Akční sci-fi Matrix z roku 1999 bývá právem označováno jako revoluční, když brilantní technické zpracování v kombinaci s exkluzivním scénářem dává dohromady výjimečný filmový zážitek. Pokračování nazvaná Matrix Reloaded a Matrix Revolutions si také nevedla u diváků špatně, leč o kultovním statusu jedničky si mohla nechat pouze zdát. Přirozeně záleží na vkusu každého filmového fanouška. Někteří dvojku s trojkou obhajují a hovoří o tom, že Matrix musí být vnímán jako ucelená trilogie, jiní nemohou dodnes přijít sequelům na chuť. Mezi nespokojené se řadí i legendární kameraman celé trilogie Bill Pope, jenž nedávno promluvil o tom, proč se Reloaded a Revolutions tolik nepovedly.
"Všechno, co se dařilo v rámci produkce jedničky, se nedařilo při natáčení dvojky a trojky. Volnost byla ta tam. Byli jsme pod drobnohledem. Cítili jsme obrovský tlak. Osobně mi tento stav vůbec nevyhovoval. Měl jsem pocit, že jsme se měli vydat jiným směrem. Objevila se spousta třenic a osobních problémů, což se odrazilo i před kamerou."
Pope současně prozradil, že Wachowští (dnes sestry Wachowské) si v případě produkce dvojky a trojky osvojili taktiku Stanleyho Kubricka, který neměl problém herce fyzicky i psychicky strhat, aby z nich vyždímal maximum. Režisérské duo prý začalo lpět na opětovném přetáčení scén, čímž se z natáčení stalo spíše mučení. Nebylo výjimkou, že se některé scény/záběry točily devadesátkrát, přičemž Pope v tomto postupu neviděl žádný přínos. Taktéž se mu nepozdávalo, že se dvojka s trojkou točily de facto na jeden zátah, jelikož se na výsledku projevila nejen únava, ale rovněž byla patrná určitá otupělost a strnulost. Těch 276 natáčecích dní bylo údajně ubíjejících.
Není tedy divu, že na chystané čtyřce se Pope nepodílí. Štafetu od něj převzal zkušený harcovník John Toll (Atlas mraků, Iron Man 3), zatímco Pope pilně pracuje na marvelovce Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings.
V galerii si připomeňte úchvatné záběry, ze které je Bill zodpovědný.
Foto: Warner Bros.