Navzdory pandemii se už po 28. rozdávaly ceny Český lev. Zpočátku sice působilo poněkud zvláštně sledovat takové množství lidí bez respirátorů, moderátoři se ale dušovali, že jsou všichni testovaní a točilo se bez publika, takže tvůrcům ani nejde vyčítat, že hazardují zdraví kvůli zbytné ceremonii. Obecně měla pandemická omezení na průběh večera překvapivě pozitivní vliv.
Ano, možná k podobným akcím patří potlesk a život v sále, nicméně společně s minimalistickým večerem byl minimalizovaný i počet trapných, hluchých a zdržujících momentů, ke kterým mají Čeští lvi obvykle sklony. Předtočené scénky, ve kterých filmové a seriálové postavy svážejí pidi autíčkem nominované do Rudolfina, měly vesměs vtip. Moderátor Václav Kopta volil lidový přístup, kterým mi málokdy dokázal učarovat, ale vzhledem k omezenému prostoru se minimalizoval počet těch vyloženě křečovitých hlášek, které tu a tam padaly.
Svým způsobem je hezké gesto, že část cen předávali medicínští profesionálové. V současné době si jakékoliv poděkování zaslouží. Na druhou stranu doktoři a sestry z první linie na podobné legrácky aktuálně nemají čas, takže většinu sošek předali herci, kteří někdy hráli nemocniční role. Ale asi pořád lepší, než když předávají ceny šéfové sponzorských firem. Místo klasických děkovných monologů došlo na děkovné rozhovory, kdy se ocenění šli o své dojmy podělit s druhou moderátorkou do vedlejší místnosti. Tenhle tah docela zafungoval a většina děkování celkem odsýpala. Rozhodně také působí míň neuctivě, když filmové tvůrce na utíkající čas upozorní moderátorka, namísto přehlušující písně. A navíc šlo z děkovné místnosti okamžitě střihnout vedle, zpátky k dalšímu dění.
Větší množství oceněných z logických důvodů přebíralo ceny na dálku, Hynku Bočanovi pro předávání čestné ceny sympaticky postavili improvizované studio přímo před jeho bytovým domem a navzdory komorním podmínkám z řady tvůrců čišela neskrývaná radost. Reakce Adriany Bartoškové (maskérka filmu Havel) byla tak spontánně nadšená, až to bylo skoro dojemné. Její delirické jásání bylo takovým tím momentem, který vám utkví z celého večera nejvíc v hlavě a po němž si řeknete, že možná přeci jen dává smysl nějaké sošky rozdávat.
A kdo nakonec vyhrál? Absolutním vítězem byl snímek Šarlatán, který si odnesl hlavní cenu. Počtem sošek se ale vyšplhal „jenom“ na pět, když vedle hlavní ceny bodoval ještě v kategorii režie, nejlepšího herce, kamery a zvuku. Co do počtu cen byla nejúspěšnější Krajina ve stínu, jež odnášela šest sošek za scénář, střih, hudbu, kostýmy a pro herečku v hlavní i vedlejší roli. Ostatní snímky měly vždy po jedné ceně, až na Anatomii českého odpoledne, jež vedle Lva pro nejlepší krátký film dostala ještě cenu Magnesia pro nejlepší studentský film. V obou případech si cenu odnesl režisér Adam Martinec.
Tady už je kompletní seznam vítězů, kteří jsou mezi nominovanými vyznačeni tučně:
Nejlepší film
- Havel – producent Slávek Horák
- Krajina ve stínu – producenti Martin Růžička, Jindřich Motýl
- Modelář – producenti Petr Zelenka, Martin Sehnal
- Šarlatán – producenti Šárka Cimbalová, Kevan Van Thompson
- Žáby bez jazyka – producenti Viktor Schwarcz, Mira Fornay
Nejlepší dokumentární film
- Alchymická pec – režie Jan Daňhel, Adam Oľha – producenti Pavla Kallistová, Zuzana Mistríková, Ľubica Orechovská, Jan Švankmajer, Jaromír Kallista
- Kdo jinému jámu – Rudolf Slánský – režie Martin Vadas – producentka Alena Müllerová
- Můj otec Antonín Kratochvíl – režie Andrea Sedláčková – producent Martin Hůlovec
- Postiženi muzikou – režie Radovan Síbrt – producenti Alžběta Karásková, Karel Poupě
- V síti – režie Barbora Chalupová, Vít Klusák – producenti Vít Klusák, Filip Remunda
Nejlepší režie
- Havel – Slávek Horák
- Krajina ve stínu – Bohdan Sláma
- Modelář – Petr Zelenka
- Šarlatán – Agnieszka Holland
- Žáby bez jazyka – Mira Fornay
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
- Bábovky – Jana Plodková
- Havel – Anna Geislerová
- Herec – Jenovéfa Boková
- Krajina ve stínu – Magdaléna Borová
- V síti – Tereza Těžká
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
- Havel – Viktor Dvořák
- Herec – Jan Cina
- Krajina ve stínu – Csongor Kassai
- Modelář – Kryštof Hádek
- Šarlatán – Ivan Trojan
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
- Havel – Barbora Seidlová
- Herec – Elizaveta Maximová
- Krajina ve stínu – Barbora Poláková
- Krajina ve stínu – Petra Špalková
- Šarlatán – Jaroslava Pokorná
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
- Havel – Martin Hofmann
- Krajina ve stínu – Stanislav Majer
- Modelář – Jiří Mádl
- Šarlatán – Juraj Loj
- Šarlatán – Josef Trojan
Nejlepší scénář
- Havel – Slávek Horák, Rudolf Suchánek
- Herec – Petr Bok, Pavel Gotthard
- Krajina ve stínu – Ivan Arsenjev
- Modelář – Petr Zelenka
- Šarlatán – Marek Epstein
Nejlepší kamera
- Havel – Jan Šťastný
- Herec – Martin Žiaran
- Krajina ve stínu – Diviš Marek
- Modelář – Alexander Šurkala
- Šarlatán – Martin Štrba
Nejlepší střih
- Havel – Vladimír Barák
- Herec – Marek Kráľovský
- Krajina ve stínu – Jan Daňhel
- Modelář – Vladimír Barák
- Šarlatán – Pavel Hrdlička
Nejlepší zvuk
- Bourák – Jiří Klenka
- FREM – Dominik Dolejší
- Havel – Viktor Prášil, Pavel Rejholec
- Krajina ve stínu – Marek Poledna
- Šarlatán – Radim Hladík jr.
