími tvory Pandory, které prý vypadají impozantně a působí zvláštně konejšivým dojmem.
Dole v galerii můžete nahlédnout do zákulisí natáčení pokračování Avatara.
Rodina Jakea Neytiri si dlouho žila idylickým životem, dokud se na Pandoru ze Země nevrátila těžební společnost RDA. To rodinu donutí přesídlit na mořské útesy za klanem Metkayina, kde doufají, že naleznou bezpečné útočiště. Zároveň už ale nejsou v prostředí, které by dobře znali (v pralese). Čeká na ně značný šok a to jak kulturně, tak z praktického hlediska přizpůsobení se úplně novým životním podmínkám.
V hlavních rolích se představí Zoe Saldana, Sam Worthington, Sigourney Weaver, Stephen Lang, CCH Pounder, Matt Gerald, Joel David Moore, Oona Chaplin, Cliff Curtis, Jamie Flatters, Britain Dalton, Trinity Bliss, Bailey Bass, Filip Geljo, Duane Evans, Jacks Champion a Kate Winslet. Režíruje James Cameron. Datum české premiéry je stanoveno na 15. prosince 2022.
Foto: 20th Century Studios
Zdroj: Action for Everyone Podcast