Americké filmové studio Pixar zná asi každý filmový fanoušek, tím spíše ti, kteří holdují světu animovaných postaviček. Málokdo si ale při uvedení posledního animáku, jímž je povedená Rebelka, uvědomil, že se jedná už o třinácté celovečerní dobrodružství z dílny studia s lampičkou v logu.
Pixar původně vznikl v roce 1979 pod názvem Graphics Group, přičemž se jednalo o počítačovou divizi filmové produkční společnosti Lucasfilm George Lucase. V roce 1986 se toto oddělení zabývající se počítačovou animací osamostatnilo a bylo odkoupeno spoluzakladatelem firmy Apple Stevem Jobsem. Od této chvíle nese název Pixar. V průběhu mnoha let si studio připsalo nesčetně úspěchů, včetně šestadvaceti Cen Akademie, sedmi Zlatých glóbů a tří cen Grammy. Je třeba připomenout, že animátorské hvězdy jsou od roku 2006 v područí mediálního konglomerátu The Walt Disney Company, který do transakce musel investovat 7.4 miliardy dolarů. Vydejme se nyní po stopách úspěchu jménem Pixar skrze chronologický pohled na všech třináct celovečerních snímků.
Toy Story / Toy Story: Příběh hraček
- Premiéra: 1995
- RottenTomatoes: 100%
- ČSFD: 86%
- Celosvětové tržby ($) : 362 milionů
- Otevírací víkend ($): 29 milionů
Veleúspěch Toy Story odstartoval éru Pixaru. Vše začalo v roce 1991, kdy Disney uzavřel s Pixarem (zatím ještě dočasnou) smlouvu na tři celovečeráky a prvním byl právě Toy Story. Dohoda zaručovala, že Pixar obdrží 10 procent z eventuálního zisku. K samotné realizaci však málem ani nedošlo. Když totiž na konci roku 1993 pixarovský tým prezentoval první nástin příběhu, u Disneyho nebyli spokojeni, jelikož Woody prý působil jako sarkastický pitomec. Zajímavostí jistě je, že příběh Buzze Rakeťákata a kovboje Woodyho měl rozpočet pouhých $30 milionů, což je přirozeně nejméně v historii studia. Tvůrčí tým zahrnoval 110 zaměstnanců, včetně 27 animátorů. Dalším "nej" je také suverénně nejkratší stopáž ze všech pixarovek, jelikož snímek trvá pouhých 77 minut. Režisér John Lasseter odvedl společně se svým týmem brilantní práci, protože kouzelná pohádka o každodenním životě hraček slavila úspěch na všech frontách. Jenže to nejlepší mělo teprve přijít.
A Bug's Life / Život brouka
- Premiéra: 1998
- RottenTomatoes: 92%
- ČSFD: 75%
- Celosvětové tržby ($): 363 milionů
- Otevírací víkend ($): 33 milionů
Úspěch Toy Story způsobil, že další projekty Pixaru už provázela podstatně větší očekávání. Život brouka je možná úplně nenaplnil, ač z mého pohledu se jedná o malinko zapadlý klenot ve filmografii oblíbeného studia. Příběh o ambiciózním mravenečkovi Flickovi, jenž se chce postavit osudu řadové dělníka, je kouzelnou a vtipnou výpravou do světa hmyzí říše. Základním inspiračním zdrojem byl, pro někoho možná překvapivě, zřejmě nejslavnější japonský film všech dob legendárního režiséra Akiry Kurosawy Sedm samurajů. Určitě stojí za zmínku, že pro skupinové mravenčí scény bylo vytvořeno pouze osm typů mravenců. Animátoři z nich vytvořili různé skupinky po 4-5 jedincích a z nich následně prostým kopírováním stvořili kolonii čítající 800 mravenečků. Život brouka měl rozpočet $120 milionů a musel se potýkat s tematicky velmi podobnou konkurencí. O 54 dní dříve byl totiž do kin uveden Mravenec Z, který nakonec finanční souboj prohrál na plné čáře, jelikož utržil o plných $185 milionů méně.
Toy Story 2 / Toy Story 2: Příběh hraček
- Premiéra: 1999
- Rotten Tomatoes: 100%
- ČSFD: 85%
- Celosvětové tržby ($): 485 milionů
- Otevírací víkend ($): 57 milionů
V roce 1997 bylo ústy vedoucích pracovníků Disneyho a Pixaru oznámeno, že pod režijním dohledem Ashe Brannona vznikne pokračování Toy Story. Tvorba trvala devět měsíců a původně se předpokládalo, že se bude jednat o direct-to-video sequel. Jenže Disneymu se předkládaný materiál zalíbil a trval na kinodistribuci. Vedení Pixaru však nebylo s výsledkem spokojeno, tudíž John Lasseter převzal režisérské otěže a uzpůsobil pokračování megahitu z roku 1995 k obrazu svému. Jednalo se na dlouhou dobu o poslední sequel Pixaru, protože k tomuto kroku se opětovně odhodlali až po 12 letech v případě druhých Aut (nepočítám třetí Hračky). Při pohledu na hodnocení z Rotten Tomatoes je třeba upozornit na fakt, že se jedná o jeden z mála (pravděpodobně jeden ze dvou) případů, kdy první a druhý díl obdržel od hodnotitelů 100% - a to ještě u trojky svítí 99% (Kdo mohl dát trojce palec dolů, nechápu dodnes!). Co se dalších významných ocenění týče, musel se druhý Příběh hraček v době, kdy Akademie filmového umění a věd neudělovala Oscara nejlepšímu animovanému filmu, spokojit s jedinou nominací, a to za nejlepší původní píseň. "When She Loved Me" bohužel prohrála s tarzanovskou peckou "You’ll Be in My Heart". Paradoxně píseň dělala vrásky na čele skladateli Randymu Newmanovi, jelikož se obával, že děti budou v průběhu tříminutové balady neklidné. Skladba zazní ve filmu celá v emocionálně nabité scéně, kdy Jessie vzpomíná na svou majitelku – jedná se o jeden z vrcholů celé série.
