Patrně nikoho nepřekvapí, že filmové produkce zatěžují životní prostředí. Nedávno byla zveřejněna zpráva nazvaná A Screen New Deal - A Route Map to Sustainable Film Production, vypracovaná společností Arup a podpořená Britským filmovým institutem a Britskou filmovou a televizní akademií, v níž se experti zaobírají právě závažnými dopady produkcí na naši matičku Zemi. V analýze se řeší uhlíková stopa a množství splodin, které vznikají v průběhu natáčení. Vskutku to není málo, když se hovoří v průměru o 2840 tunách skleníkových plynů vyprodukovaných v rámci natáčení jednoho filmu. Výzkum se zaobíral celkem devatenácti produkcemi s rozpočty přesahujícími 70 milionů dolarů točenými ve Velké Británii a ve Spojených státech v posledních pěti letech. Při bližším pohledu na čísla se přišlo na to, že zásadním problémem je doprava, která je zodpovědná takřka za 50 procent uhlíkových emisí, kdy 30 procent tvoří letecká doprava a 70 procent doprava po zemi.
Pippa Harris, předsedkyně Albert Film Forum a producentka z Neal Street Productions (loňský válečný opus 1917), hovoří o nutnosti změny. "Pocítili jsme drtivé ekonomické a společenské následky pandemie a nyní nastal čas dát se dohromady a vrátit se silnější než dříve. Tvorba filmů se musí změnit. V minulosti jsme postrádali dlouhodobý plán, který by bral v potaz životní prostředí. Nadešla doba, aby právě filmový průmysl stanul v čele a orientoval se na čistější a zelenější budoucnost."
Zpráva pouze nekonstatuje, ale snaží se produktivně hledat řešení, alternativy a možnosti nápravy. Analytici se při tom zaměřovali na oblasti jako spotřeba energie a vody, výrobní materiály, produkční zařízení typu ateliéry či kanceláře studií, mechanismy plánování a další. Mezi doporučeními nechyběl apel na snižování množství odpadu a recyklaci užitého materiálu, využívání obnovitelných technologií a aplikaci digitálních nástrojů ke zvýšení efektivity všech procesů.
Tim Nelson ze společnosti Arup k materiálu dodal: "Naším cílem bylo rozpoutat opožděnou debatu s klíčovými hráči filmového průmyslu. Nyní se vracíme z izolace zpět do hry a náš přístup si žádá korekci. Pakliže navážeme tam, kde jsme přestali, promarníme šanci na změnu, jež je z hlediska životního prostředí nezbytná. Navrhované změny nelze přirozeně implementovat přes noc a některé z nich vyžadují nový druh myšlení. Nicméně transformace by měla vést k tomu, že se zvýší efektivita naší práce a budeme moci mimo jiné investovat více peněz do výroby samotné a nikoliv utrácet za skládky odpadu."
Foto: Universal Pictures (Apollo 13)