Jestli sledujete náš seriál o tržbách v kinech pravidelně, tak víte, že poslední měsíce se toho v pokladnách světových kin moc neděje. Premiér je málo, většina kin je zavřená, a tak většinou mluvíme hlavně o tom, kde ve světě se chystají sály opět otevírat. Nu, tak tentokrát to bude ještě větší slabota. Je čas mluvit o tom, kde sály otevírat nebudou! Je to tak. Zatímco ještě donedávna měla řada amerických či britských sítí v plánu otevírat začátkem července, teď se termín otevření odsouvá na závěr července. Důvod je prostý. Tenet Christophera Nolana a Mulan odložily svou premiéru na srpen. A řetězce zjevně nevěří tomu, že bez čerstvých velkofilmů dovedou přilákat dost diváků na to, aby se vyplatilo otevřít.
Tam, kde už otevřené byly alespoň třeba samostatné sály, se znovu zavírá. Konkrétně se to stalo v americké Arizoně, kde po výrazném nárůstu případů guvernér nařídil na 30 dní zavřít vnitřní provozy, včetně kinosálů. Ve státě bylo tou dobou otevřených 13 kin, z 94, která v Arizoně stojí. Lepší byla situace třeba ve Francii, kde po znovuotevření kin byla návštěvnost na zhruba poloviční úrovni oproti loňskému roku. Což je skvělé číslo, vzhledem k tomu, že první dny po zrušení zákazu fungovalo jen asi 60% kin, nabídka je stejně slabá, jako kdekoliv jinde a část lidí se do kina jistě bojí (nebo nemůže) v současné situaci vypravit.
Ve zmiňované Francii diváci za deset nejnavštěvovanějších titulů utratili 4 miliony dolarů. Dobré výsledky i nadále hlásí Jižní Korea, kde byla uvedená zombie novinka #Alive, která za prvních pět dní promítání utržila 7,4 milionu dolarů. Prvních deset filmů v Japonsku souhrnně utržilo 1,5 milionu, v Hongkongu 1,2 milionu. Další trhy hlásí už jen minimální příjmy. Situaci v Česku jsme rozebírali v samostatném příspěvku. Aktuálně se chystají otevírat kina v Belgii, Irsku, na Ukrajině a v Řecku. V Rusku smějí kina otevřít některé konkrétní oblasti. V Číně i nadále není vůbec zřejmé, kdy kina znovu otevřou, nicméně je patrné, že se čeká na moment, kdy budou moci otevřít kina v celé zemi na jednou, postupné otevírání si úřady nepřejí.
A co se děje v pokladnách Spojených států, které za normální situace vydělávají nejvíc? Největší pozornost v tuhle chvíli přitahují starší hity...i když samozřejmě o nějak zásadním diváckém zájmu nemůže být řeč. Na prvním místě žebříčku se umístila několik let stará Zootopie, která utržila 280 tisíc dolarů. Následovali první Avengers s 260 tisíci dolary a třetí byl Jurský park se 190 tisíci. Z novinek se v desítce umístil snímek Irresistible se Stevem Carellem v hlavní roli. Ten je souběžně uváděný na VOD a diváci ve 238 kinech za vstupenky zaplatili 100 tisíc dolarů. V tuhle chvíli funguje ve Státech něco přes tisíc kin (z necelých šesti tisíc), takže je patrné, že pokud někdo má do kin přijít, musí lepší epidemiologická situace jít ruku v ruce se silnou nabídkou hitů. A to se obloukem dostáváme zpátky na začátek. Pandemie je jedna věc, ale dokud nebude co promítat, lidi prostě do kin nepřijdou, i kdyby byli sebezdravější.
A jaká je situace na VOD? Podle měření DEG: The Digital Entertainment Group vypadá žebříček doma nejsledovanějších filmů následovně:
- Trolls World Tour (Universal)
- The Invisible Man (Universal, 2020)
- Sonic the Hedgehog (Paramount)
- The Hunt (Universal)
- Jumanji: The Next Level (Sony)
- Bad Boys for Life (Sony)
- Birds of Prey: Harley Quinn (WB)
- 1917 (Universal)
- The Call of the Wild (Disney, 2020)
- Bloodshot (Sony, 2020)
- The Gentlemen (STX/Universal, 2019)
- Spies in Disguise (Fox)
- Onward (Disney)
- Fantasy Island (Sony, 2020)
- Dolittle (Universal)
- Harry Potter (WB, Complete 8-film Collection)
- Star Wars: Episode: The Rise of Skywalker (Disney)
Zdroje: Deadline I, II, III, IV, V, VI, VII, Variety I, II, CBM