Neuplynul ani měsíc od emotivního monologu Stevena Soderbergha, který na 56. ročníku festivalu mezinárodního filmu v San Francisku osvětloval svůj důvod pro odchod do pomyslného důchodu. Někteří uznale pokyvovali hlavami, druzí se smáli Soderberghově naivitě. Tentokrát se však o svoje názory rozhodli podělit dva muži, jejichž slovo už se na tak lehkou váhu brát nelze. Při příležitosti otevření nové budovy Jihokalifornské univerzity se totiž o stavu kinematografie rozpovídali Steven Spielberg s Georgem Lucasem a nebyla to nijak pozitivní slova.
Studenti filmových studií Kalifornské univerzity asi nebyli ve výsledku ze Spielbergovy a Lucasovy návštěvy tak nadšení, jak asi předpokládali, na druhou stranu mohla zůstat nepříjemná pachuť v ústech jen těm „rozhazovačným“. Spielberg totiž varoval před nafouknutými rozpočty studiových filmů, které se musí nevyhnutelně proti studiu obrátit a zničit je. „Jednoho dne půltuctu čtvrtmiliardových filmů naráz přestřelí, nevydělají ani halíř a to kompletně změní současné fungování Hollywoodu.“ tvrdí Spielberg. Lucas poté dodává, že současný systém neumožňuje ani těm nezávislým tvůrcům, kteří jsou považováni za schopné, prosadit vlastní projekty. „Ty jejich nápady jsou pro studia až moc na hraně, aby se daly realizovat.“
Exploze současného studiového systému může mít za následek několik věcí, z nichž jednou mohou být až dvojnásobné ceny vstupného, druhou poté omezení počtu nasazovaných filmů. Snímky, které se do kin dostanou, poté poběží déle, kupříkladu celý rok. Zbytek produkce se přesune do televize, kam už se vydal s náskokem už zmiňovaný Steven Soderbergh. Po jeho urputně prosazovaném Behind the Candelabra sáhlo HBO během jedné schůzky, zatímco studia se ošívala léta. V současnosti Soderbegh vyvíjí spokojeně vlastní minisérii odehrávající se na začátku 20. století. „I Lincoln mohl běžet v televizi. Zeptejte se HBO, jak jsme byli k dohodě blízko.“ říká Spielberg. Pokud by údajně Spielberg neposílil vlastním vkladem svoji produkční společnost, Lincoln by se do kin nedostal.
Oba režiséři tak vlastně potvrzují již dlouho spekulovaný fakt, že ačkoli se většina tvůrců přizpůsobit dokáže, jsou to právě studia, která tvrdošíjně odmítají jakýkoli posun vpřed. Svoje ztráty si pak nedokážou vykompenzovat a než přejdou na jiný model, jejich místa dávno nahradí HBO či streamovací služba Netflix. Sami jsme se již mohli přesvědčit, že kvalita produktu s přesunem do televize rozhodně neklesá. Fincherovo House of Cards na Netflixu nebo Soderbeghovo životopisné drama Behind the Candelabra tradiční televizní produkci hravě předčí. Uvidíme, jak se bude systém vyvíjet dál a zda dojde na Soderberghův plán, který navrhoval vytvoření studia, které by poskytovalo jistý limitovaný rozpočet a naprostou volnost pro jakéhokoliv nezávislého tvůrce typu Shanea Carrutha, nebo zda postačí Lucasova finanční podpora, kterou hodlá začínajícím filmařům poskytovat po svém prodeji značky Star Wars.