Pořád se něco děje. To beze zbytku platí pro dění v Evropě v posledním desetiletí. Momentálně decimuje (nejen) evropské společnosti pandemie koronaviru, ovšem všichni si dozajista dobře pamatujete bouřlivou atmosféru z před pěti let, kdy vrcholila tzv. migrační krize. Do Evropy tehdy směřovalo obrovské množství uprchlíků a ekonomických migrantů, kteří snili o lepší budoucnosti. Byla to politicky složitá a společensky vyhrocená doba, kdy se zdálo takřka nemožné najít jakýkoliv konsenzus. Jednu z klíčových úloh sehrála kancléřka Angela Merkel, jež odmítla vizi Evropy jako nehumánní pevnosti obklopené ploty a razila vstřícnou a morálně uvědomělou politiku směrem k uprchlíkům. Otevřenost německé kancléřky, její názory na řešení problému a ono symbolické podání pomocné ruky vyústilo v nejeden politický konflikt. Merkel musela čelit hlasité opozici v Německu i v okolních státech (příkladem budiž maďarský premiér a pravicový politik Viktor Orbán). A právě na toto složité období evropských dějin se zaměří snímek Merkel: Anatomy of a Crisis.
Tohle na první pohled silné politické drama, pevně zasazené do kontextu nedávných událostí, by mělo poskytnout detailní pohled na rozhodující moment v politické kariéře milované i nenáviděné kancléřky. Producent Alexander van Dülmen ke snímku poznamenal, že se jedná o velice přesný a na faktech založený pohled na obtíže spojené s komunikací a vyjednáváním mezi politiky a též na rozhodovací procesy. Snímek se zabývá dilematem, kdy na jedné straně stojí pomoc lidem v nouzi a na druhé straně podlehnutí populistickým a krajně nacionalistickým tendencím. Tvůrci se snažili ukázat, jak náročné je učinit správné rozhodnutí s vědomím, že ideální řešení neexistuje. Van Dülmen dodává, že optika Merkelová vycházela z jejího důrazu na lidskost. "Její rozhodnutí nebyla motivována snahou nahrabat si politické body, nýbrž hluboce zakořeněnou lidskostí."
O režii se postaral Stephen Wagner a v hlavních rolích se představí Imogen Kogge (Angela Merkel), Josef Bierbichler a Wolfgang Pregler. Scénář sepsal Florian Oeller na základě knihy žurnalisty Robina Alexandera The Driven Ones (Die Getriebenen) z roku 2017.
Zdroj: Variety, Bavaria Media International
Foto: Bavaria Media GmbH