Legendární americký režisér Martin Scorsese (Mafiáni, Skrytá identita, Irčan) nemá problém říct svůj názor, ačkoliv může být pro leckoho poněkud nepohodlný. Potvrdilo se to v eseji Il Maestro, kterou osmasedmdesátiletý filmař zveřejnil v prestižním časopise Harper’s Magazine. Text je v prvé řadě poctou velikánovi italské kinematografie Federickovi Fellinimu (Silnice, Osm a půl, Amarcord), leč Scorsese v něm na začátku rovněž tepe do streamovacích služeb a množících se videoték. Podle jeho soudu jsme dnes svědky toho, jak je filmové umění "systematicky devalvováno, odsunováno, ponižováno a redukováno na nejnižší možný společný činitel", kterým je "obsah".
- Čtěte také: Režisér Nebezpečné rychlosti a dalších hitů byl tak znechucený zásahy studia, že opustil Hollywood
Z obsahu, v němž forma či kvalita nehrají vždy prim, se stal podnikatelský pojem a priorita mediálních gigantů. Oním byznysovým termínem "obsah" se dle Scorseseho označuje takřka všechno: "film od Davida Leana, video s kočičkami, reklamní spot v rámci Super Bowlu, superhrdinský biják i epizoda kdejakého seriálu." Scorsese dále uvádí, že "obsah není spjat s návštěvou kina, ale s domácí zábavou a streamovacími platformami, které opanovaly branži obdobně, jako tomu kdysi bylo v případě Amazonu, jenž postupně vytlačil kamenné prodejny."
Scorsese si je přirozeně vědom, že z obdobné situace sám těžil, vždyť jeho gangsterský opus Irčan vzniknul pod křídly Netflixu a v současnosti točí pro Apple kriminální drama Killers of the Flower Moon. Nepopírá, že se streamovacími společnostmi spolupracují i kvalitní tvůrci, ovšem kupříkladu mu také vadí způsob, jakým algoritmy doporučují předplatiteli další obsah. "Algoritmy jsou ze své podstaty pouhými výpočty a přistupují k divákovi striktně jako ke konzumentovi." Filmy dle jeho názoru nikdy nebyly jen pouhým obsahem, šlo o mnohem více, což jen potvrzuje pohled zpět. V minulosti na sebe snímky z celého světa doslova reagovaly a vzájemným působím se tak rozšiřoval potenciál kinematografie. Ta "klasická" doba Scorsesemu očividně chybí.
Zdroj: Harper’s Magazine
Foto: Warner Bros. (Skrytá identita)