Hlavním tématem dnešního článku (ze série, která se za obvyklých okolností věnuje tržbám kin) bude postupné znovuotvírání kin. Podíváme se na celosvětovou situaci, zatímco Čechám věnujeme samostatný článek. Sluší se začít v Číně, kde se kina uzavřela jako první a pokusila se otevřít už několikrát, jen aby plány nakonec vždy přibrzdila vláda. Systematické otvírání se nijak neliší od toho, které se plánovalo v minulosti. Dezinfekce, zvýšená ventilace, omezení návštěvníků, roušky a předobjednávky vstupenek. Pro začátek poběží starší filmy jako Harry Potter a Avengers, a pozvolně nastoupí novinky. Zatímco čínská vláda direktivy potvrdila, oficiální datum pro otevření kulturních domů nevydala. Většina kinařů tedy stále čeká na přesné manuály. Totožné podmínky a možnosti platí i pro Hong Kong.
Holandsko otevírá kina 1. června s limitem třiceti návštěvníků. S vládním nařízením moc nesouhlasí tamní asociace kinařů, která by ráda chtěla alespoň stovku návštěvníků, což je i tak čtvrtina průměrné kapacity kin. Německá kina otvírají podle regionů mezi 18. a 30. květnem. Nastartování kin již povolilo také Norsko. Vláda tím kinaře výrazně zaskočila, protože na to nikdo nebyl připravený a většina se domnívá, že je stále brzo. Limit je čtvrtina kinosálu, tedy lze prodat pouze padesát lístků z dvouset (kupříkladu). Hrají se převážně starší filmy, popřípadě čistě norské premiéry jako About Endlessness od Roye Anderssona. Angličtí kinaři představili kabinetu Borise Johnsona možnosti, jak otevřít kina v průběhu konce června, je na vládě, jak zareaguje. Podobný časový rámec by chtěla i Austrálie, zatímco Irsko je smířeno až s 10. srpnem. V klíčových Spojených státech se situace liší stát od státu,
Je očividné, že většina hlavních hráčů na trhu chce otevřít kina současně s nasazením prvních dvou novinek, Nolanova Tenetu a Mulan od Niki Caro. Do té doby se samozřejmě nespěchá, protože diváci zřejmě budou opatrní a po starších filmech nebude taková poptávka. Nemluvíme o situaci v Číně, kde lze postupně doplnit filmy, které tam propásly premiéru v počátku roku, ale jinde ve světě se hrály.
Warneři samozřejmě musí ještě potvrdit, že datum Tenetu platí. Christopher Nolan byl ohledně záchrany kin během pandemie dost slyšet a dá se očekávat, že si bude za datem stát, aby byl Tenet prvním filmem, který se pokusí klasické svatostánky filmu zachránit. Také se ale musí tvůrci (a hlavně investoři) připravit na to, že tržby budou menší a že uvedení jak Tenetu, tak Mulan v kinech, bude hlavně symbolické.
Na pozvolné otvírání kin musí trochu zklamaně hledět trh digitální distribuce (tedy digitální distributoři - nikoliv filmová studia), který zažil rekordní žně. Americké tržby v měsíci březnu narostly o 48 % oproti březnu 2019 a dosáhly částky 596 milionů dolarů. Jsou tam započítány hlavně prémiové filmy, které měly zkrácené nasazení v kinech, tedy například Frčíme nebo Bloodshot.
Zajímavostí na závěr je aktualizace od Trollů: Světového turné. Situace okolo stomilionových digitálních tržeb a hádek s majiteli multiplexů vyhasla tak rychle jako vznikla. Objevila se ale nová kontroverze. Ta vzešla od manažerů hlavních dabérů jako jsou Justin Timberlake nebo Anna Kendrick. Ti totiž nebyli předem informováni o faktu, že animovaný muzikál půjde rovnou online, a herci tak nemají nárok na bonusy, které by dostali, hrál-li by se film klasicky v kinech. Agenti teď s Universalem vyjednávají o údajně sedmiciferných částkách, které, o které se herci (nebo jejich účetní) cítí být ochuzeni.