Nevím, jestli si někdo z vás vzpomene na film Primer, v české distribuci uvedený jako Vynález, který v roce 2004 doslova zametl se světovou kinematografií, když ho na festivalu Sundance představil do té doby absolutně neznámý Shane Carruth, který ho natočil za směšných 10 000 dolarů. V současné době se chystá do kin druhý Carruthův film Upstream Color a při té příležitosti se objevilo pár zajímavých informací o Carruthově působení ve filmovém průmyslu.
Po Carruthově Vynálezu totiž ležel režisérovi celý Hollywood u nohou a každý s ním chtěl mermomocí pracovat s vidinou vytvoření nového Donnieho Darka. Jenomže Carruth není až tak jednoduchou osobností, a proto si jako svůj druhý scénář napsal sci-fi A Topiary, které mělo neuvěřitelných 244 stran (což znamená zhruba čtyři hodiny filmu) a mělo sledovat skupinku dětí, které rozpoutají válku prostřednictvím sofistikovaných stvoření, které vytvořily pomocí Markeru, prazvláštního malého přístroje, ze kterého vypadávají ovladače ve tvaru disku a stavební kameny ve tvaru trychtýřů. Jedno z navrhovaných stvoření se dokonce objevilo i v Carruthově nejnovějším filmu Upstream Color.
Samotná nejednoznačnost scénáře by ještě nebyla takovým problémem, kdyby ji však nedokázal producentům vysvětlit ani samotný Carruth. Scénář v podstatě nepochopil nikdo, kdo ho četl (včetně mě) a přesto jeho chirurgická přesnost každé scény a určitá nevysvětlitelnost zaujaly Stevena Soderbergha. Ten scénář předal Davidu Fincherovi, který se rozhodl, že Carruthovi pomůže jako výkonný producent rozjet kariéru.
Sami víte, že se Fincher snaží pracovat v rámci hollywoodského systému, ale chová se v něm po zkušenostech s Vetřelcem 3 jako nezávislý filmař, nenechává si do ničeho mluvit, udržuje si vlastní vizi, velké rozpočty využívá spíše na počítačové efekty a podílí se osobně na výsledném střihu. Když tedy Fincher nabídl Carruthovi možnost trochu se nad scénářem zamyslet a napsal mu pár poznámek jako člověk, který chápe jeho pozici, Carruth se zděsil, že mu nikdo jen tak nedá 100 milionů na jeho Vesmírnou odyseu a Finchera poslal zpátky, odkud přišel. Po zkušenostech se snímkem Monsters od režiséra nové Godzilly Garetha Edwardse mám pocit, že by dokázal Carruth pomocí současných triků film natočit, protože není kdovíjak výpravný, každopádně jeho povaha, která byla ještě více nezávislejší než ta Fincherova, mu zazdila jakékoliv styky s velkými producentskými hráči a pokud nehodlá alespoň jednou ustoupit Carruth, tak velká studia už vůbec ne.
Necelých deset let uplynulo a Carruth se objevil zčistajasna na festivalu Sundance s dalším filmem - s Upstream Color, čímž v podstatě A Topiary skončilo svoji cestu. A přesto Steven Soderbregh dodnes považuje Carrutha za jednoho z nejnadějnějších filmařů a i když jeho scénáře nikdo nechápe, Upstream Color si pro svoji nespornou originalitu vysloužilo relativně vysoká hodnocení. Jestli má Carruth opravdu všechno tak detailně promyšlené nebo to drží pohromadě jen se štěstím a jinak nedává žádný smysl, to se dozvíte v naší chystané recenzi. Začátkem května zažil snímek svou VOD premiéru, tak snad se jednou oficiálně podívá i do našich končin.
Zdroje: Indie Wire, Script Shadow, Vulture