Nejlepší hudba
- Bourák – Roman Holý
- Havel – Petr Malásek
- Krajina ve stínu – Jakub Kudláč
- Šarlatán – Antoni Komasa-Łazarkiewicz
- Zrádci – Petr Ostrouchov
Nejlepší filmová scénografie
- Cesta do nemožna – Noro Držiak, Milan Ondruch, Martin Máj, Jan Kolegar
- Havel – Vladimír Hruška
- Krajina ve stínu – Jan Pjena Novotný
- Marie Terezie II – Martin Kurel
- Šarlatán – Milan Býček
Nejlepší kostýmy
- Bourák – Tereza Kučerová
- Havel – Natálie Steklová
- Krajina ve stínu – Zuzana Bambušek Krejzková
- Marie Terezie II – Ján Kocman
- Šarlatán – Katarína Štrbová Bieliková
Nejlepší masky
- Bourák – Jana Bílková
- Havel – Adriana Bartošová, René Stejskal
- Krajina ve stínu – Lukáš Král
- Marie Terezie II – Barbara Kichi
- Šarlatán – René Stejskal, Gabriela Poláková
Nejlepší televizní film nebo minisérie
- Herec – Rastislav Šesták, Peter Bebjak, Kateřina Ondřejková, Petr Bok
- Stockholmský syndrom – Kateřina Ondřejková, Dan Svátek
- Veterán – Jiřina Budíková, JanHřebejk
Nejlepší televizní seriál
- Místo zločinu Ostrava – Jan Lekeš, Martin Froyda, Dan Wlodarczyk, Jiří Chlumský, Jan Hřebejk
- Specialisté – Rastislav Šesták, Bernd Alexa, Heike Richter-Karst, MichaelBütow
- Zrádci – Viktor Tauš, Jan Lekeš, Matěj Chlupáček, Miro Šifra
Nejlepší animovaný film
- Barevný sen – Jan Balej
- Jsme si o smrt blíž – Bára Anna Stejskalová, Jakub Košťál, Vratislav Šlajer
- Mlsné medvědí příběhy – Kateřina Karhánková, Alexandra Májová, Barbora Příkaská, Filip Pošivač
Nejlepší krátký film
- Anatomie českého odpoledne – Adam Martinec, Matěj Paclík
- Hranice – Damián Vondrášek, Martina Netíková
- Pripyat Piano – Eliška Cílková, Jindřich Andrš
Mimořádný počin v audiovizi
- projekt Film Naživo/Televize Naživo
- projekt Filmového muzea NaFilM
- světový úspěch projektu #martyisdead
Cena Magnesia za nejlepší studentský film – nestatutární cena
- Anatomie českého odpoledne – režie Adam Martinec
- Hranice – režie Damián Vondrášek
- Jsme si o smrt blíž – režie Bára Anna Stejskalová
- Musí to být bolestivý – režie David Semler
- Pripyat Piano – režie Eliška Cílková
Nejlepší filmový plakát – nestatutární cena
- Krajina ve stínu - Jan Poukar - oceněný plakát
- FREM – Adéla Valha Vorbová
- Havel – Jan Poukar
- Můj otec Antonín Kratochvíl – Radka Beránková
- Šarlatán – Rudolf Havlík, Marcela Šedivá
Cena filmových fanoušků – nestatutární cena
- V síti – Barbora Chalupová, Vít Klusák (ocenění režiséři)
Cena za mimořádný přínos české kinematografii
- Hynek Bočan
Foto: Český lev / Česká televize
Zdroj: Český lev / Česká televize