Omezený je i provoz některých postprodukčních studií, která dokončují už natočené filmové projekty. „Očekáváme dopad situace i na postprodukční trh, neboť zrušené, respektive posunuté projekty tvořily základ naší práce pro druhou polovinu letošního roku. Počítačově animovaná tvorba by neměla v letošním roce pokles zaznamenat, není závislá na natáčení a větší projekty jsou dlouhodobé, vyrábí se více než dva roky,“ uvedl Tomáš Srovnal, producent postprodukční společnosti PFX.
Zavřená jsou i kina. Velké ztráty se tak sčítají i na poli současných distribučních titulů, které nedávno vstoupily do distribuce nebo měly distribuci před sebou. Koronavirus zastavil i distribuci filmu V síti otevírajícího doposud tabuizované téma zneužívání dětí na internetu. Po dvou týdnech se film stal s tři sta tisíci diváky nejnavštěvovanějším dokumentem historie. „Nemluvě o ekonomických dopadech, nastalá situace zasáhla především celospolečenskou debatu a rozjeté systémové změny, které se filmem podařilo nastartovat. Určitě nějak navážeme, jde o nadčasové téma, věříme v návrat filmu do kin i škol a oživení celé debaty. Nicméně na to jedinečné momentum, které se podařilo vytvořit, půjde přímo navázat jen velmi těžko,“ říká Rada Urbancové z distribuční společnosti Aerofilms.
Do kin těsně před svým nasazením 12. března nedoputoval snímek 3Bobule v hlavních rolích s Terezou Ramba a Kryštofem Hádkem. Své české premiéry v kinech se v plánovaném termínu 24. března nedočká ani očekávaný snímek světově proslulé režisérky Agnieszky Holland Šarlatán s Ivanem Trojanem v hlavní roli, který si už odbyl světovou premiéru na festivalu Berlinale. Termín distribuční premiéry dne 2. dubna zatím na neurčito odsunuli i tvůrci dokumentu Můj otec Antonín Kratochvíl o jednom z nejslavnějších českých fotografů.
Například animace jako jedno z hlavních odvětví kreativních průmyslu není v tuto chvíli dle producenta Michala Podhradského z animačního studia Animation People až tak postiženým oborem: „V animaci je mnohem snazší rychle se přizpůsobit obdobným omezením a pracovat v režimu home office. Světové ekonomiky se dlouhodobě snaží orientovat právě na kreativní průmysl a konkrétně na animaci, která netrpí tolik sezónními výkyvy nebo není závislá na klimatických nebo dalších okolnostech.
„Audiovizuální sektor je průřezovým průmyslem zasahujícím napříč všemi odvětvími. Je potřeba mu výpadek v této složité situaci pomoci překonat, aby poté nastartoval výrobu v maximální míře a stal se tak jedním z protikrizových opatření, které pomohou českou ekonomiku opět rozjet. Kultura vždy byla, je a bude něco, co ve složitých situacích lidem pomůže se odreagovat. Proto věříme, že se Čechům bude chtít zpět do kin, ke svému oblíbenému seriálu či dokumentu na téma, které je zajímá či v reklamním čase zhlédnout reklamu na svůj oblíbený nápoj,“ dodává Magdaléna Králová z APA.
„Aktuálně jsou dopady na audiovizuální průmysl obdobné jako na všechny ostatní odvětví, včetně kreativních a kulturních průmyslů. Zasaženy jsou malé a střední podniky. Při výrobě audiovizuálních děl dochází k odběru českých služeb a zboží nejen v oblasti kulturních a kreativních průmyslů, ale i v oblasti pronájmů, řemesel a dalších průmyslových odvětví, včetně ubytovacích a stravovacích služeb. Filmový průmysl je průmyslem průřezovým, proto je potřeba se strategicky připravit na situaci, která nastane po epidemii. Audiovizuální průmysl musí mít možnost ekonomický řetězec odběrů, nákupů, dodávek a subdodávek restartovat,“ uvedla Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie.
Zdroj: Tisková zpráva APA