Nejlepší střih
Opět velmi technicky náročná kategorie, ve které pravděpodobně jen docela malá skupina lidí dokáže odpovědně zhodnotit, kde střih povznesl filmařský záměr a kde mu házel klacky pod nohy. Většinou se tak touto cenou hodnotí filmy, které stříhají výrazně, anebo snímky, které aspirují na hlavní ceny (protože střih úzce souvisí s režií a celkovým vyzněním). Nepochopitelně chybí 1917, kde se střihač pekelně zapotil, aby ze samostatných záběrů vytvořil dokonalou iluzi toho, že film střihy nemá. Vyhraje Le Mans 66, které vrcholí dramaticky sestříhanou závodní sekvencí, anebo Irčan, který trvá přes tři hodiny a přesto nepůsobí nekonečně a dokáže koherentně míchat řadu nesourodých období, postav a situací.
- Vyhraje: Le Mans 66
- Černý kůň: Irčan
- Měly by vyhrát: Malé ženy
- Chybí mezi nominovanými: -
Nejlepší hudba
Dosavadní průběh oscarového závodu vyrábí hezký příběh o tom, jak se z nečekané outsiderky může stát skromný šampion, co porazil všechny velikány. Hildur Guðnadóttir navíc k Jokerovi složila sugestivní doprovod a je to sympaťačka. Zastavit by ji mohl Thomas Newman. Oblíbenec Akademie navzdory mnoha nominacím na sošku stále čeká, jeho hudba pro 1917 se snaží emoce ždímat takovými těmi protřelými podpásovkami a film je žhavým favoritem na hlavní cenu. Totálním errorem mezi nominovanými je hudba Star Wars: Vzestupu Skywalkera, která je ze všech dosavadních dílů ságy nejméně výrazná, ale John Williams jakožto velikán dostal nominaci ze setrvačnosti. Větší pozornost by zasloužila krásná hudba k Malým ženám, jež neskutečně organickým, nápaditým a hravým způsobem podtrhuje emocionalitu celého vyprávění.
- Vyhraje: Hildur Guðnadóttir - Joker
- Černý kůň: Thomas Newman – Joker
- Měl by vyhrát: Alexandre Desplat – Malé ženy
- Chybí mezi nominovanými: Michael Abels – My
Nejlepší kamera
Tady je rozhodnuto. Zvítězí legendární Roger Deakins za kameru k 1917. V této kategorii v posledních letech převládají technicky obdivuhodné výkony a sem kamera 1917 patří. Kontinuální snímání k sobě strhává pozornost a divák se často musí sám sebe ptát, jak se asi daný záběr podařilo natočit. Nechybí potom pasáže, které jsou opravdu krásné (pokud se tedy dá mluvit o „kráse“, když se bavíme o hořícím městě). Otázkou zůstává, zda by si ocenění nezasloužily víc snímky, které možná na první pohled nebyly tak technicky náročné, ale rafinovaná kompozice záběrů, pohyb kamery či nasvícení skutečně podtrhují danou situaci, aniž by na sebe kamera upozorňovala.
- Vyhraje: 1917
- Černý kůň: -
- Mělo by vyhrát: Joker
- Chybí: Portrét dívky v plamenech