X-Men: Dark Phoenix mají mizerné recenze (průměrná známka na Rotten Tomatoes je 4,55) a tržby byly za první víkend také slaboučké. Hollywoodský zpravodaj Deadline cituje filmové analytiky, podle kterých film po zaplacení přetáček a reklamy stál více než 350 milionů dolarů. Předpokládá se, že celkově v kinech utrží maximálně 325 milionů dolarů. Následně snímek přinese příjmy z dalších zdrojů, jako jsou televize či DVD, i tak nicméně analýzy předpokládají, že film vytvoří ztrátu ve výši až 120 milionů dolarů. Co ke smutnému konci ságy X-Men vedlo?
Deadline s odkazem na interní zdroje uvádí, že sága měla problémy už dlouhou dobu. X-Men: Poslední vzdor (2006) dle dostupných informací také nepatří mezi filmy s jednoduchým vznikem, Deadline nicméně zdůrazňuje především snímek X-Men Origins: Wolverine z roku 2009, který údajně musel být sešitý dohromady jak Frankensteineovo monstrum. Na pomoc byl dokonce potají přivolaný i legendární režisér Richard Donner, režisér starého Supermana a manžel producentky Lauren Shuler Donner, která na X-Meny dlouhodobě dohlíží.
Mimochodem, Lauren na svůj Twitter napsala zprávu, kterou zase následně rychle smazala. Stálo v ní: „Nemusíte mi kondolovat, s Dark Phoenix jsem neměla absolutně vůbec nic společného, stejně jako s X-Men: Apocalypse nebo New Mutants“. Pod snímky jako producentka podepsaná je a v minulosti o jejich přípravách hovořila, nicméně je možné, že šlo pouze o formální pozici, zatímco tvůrčí dohled byl plně v rukou Simona Kinberga nebo někoho dalšího. Tak či tak vymazaný tweet vyvolává otázky na to, co se vlastně v posledních letech se ságou dělo…
Po X-Men Origins: Wolverine totiž přišel další oříšek. První třída z roku 2011. Tenhle film sice patří v rámci ságy k těm vůbec nejlépe hodnoceným, avšak podle Deadline se natáčení neobešlo bez potíží a přetáček údajně bylo víc než v případě Dark Phoenix. Potíže pak pokračovaly spolu se snímky Budoucí minulost a Apokalypsa, ke kterým se po letech vrátil jako režisér Bryan Singer. Nejspíš si vzpomenete na to, jak byl Singer vyhozený z natáčení Bohemian Rhapsody, protože konstantně chodil do práce pozdě, indisponovaný nebo vůbec. Tohle chování podle Deadline vykazoval už při natáčení X-Menů a jen díky producentu Hutchi Parkerovi, scenáristovi Simonu Kinbergovi, kameramanovi Newtonu Thomasi Sigelovi a střihači Johnu Ottmanovi se filmy nějak podařilo dotočit a dokončit.