Když si budeme chtít zrekapitulovat letošní akční filmy, moc prstů k počítání potřebovat nebudeme. Zelený sršeň nebyl špatný, ale mezi Oscarovými adepty na začátku roku celkem zapadl. Světová Invaze zklamala, Drive Angry 3D bylo pro smích, ve Jsem číslo 4 stála za řeč snad jen závěrečná pasáž. Thora natočil divadelní režisér, který se do akčních scén očividně nijak nehrnul, Zdrojový kód sázel spíš na napětí než na akci a Synderův Sucker Punch měl bojové sekvence sice parádní, ale zbytek filmu nudil k smrti. Zdaleka největší chválu by tak možná paradoxně zasloužil animovaný Rango, který se o místo mezi akčními filmy nijak nehlásí, ale jeho velkolepá honička v kaňonu měla větší koule, než většina letošní akce dohromady.
Heist movie je filmový žánr, ve kterém se skupina hrdinů snaží něco ukrást. Děj bývá plný zvratů, soustředí se na plánování, přípravu a samotné provedení kýžené finty. Typickým příkladem žánru jsou Dannyho parťáci. |
Naštěstí se již popáté vrací Rychlá a zběsilá série, aby vrátila hranému adrenalinu reputaci! Protože jakkoliv režisér Justin Lin za svůj první příspěvek do série (Rychle a zběsile: Tokijská jízda) sklidil jen masivní kritiku, s postupem času se zlepšoval a aktuální díl už lze s čistým svědomím označit za povedenou akční podívanou! A slovo podívaná je namístě, protože „Rychlou pětku“ si lze užít opravdu pouze na té nejpovrchnější, audiovizuální úrovni.
Scénář je hloupoučký
Mezi jednotlivými honičkami a přestřelkami se především žvaní a dialogy občas tahají za uši takovým způsobem, že se musíte ptát, jestli je scénárista Chris Morgan tak neschopný, naivní anebo jestli to snad celé není záměrný vtip. Protože hlášky typu „Myslel jsem, že nikdo nemůže pochopit, jak se cítím (významná pauza, pohled na ženu, kterou protagonista zná pět minut), ale ty to chápeš“, ty nejsou ani hluboké, ani stylově patetické, ale jen křečovitě trapné. Naštěstí má většina herců charisma na rozdávání, takže je ta trapnost vlastně jenom taková hloupě roztomilá.
A mužné charisma Vinu Dieslovi, Dwaynu Johnsonovi a ostatním zachraňuje čest tak nějak všeobecně, protože nehrají prokreslené postavy, ale vesměs jen naprosto jednorozměrné figurky, stvořené primárně pro akční partie. Johnson hraje detektiva, který se snaží Dieslovy hochy dopadnout a definuje ho toliko jeho buldočí zarputilost, se kterou zločince stíhá. Parta řidičů sice věčně pomrkává na předchozí filmy a vytváří tak iluzi léta budovaných charakterů, ale opak je pravdou – všichni jsou to stále jen namachrovaní zlodějíčci se závislostí na adrenalinu a, pravda, kamarádskou solidaritou.
Sbal prachy a vypadni
Nicméně, co si budeme povídat, jednoduše črtané postavičky jsou pro valnou většinu akčních filmů plně dostačující. Posuďte sami – v tomhle příběhu se Dominic (Diesel) a O'Conner (Paul Walker) schovávají před americkou spravedlností v Riu de Janeiru, kde jim jdou po krku „akorát“ agent Hobbs (Johnson) a místní mafie. Aby už rychlí parťáci nemuseli dál utíkat, rozhodnou se udělat jeden poslední kšeft, který je finančně zajistí. Rozsáhlý plán na krádež sta milionů dolarů je ale samozřejmě jen scenáristikou záminkou pro svolání drtivé většiny postav předchozích dílů a zběsilé závodění v ulicích Ria.
Justin Lin už režisérsky stihnul natolik dozrát, že filmu stupidní scénář naprosto stačí – Akční scény jsou natolik sebevědomé, že ohraný příběh a plytké dialogy hravě unesou. Navíc se pátý díl definitivně odklonil od čistokrevného závodění směrem k heist movie. Takže výplň mezi akcí netvoří jenom sladkobolné osudové promluvy, ale také promyšlené přípravy a plánování finální mise, za které by se možná nemusel stydět ani Danny Ocean.
Staromilské efekty fungují pořád nejlépe
Ve chvíli, kdy je čas na akci samotnou šlape Lin bez skrupulí na plyn a pere to do diváků ostrými. S automobilovými honičkami se vyloženě mazlí – sporťaky chvíli lascivně víří pouštní písek, aby v zápětí křižovaly v plném provozu bulváry Ria de Janeira. Pěší pronásledování nezůstává pozadu. Kaskadérský tým plně využil plochých střech chudinské čtvrti a dal vzpomenout na podobné nahánění z třetího Bournea nebo posledního Bonda. Ještě zapracovat by to naopak chtělo na přestřelkách a osobních soubojích. Zvlášť v ultimátní rvačce The Rocka s Vinem Dieslem Justin Lin zbytečně často stříhá a drží se s kamerou příliš blízko. Divák tak v dění na plátně ztrácí orientaci a jen těžko si vychutná bojovou choreografii.
Na druhou stranu už samotná konfrontace dvou soudobých akčních ikon jakoukoliv kritiku téměř beze zbytku zastiňuje. „Fyzično“ je v tomhle případě slabé slovo. To není tělo na tělo, to je sval na sval, žula na žulu. Pravá testosteronová nálož, která má svou váhu. A podobně lze hovořit o drtivé většině předvedených kousků! Ve filmu totiž prakticky neobjevíte počítačové triky! Všude vidíte poctivou kaskadérskou práci a praktické efekty, kdy štáb opravdu vzal skutečná auta a třískal s nimi o zem, rozbíjel skutečné kusy ulice a docílil tak velmi skutečného zážitku. Už dlouho nebyl žádný film takhle…hmatatelný. Ono to zkrátka působí dobře, když vidíte, nebo spíš vyloženě cítíte, že sebou herec nemáchá před zeleným pozadím, ale že někdo (kaskadér) skutečně přeskočil z jedoucího vlaku na auto.
Verdikt
Rychlá pětka zkrátka přináší poctivou porci adrenalinové zábavy, která vám tu a tam zkazí náladu idiotskými dialogy, ale jinak vás proveze od začátku až do konce s nohou na plynu. Zvlášť pokud dokážete vypnout a nechat se strhnout neuvěřitelně fyzicky působící akcí. Nabušená sestava herců potěší fanoušky série, ústřední trio Diesel, Walker, Johnson pak nejspíš úplně všechny. Nechybí krásná auta, krásné holky a nějaká ta hláška. Zkrátka hloupý, ale velice koukatelný začátek letní sezony.