AKTUALIZOVÁNO o 14 nejnovějších promo fotek - jsou dole v galerii.
Premiéra i české recenze závěru Nolanovy trilogie se blíží (to nejdůležitější ze zahraničních recenzí najdete zde), ale ještě předtím je čas na poslední informační nálož, která vás na Batmanův vrchol důkladně připraví. Předem podotýkám, že následující text si neklade za cíl vyspoilerovat celý film, a tak se nemusíte bát, že byste v něm našli informace z kompletních popisů děje, které se po premiéře filmu na internetu logicky objevily. Stále vycházíme pouze z nejrůznějších rozhovorů a tiskových prohlášení, ze kterých jsme pro vás vytáhli řadu zajímavostí.
Největší produkce od dob němého filmu
Christopher Nolan dal jasně najevo, že se ságou definitivně končí, a tak se rozhodl do posledního filmu dát vše. Možná proto mu některé zahraniční recenze vyčítají, že té okázalosti a spletitých dějových linií je možná až moc. Snímek bude nakonec mít plných 164 minut, což je nejvíc z celé trilogie. Batman začíná měl minut 140, Temný rytíř 152. Rozpočet filmu údajně narostl na kolosálních 250 milionů dolarů. Za což může především Nolanův perfekcionismus, potažmo důraz na realismus. Pokud je to jen trochu možné, Christopher odmítá používat digitální triky. Známá scéna z trailerů, ve které teroristé „přestupují“ ve vzduchu z letadla do letadla se skutečně natáčela za letu, a když se natáčelo v obří podzemní věznici, nikoho ani nenapadlo použít zelené pozadí. Zkrátka se pronajal patnáct pater vysoký hangár, ve kterém se postavila gigantická kulisa. Filmaři dokonce tvrdí, že TDKR je největší hollywoodskou produkcí od časů tichého filmu – považte sami, natáčení davové scény na stadionu se účastnilo 11 000 komparsistů!
S perfekcionismem souvisí i proslulá Nolanova láska k filmu. O digitálním formátu prohlašuje, že v současné době se filmové surovině stále ještě nemůže rovnat, obřímu formátu IMAX už vůbec ne. Osobně se navíc domnívá, že za současné rozšíření digitálu může nejspíš lobbing výrobců, protože když se vezme v potaz kompletní práce v postprodukci, tak natáčení na analog vychází stále levněji. Což však neznamená, že by Nolan digitál úplně zavrhoval. Jakmile dosáhne kvalit analogu a bude ekonomicky přijatelný, klidně na něj přesedlá. Co se přímo The Dark Knight Rises týče, tak ve filmu máme čekat hned hodinu záběrů v obřím formátu IMAX, akorát někomu možná bude vadit, že tentokrát nejsou v největší filmovém formátu natáčené pouze kompletní scény, ale občas také jen konkrétní záběry, takže se formát obrazu během scény střídavě přepíná, což může působit rušivě.
Na rozdíl od většiny filmařů Nolan nepoužívá pomocný štáb, protože podle jeho filosofie žádný záběr filmu není „méně důležitý“. Stejně Nolana nikdy nenajdete někde v zázemí, jak popíjí kafíčko a pouze dohlíží na monitory. Kdepak. Vždycky je společně s kameramanem Wallym Pfisterem rovnou za kamerou, přímo u právě natáčené scény. Mimochodem – Temný rytíř povstal by měl být Pfisterovým posledním filmem v roli kameramana, napříště už hodlá přímo režírovat. Wallyho debut budou produkovat Christopher Nolan a Emma Thomas (Nolanova producentka a manželka), ale jakékoliv další podrobnosti se zatím přísně tají.
Definitivní konec je tady
Z hlediska příběhu je na TDKR nejdůležitější to, že uzavírá celou sérii. Definitivně řeší otázku prohnilého Gothamu a dovršuje emocionální vývoj Bruce Waynea. Tvůrci navazují jak na události z Temného rytíře, tak z úvodního snímku Batman začíná. Jediné, co pro ně bylo nedotknutelné, je památka Heatha Ledgera. Z úcty k zesnulému kolegovi a příteli ve filmu nepadne o Jokerovi sebemenší zmínka. Závěr trilogie prý měli scenáristé vymyšlený už v roce 2008, a i když opět čerpali z řady komiksových titulů (tentokrát především z Návratu temného rytíře, Knightfall a No Man's Land), stále jde o autonomní příběh, který funguje především v souladu s Nolanovým světem, tak, jak byl ve své realističnosti a pochmurnosti nastolen v předchozích dvou filmech.
Události filmu začínají osm let po Batmanově souboji s Harveym Dentem. Z temného hrdiny se stal prachsprostý uprchlík. Pro vyšší dobro obětoval Temný rytíř všechno, a nějaký čas Harveyho odkaz přinášel ovoce. Na jeho počest byl přijat tzv. „Dentův zákon“, který zpřísnil trestní sazby a znemožnil zločincům od soudu odcházet s nic neřešící podmínkou. Vše se změní s příchodem nových superzločinců. Po Jokerovi se v Gothamu objevuje nejprve vychytralá zlodějka Selena Kyle a především terorista Bane.
U Catwoman si Nolan dlouho nebyl jistý, jestli do jeho realistického vidění Batmana zapadá. Bratr Jonathan (spoluautor scénáře) ho ale nakonec přesvědčil. Catwoman má totiž v sobě klíčovou rozpolcenost a nejednoznačnost, které lépe pomáhají definovat samotného Batmana. Pokud Temného rytíře postavíte vedle postavy, která dokonale balancuje na tenké hranici mezi dobrem a zlem, je okamžitě jasné, na které straně stojí Batman, jehož motivy lze jinak také velice snadno zpochybňovat.
Jak Catwoman zapadá do Nolanova světa? Tak především ani jednou není ve filmu označena za Catwoman. Celou dobu je to Selena Kyle, zocelená zlodějka a podvodnice bez kořenů, která pomocí mistrných šarád a arzenálu technologicky pokročilých pomůcek okrádá nejbohatší občany Gothamu.
Bane je už na první pohled především hora svalů. To proto, že scenáristé hledali protivníka, který by se Batmanovi mohl fyzicky rovnat, nebo ho snad dokonce převyšovat. Muž v masce, která ho drží při životě, je ale především prudce inteligentním teroristou, který do Gothamu přišel uskutečnit svůj plán na očistu prohnilého města. Rozpoutá chaos a odřízne Gotham od zbytku světa. Baneovi nohsledi šíří svou kontrolu nad městem a svrhávají vládu samozvaných boháčů, kteří ve své hamižnosti a pokrytectví ovládali Gotham skrze pokřivenou justici a znásilněné finanční trhy. Přesto Nolan tvrdí, že se nesnaží o komentář k současné politické situaci, ale toliko o vytvoření dostatečně závažných okolností, které by Bruce Waynea donutily, aby znovu oblékl netopýří masku. Článek uzavírá epický trailer na všechny tři díly trilogie.
Trailer na celou trilogii |