O tomhle tématu jsme přinesli podrobný článek zhruba před dvěma lety, kdy velká část amerických studií tlačila na to, aby se výrazně zkrátila prodleva mezi uvedením filmu v kinech a uvedením filmu na domácím videu. Studia věřila (a stále věří), že jim podobný model přinese vyšší zisky. Jaké jsou argumenty pro zkrácení prodlevy? Hollywood tak chce bojovat s pirátstvím a také chce efektivněji využít výdaje na marketing – místo jedné kampaně na premiéru v kinech a druhé kampaně na premiéru na domácím videu, by se vedla pouze jedna kampaň. Dříve se jako argument uváděli lidé, pro které je návštěva kina složitá či jakkoliv neatraktivní (byly tím myšleny především rodiny s dětmi), a tak do sálu prostě nepřijdou, i když by si za konkrétní film s chutí zaplatili. A velkým tématem je samozřejmě streaming. Čím dál větší množství lidí zůstává spokojeně u Netflixu a nic mu nechybí. Hollywoodská studia tomu chtějí konkurovat a nabídnout hity z kina v obývácích, to by zdánlivě mohla být jedna z odpovědí.
Zcela proti jsou od počátku provozovatelé kin. Ti jsou přesvědčení o tom, že jakmile se exkluzivní okno, během kterého jsou filmy uváděné pouze v kinech (v současnosti je to 90 dní), nějak výrazně zkrátí, část diváků prostě počká na domácí premiéru a do kina nepřijde. Navíc hrozí, že se zvýší podíl diváků, kteří se odnaučí chodit do kina úplně. Při vyjednávání se studia provozovatele kin pokoušela uchlácholit tím, že by jim nabídla část tržeb, které by filmy vygenerovaly ve sporném období. A v jednu chvíli to už už vypadalo, že k dohodě dojde. Pak se ale situace na trhu výrazně změnila.
Studio Disney začalo usilovat o odkoupení Foxu. Fox byl jedním ze zastánců zkrácení exkluzivního okna, Disney je naopak prakticky jako jediný se současným modelem spokojený – jeho téměř výhradně velkofilmová tvorba láká do kina davy. Disney navíc hodlá příští rok spustit svou VOD službu Disney+, kde bude nabízet exkluzivní obsah – diváky tedy zkasíruje hned dvojím způsobem. Spolu s Foxem navíc zmizel z hřiště jeden zastánce. Byl jím Warner, který měl v nedávném období dost starostí s fúzí se společností AT&T.
Turbulentní období je nicméně minulostí, a tak Warner a Universal začínají opět o zkrácení exkluzivního okna uvažovat. K jednacímu stolu si chtějí se zástupci kin sednout během příštího roku. Obě společnosti taktéž chtějí být výraznějšími hráči na trhu s online videem a místo exkluzivního obsahu pro VOD nejspíš chtějí volit tuhle cestu. Předpokládá se, že pokud by trh zaznamenal, že Warner a Universal dělají ve vyjednáváních nějaký pokrok, připojí se k nim také další studia.
Co vy na to? Chtěli byste, aby doba mezi uvedením filmu v kinech a na domácím videu byla kratší? Nebo se současným stavem věcí nemáte problém?
Zdroj: Variety