V recenzi filmu Rychle a zběsile 5 jsme pochválili především minimum digitálních efektů a charismatické protagonisty, kteří náročné scény bez pomoci triků s přehledem zvládli. Akční hrdina je fenomén. Na mužných postavách je totiž něco podmanivého, co u žen vyvolává zájem a u ostatních mužů obdivné pokyvování. Už neandrtálec byl za hvězdu, když dokázal udolat mamuta. Římané si užívali líté gladiátorské zápasy. Středověké panstvo pořádalo rytířské turnaje. Romantizující tendence novověku oslavovaly dobrodruhy a cestovatele. V obou světových válkách, stejně jako kdykoliv předtím a potom, byl hrdinou číslo jedna vlastenecký voják. A v dobách míru mají od dvacátého století patent na mužnost sportovci. Nebo herecké hvězdy…
Dávná historie
Ve filmových prvopočátcích se o typicky akčních hrdinech, jak je známé z vrcholné éry osmdesátých let mluvit nedá, ale první vlaštovky se už objevovaly. Ještě před vypuknutím druhé světové války dominovali takzvaným „šermovacím“ filmům Douglas Fairbanks a Errol Flynn. Mezi nejslavnější snímky éry patří Dobrodružství Robina Hooda, Zloděj z Bagdádu, Pán sedmi moří nebo Zorro Mstitel.
V době válečné a poválečné si legendy jako Humprey Bogart či Clark Gable tu a tam také střihli nějakou ostřejší roličku, ale dalším specialistou na „akční“ filmy byl až John Wayne. Ten se představil v celé řadě mužných úloh, ale jeho hlavní přínos spočívá v "definování" filmového westernu, ve kterém strávil značnou část své kariéry. Za desetiletí svého působení natočil řadu zásadních filmů, jako byly například Přepadení, Rio Bravo, Pátrači nebo Maršál.
Kolem poloviny dekády skýtala nějaký akční či napínavý zážitek také válečná dramata, hitchcockovské špionážní filmy či historické eposy, ale o nějakém vyloženém žánrovém specialistovi se hovořit nedá. Mezi nejvýraznější představitele mužných typů patří Yul Brynner, Kirk Douglas nebo James Stewart. Z filmů vzpomeňme Na sever severozápadní linkou, Bena Hura, Sedm Statečných nebo Most přes řeku Kwai.
Nárůst testosteronu v 60. a 70. letech
Daleko výraznější jsou z hlediska mužných filmů šedesátá a sedmdesátá léta. Sergio Leone resuscitoval skomírající western (Hodný zlý a ošklivý, Pro Hrst Dolarů, Tenkrát na západě), objevují se první Bondovky, později triumfují drsné kriminálky a gangsterky (Bullitův případ, Francouzská spojka, Drsný Harry, Kmotr) či katastrofické filmy (Skleněné peklo, Dobrodružství Poseidonu). Pomalu začíná import bojového žánru z Asie (Cesta Draka, 36 komnat Šaolinu, Pěst plná hněvu, Škola hada) a ve druhé polovině sedmdesátých let propuká fenomén blockbusterů (Čelisti, Hvězdné války).
Mezi nejvýraznější představitele neohrožených mužů patří Steve McQueen, Paul Newmen, Robert Redford, Charles Bronson, Burt Reynolds nebo Gene Hackman. V gangsterkách začali chladnokrevně střílet Robert Redford a Al Pacino. V Evropě s Amerikou občas drží krok Jean-Paul Belmondo, Alain Delon nebo dvojice Bud Spencer a Terence Hill. Z asie svět dováží Bruce Leeho a ranou tvorbu Jackieho Chana.
Největší pozornost si ale zaslouží Clint Eastwood, Sean Connery a Harrison Ford. Eastwoodovi pistolníci (ať už mluvíme o westernu nebo o Drsném Harrym) definovali nekompromisní muže činu na dlouhou dobu dopředu. Conneryho Bondovky už v šedesátých letech přinášely bombastickou podívanou hodně podobnou tomu, jak akční žánr chápeme dnes. A Ford spolu s prvním dílem Hvězdných válek definoval sympatické raubíře, kteří na filmovém plátně lámou kosti i ženská srdce.
Tavicí tyglík sedmdesátých let pozvolna integroval bombastičnost katastrofických filmů a prvních blockbusterů, nekompromisní povahu ostrých detektivů, krvavost laciných béček a fyzickou připravenost asijských vzorů a dal tak vzniknout osmdesátým letům, neboli vrcholnému období akčního filmu, tak jak si ho definujeme dnes. Dočtete se o něm už zítra!