Letošní výsledek Oscarů skutečně příjemně překvapil. Předem se předpokládalo, že večer bude válcovat 1917, válečné melodrama, které neurazí, ale výjimečné je skutečně jen svým technickým provedením. O americké Akademii filmového umění a věd nepanuje mezi filmovými komentátory nikterak valné mínění a vždy se od ní tak nějak čeká, že se vždy a znovu uchýlí k osvědčeným, bezpečným volbám, případně že dá právě na to výrazné vnější pozlátko. Ale světe div se, letos nám hodnotitelé Oscarů vytřeli zrak.
Vítězný Parazit je obecně vnímaný jako opravdu výjimečný film loňského roku. Přináší mezinárodně srozumitelný pohled na sociální rozdíly ve společnosti a potíže, jaké mohou způsobi. Ani z vyčuraných chudých ani z přezíravých bohatých nedělá jednoznačné padouchy či hrdiny. Nehodnotí, neobviňuje, nelituje. Jen s pobavením ukazuje. A to zatraceně chytlavým způsobem. Vedle kladení vysoce aktuálních společenských otázek je to především řemeslně mistrovsky odvedené dílo, které přirozeně mísí žáry.
Společenská satira, bláznivá komedie, černá komedie, thriller, horor, heist, krimi, drama...to všechno funguje v jedinečném unisonu. Snímek napíná i rozesměje. Je vizuálně strhující a ačkoliv je obsazení vynikající a všechny postavy okamžitě získávají naši pozornost, nejednou si Parazit vystačí bez dialogů. Tohle je prostě velkoryse pojatý biják, který i po letech pořád bude mít svoji hodnotu a je vynikající, že se Akademie pro jednou postavila za snímek, který skutečně má nějakou reálnou výpovědní hodnotu o tom, jak v daném roce vypadala vrcholná kinematografie.
Výhra za scénář, režii i hlavní kategorii ukazuje, jak zásadně film členy Akademie zasáhl jako kompaktní tvůrčí počin, anebo jak se přinejmenším chtěla organizace navenek prezentovat jako moderní a pokroková. Je to vůbec poprvé, kdy hlavního Oscara vyhrál snímek, jehož primárním jazykem není angličtina (zapomenutého „němého“ The Artista vem čert) a můžeme doufat, že to znamená, že se skladba Akademie (dosud nechvalně proslulé svojí jednolitostí) skutečně mění, že to začíná být mladší, progresivnější těleso plné mezinárodních členů. To by do budoucna mohlo nejen více akcentovat mezinárodní tvorbu, ale především podobně jako letos sahat po zásadních kusech a neplácat se někde v zaprášené minulosti, jako když loni zvítězila Zelená kniha. Nezbývá než doufat, že letošní rok nebyl jen výjimkou, ale že skutečně začíná nový trend.
Druhý největší počet sošek si odneslo zmiňované 1917, které bodovalo celkem ve třech technickcýh kategoriích. Ve dvou uspělo Le Mans 66, dvojí zlato bral Joker a dvakrát šlo na pódium ještě Tenkrát v Hollywoodu. Jinak se radost rozdávala všemi směry rovnoměrně, vždy po jedné sošce.
Kromě vítězství Parazita (ve které však šlo tajně doufat, nebyla to vyložená utopie) nad favorizovaným 1917, se vlastně během večera neodehrála žádná velká překvapení. Herecké kategorie proběhly přesně dle očekávání a kategorie s jednoznačným favoritem (jako kamera či masky) také dopadly dle předpokladů. U animovaného filmu se chvíli zdálo, že by nakonec David Klaus mohl překonat Goliáše Toy Story 4, avšak Disney nakonec přeci jen pro dalšího animovaného Oscara dokráčel. Nicméně, co si budeme povídat, osvěžující vítězství Parazita v hlavních kategoriích hravě vynahradí nedostatek překvapení v kategoriích dílčích. Kdyby to podobně mělo vypadat i napřesrok, žádný zapálený cinefil se nejspíš zlobit nebude.
A jestli vám Parazit z jakéhokoliv důvodu pořád unikal, tak si přečtěte naši recenzi a konečně si ho doplňte, opravdu stojí za to!