Quentin Tarantino. Tohle jméno je všem filmovým fanouškům dobře známé. Jedná se o jednoho z předních filmových tvůrců současnosti, byť jeho díla patrně nejsou pro každého. Takové už zkrátka jeho filmy jsou - kontroverzní. Doprovázejí je nadšené i zamítavé reakce kritiků i publika, ale nelze jim upřít jednu věc: Každá novinka od "maniaka z videopůjčovny", jak se Tarantinovi občas přezdívá, je obrovskou událostí. (Už vyšla i naše recenze na Djanga)
Jeho filmy se vyznačují zejména broušenými dialogy, přeskakováním mezi několika časovými rovinami a velkou mírou násilí (to však na rozdíl od některých jiných tvůrců není samoúčelné). Právě brutalita snímků je zanedlouho padesátiletému režisérovi často vyčítána, naposledy se o ní diskutovalo po nedávném masakru v americkém Newtownu. Tyto řeči Tarantino vždy odmítal. Na jeden takový dotaz doslova odpověděl: "Jestli nějaké dítě po shlédnutí filmu Kill Bill půjde do školy, a začne ostatní řezat? Klidně to risknu. Násilné snímky z dětí nedělají násilné lidi. Mohou z nich udělat násilné filmaře, ale to už je jiný příběh."
Americká kina již od Vánoc plní Tarantinův nový snímek, Django Unchained. Za otevírací víkend utržil 30 milionů dolarů, celkově doteď vydělal přes 114 milionů. A zatímco na českou premiéru si budeme muset ještě pár dní počkat, pojďme si připomenout Tarantinových pět nejlepších filmů. Jako u všech podobných žebříčků i zde platí, že jde čistě o subjektivní názor autora a na vaše osobní žebříčky se těšíme v diskusi.
5. Kill Bill
V tomhle případě zapomeňte na klasického Tarantina, jak ho známe. Dlouhé, vybroušené dialogy tentokrát vystřídaly samurajské meče a hektolitry umělé krve. Kill Bill je příběhem ženy zvané Nevěsta, dřívější členky komanda nájemných vrahů, kterou na její svatbě přepadnou bývalí kolegové, všechny svatebčany povraždí, a Nevěstu střelí do hlavy. Ta jako zázrakem přežije, a čtyři roky po masakru se probouzí z komatu s jediným úmyslem - zabít všechny, kdo se na masakru podíleli, a zejména Billa, šéfa komanda. Snímek je výborně obsazený - Uma Thurman v roli Nevěsty, David Carradine jako Bill, Lucy Liu jako O-Ren Ishii, a další. Už u první filmu žebříčku platí, že toto dílo nenechá patrně nikoho chladným. Všudypřítomné explicitní násilí rozděluje publikum od oslavných reakcí až po kritické odsuzování. Sám Tarantino okomentoval tento problém následovně: "Jistě, Kill Bill je násilný film. Je to film od Tarantina. Když jdete na koncert Metallicy, taky jim neříkáte, aby hráli tiššeji."
Nejlepší scéna: Souboj Nevěsty a O-Ren Ishii v zasněžené japonské zahradě.
4. Kill Bill vol. 2
Oproti prvnímu dílu citelná změna. Příběh je sice v zásadě stejný - Nevěsta pokračuje v likvidaci těch, kteří se ji pokusili zabít v její svatební den - Tarantino však značně ubral na brutalitě a přidal na dialozích, které byly vždy jeho silnou stránkou. Film je navíc proložen povedenými flashbacky z doby, kdy Nevěstu cvičil její mistr Pai Mei. Celkově má Volume 2 poněkud nevyvážené tempo a o něco kratší stopáž by mu rozhodně neuškodila, nicméně hutnější atmosféra a propracovanější dialogy to vynahrazují.
Nejlepší scéna: Souboj Nevěsty s Elle, další z členů komanda zabijáků.
