Letos se ve spojitosti s Oscary hodně mluvilo o tom, že mimo herecké kategorie je ženy příliš nedostávají. Možná uspějí v kategoriích masek či kostýmů, jinak ale často jen sledují úspěchy pánských kolegů.
A platí to i v hudební kategorii. Tady poprvé uspěla žena až v roce 1983, když Marilyn Bergman sdílela sošku za Yentl s Alane Bergmanem a Michelem Legrandem. V té době ještě existovaly dvě hudební kategorie. A dvě kategorie existovaly i v letech 1996 a 1997, kdy za nejlepší hudbu pro komedii či muzikál vyhrály ceny postupně Rachel Portman (Emma) a Anne Dudley (Donaha). Od té doby trvalo dalších dvacet tři let než žena v téhle kategorii zvítězila, a to i navzdory tomu, že ještě do roku 1999 stále existovaly dvě hudební kategorie. Po jejich sloučení do jedné byly nominovány už jen tři ženy a zvítězila teprve Hildur Guðnadóttir, skladatelka sugestivní hudby pro komiksového Jokera.
Během své děkovné řeči skladatelka mimo jiného projevila naději, že ženy budou dostávat víc příležitostí a jejich pohled (poslech) na hudbu bude víc slyšet. Později uvedla, že doufá, že si lidé zvláštního nepoměru mezi ženami a muži všimnou a konečně je trkne. O skládání hudby pro Jokera prozradila, že velkou část doprovodu složila ještě před tím, než se snímek začal natáčet, jen na základě scénáře. Její hudba pak zaznívala během natáčení a ovlivňovala výkon Joaquina Phoenixe a celkové vyznění snímku. Níže si můžete pustit celou Hilduřinu děkovnou řeč.
#Oscars Moment: Hildur Guðnadóttir (@hildurness) wins Best Original Score for @jokermovie. pic.twitter.com/uwrOuBszuD
— The Academy (@TheAcademy) February 10, 2020