Monsters, Inc. / Příšerky s.r.o.
- Premiéra: 2001
- Rotten Tomatoes: 95%
- ČSFD: 84%
- Celosvětové tržby ($): 525 milionů
- Otevírací víkend ($): 62 milionů
V roce 2001 spatřily světlo světa Příšerky s.r.o. a znovu se jednalo o osobitý, originální a nápady překypující snímek, který si získal řadu fanoušků. Příběh o společnosti strašidel, jejímiž zaměstnanci jsou i James P. Sullivan a Mike Wazowski, měl mít původně značně odlišnou podobu. Ve filmu z roku 2001 je hlavní lidskou hrdinkou roztomilá holčička Boo, která se shodou okolností dostane do kouzelné světa strašidel. Původní myšlenka z hlavy scénáristy a režiséra Petea Doctera byla taková, že se bude jednat o třicetiletého muže, jenž se opětovně snaží vypořádat se se strašidly svého mládí. Nakonec jsou malé Boo pouhé 3 roky, ačkoliv se nejdříve uvažovalo o holčičce ve věku 6-12, avšak Docter usoudil, že čím mladší postava bude, tím lépe a opravdověji bude působit její vztah k Sulleymu. Na scénáři se pracovalo od roku 1996 a až o dva roky později byl do příběhu doplněn Mike Wazowski, především díky povedenému náčrtu výtvarníka Rickyho Niervy. Na Sulleyho těle je celkem 2 320 413 animovaných chlupů, přičemž zabralo asi 12 hodin k vytvoření jednoho jediného snímku, v němž chlupatý obr figuruje. Příšerky s.r.o. sice cílily na malinko mladší dětské diváky, než tomu bylo v případě jejich předchůdců, ale i přes to se jedná o jednu z nejpříjemnějších pixarovek všech dob. Je otázkou, jak se povede Monsters University, do které je vkládáno tolik nadějí.
Finding Nemo / Hledá se Nemo
- Premiéra: 2003
- Rotten Tomatoes: 98%
- ČSFD: 85%
- Celosvětové tržby ($): 868 milionů
- Otevírací víkend ($): 70 milionů
V Pixaru se traduje historka, že prvotní inspiraci pro dobrodružství malého Nema našel režisér a scénárista Andrew Stanton v roce 1992, když se svým synem navštívil vodní svět. Právě tehdy si uvědomil, jak krásně by barevný podmořský svět vypadal skrze počítačovou animaci. Pre-produkční práce započaly v roce 1997, přičemž celý příběh vychází ze životních situací samotného Stantona. Při jedné z procházek se synem si povšimnul, že svého potomka tak úzkostlivě střeží a opatruje, až to má dopad na jejich vztah. Ihned začal pracovat na scénáři, ačkoliv na pořadu dne byla post-produkce Životu brouka. Vyplatilo se. Z Nema byl okamžitě hit po celém světě a stal se symbolem úspěchu milovaného studia. Tvůrci publiku nabídli komplexně pojatý svět, ve kterém není nouze o humor, nadsázku, lásku, přátelství a morální hodnoty. Jeden rekord drží rybičkové dobrodružství dodnes, jelikož se ho za první den uvedení do prodeje prodalo téměř 8 milionů kopií.
The Incredibles / Úžasňákovi
- Premiéra: 2004
- Rotten Tomatoes: 97%
- ČSFD: 83%
- Celosvětové tržby ($): 631 milionů
- Otevírací víkend ($): 70 milionů
Šesté pixarovky se z režisérského a scénáristického hlediska ujal Brad Bird a byl to právě on, komu se v roce 1993 zrodila v hlavě myšlenka o rodince superhrdinů. Původně měli Úžasňákovi vzniknout za pomoci tradiční animace v područí Warner Bros., ovšem následkem totálního finančního neúspěchu nemastného a neslaného poloanimáku Looney Tunes: Zpět v akci se Warneři rozhodli uzavřít divizi animovaných filmů. Šance využil klíčový muž Pixaru, John Lasseter, jenž se s Birdem znal z působení v CalArts. Rozhodl se ho přetáhnout do svojí společnosti, což následně umožnilo vznik Úžasňových tak, jak je známe a milujeme dnes. Jednalo se o první snímek studia, který byl ohodnocen ratingem PG, jenž doporučuje rodičům doprovodit jejich ratolesti do kina. Důvodem byly akční scény. Tento dospělejší přístup ocenili v prvé řadě starší diváci a byla potvrzena výjimečnost a kvalitativní převaha Pixaru v rámci žánru.
Příště si připomeneme zbytek, tudíž se podíváme na zoubek snímkům Auta, Ratatouille, Wall-E, Vzhůru do oblak, Toy Story 3, Auta 2 a Rebelka.
Jako inspirace pro tento přehled mi posloužil podobně laděný článek Brendana Bettingera, který byl uveřejněný na serveru Collider. Současně se jedná i o prvotní zdroj informací, doplněný o sekundární zdroje jako BoxOfficeMojo, ČSFD či IMDB.