3. Natural Born Killers - Takoví normální zabijáci
Tento snímek se oproti ostatním v žebříčku vymyká tím, že k němu Tarantino pouze napsal původní scénář (zrežíroval ho Oliver Stone). Ten byl posléze upraven, což prý Tarantina rozčílilo, a na vlastní žádost proto není jako autor uveden v titulcích. Nicméně Tarantino z filmu čiší na každém kroku. Příběh se točí okolo milenecké vraždící dvojice Mickeyho a Mallory v podání Woodyho Harrelsona a Juliette Lewis. Mickey osvobodí Mallory od jejího tyranského otce, který ji zneužíval. Poté ho oba zabijí a dávají se na útěk. Tím začíná jejich šílená vražedná pouť přes celé Spojené Státy, během níž zabijí asi 50 lidí, a stanou se z nich celebrity. Tento film je značně kontroverzní, v několika zemích byl zakázán, byl příčinou mnoha žalob, a je obviňován, že posloužil jako inspirace nejednomu vrahovi (mimo jiné i dvěma studentům střední školy Columbine, kteří při masakru v roce 1999 postříleli 12 studentů a jednoho profesora). Víc než co jiného je však brilantní satirou na vliv médií na člověka, a americkou posedlost zbraněmi. Za zmínku stojí i dvě vedlejší postavy - televizní reportér Wayne Gayle, kterého výborně ztvárnil Robert Downey Jr., a sadistický ředitel věznice Dwight McClusky, kterého zahrál Tommy Lee Jones.
Nejlepší scéna: Dětství Mallory, kdy ji otec zneužíval, které je natočeno jako starý televizní sitcom.
2. Inglourious Basterds - Hanebný Pancharti
Bylo, nebylo, v nacisty okupované Francii... Přesně takhle začíná film Inglourious Basterds. Zapomeňte na historické reálie, tohle je druhá světová podle Tarantina. Film má dvě linie - první sleduje jednotku amerických Židů zvaných Pancharti, kteří jedou do Francie zatopit nacistům. Druhý příběh se točí okolo Shoshanny, mladé francouzské Židovky, která se touží pomstít za to, že jí Němci před jejíma očima vyvraždili celou rodinu. Ve snímku se objevuje řada hvězd a zajímavých tváří, jako jsou Brad Pitt, Diane Kruger či Mélanie Laurent, ale za zmínku stojí zejména dva herci - Michael Fassbender a Christoph Waltz, jež účinkování v Tarantinově filmu je katapultovalo mezi přední hollywoodské herce. Hans Landa, neboli Lovec Židů, tedy postava, kterou ztvárnil Christoph Waltz, je jednoznačně nejlepší v celém snímku, a herec si za ni právem odnesl Oscara za vedlejší roli. Samuel L. Jackson, Tarantinův dvorní herec, se tentokrát na plátně neobjeví, pouze filmu propůjčil svůj hlas jako vypravěč celého příběhu.
Nejlepší scéna: Mrazivý dialog mezi Hansem Landou a farmářem LaPaditem v úvodu filmu.
1. Pulp Fiction: Historky z podsvětí
Bylo by těžkým zločinem na první místo tohoto žebříčku nezařadit Tarantinův nejslavnější, a pravděpodobně nejlepší snímek, tedy Pulp Fiction. Tři navzájem se proplétající příběhy o gangsterech, a v nich herci jako Uma Thurman, Samuel L. Jackson, John Travolta, nebo Bruce Willis. Výsledkem byl velký kasovní úspěch, sedm oscarových nominací (z toho jedna proměněná, za originální scénář), mnoho menších ocenění, a mimo jiné i například restart uvadající kariéry Johna Travolty. Těžko říct, co nového k tomuto snímku napsat více. Jedená se o jeden z nejgeniálnějších filmů všech dob, s nezapomenutelnými hláškami, které dost často zlidověly. Tohle se zkrátka nedá popsat, to se musí vidět.
Nejlepší scéna: Hádka Vincenta a Julese v autě poté, co Vincent omylem zastřelí Marvina. (těžké rozhodování, celý film je plný nezapomenutelných scén a hlášek)