Terry Gilliam, člen legendární skupiny Monty Python a režisér takových klasik jako Brazil či Strach a hnus v Las Vegas, momentálně propaguje Muže, který zabil Dona Quijota – svůj dlouhá léta odkládaný vysněný projekt. Společně s novináři mluví na nejrůznější témata a zajímavou historku přihodil k dobru při rozhovoru pro RogerEbert.com.
Gilliam prozradil, že dostal možnost natočit pokračování Vetřelce. Podle jeho slov to bylo dané úspěchem filmů Zloději času či Král rybář, můžeme tedy odhadovat, že Gilliam měl možnost točit Vetřelce 3 nebo 4. Terry nicméně říká, že by Vetřelce nebo obdobný projekt nikdy točit nechtěl. Pracovat na zakázku pro velké studio je podle něj jako pracovat ve fabrice. To zažil na vysoké, když si přivydělával u pásu v Chevroletu při nočních šichtách. A už nikdy víc!
Zajímavé je, že Gilliam nemá nijak žhavý vztah ani k úplně prvnímu Vetřelci od Ridleyho Scotta. Je to podle něj jen pouťová jízda domem hrůzy, kdy na vás každou chvíli něco vyskočí a vy nevíte, kdo umře jako další. „Když jsem se na prvního Vetřelce díval, tak jsem si jenom říkal, ať už je všechny zabijou a je hotovo. Protože prostě víte, že stejně všichni zemřou“. A když na konci Ripleyová, armádní důstojnice, pobíhá po lodi v prádle a snaží se najít kočku, tak to už je na Terryho moc. Na to dokáže říct jen: „Give me a fucking break“.
Film sice podle něj má pár slušných momentů, ale na konci to všechno Ridley vyváží, když nechal ve filmu úplně příšerný záběr. Jaký to podle Gilliama je? Ten, ve kterém vetřelec vyletí do volného prostoru. Do té doby z vetřelce film chytře ukazuje jen kousky, a proto působí nebezpečně, obrovsky a děsivě. A po vystřelení z přetlakové komory je vidět, že je to jen chlápek v gumovém obleku a kouzlo se rozplyne. To je jako kdyby Spielberg příliš zblízka ukazoval svého žraloka. Gilliam dokone tvrdí, že Scotta nabádal, aby záběr z filmu vystřihl.
Když už je řeč o nerealizované podobě Vetřelce 3, jednu verzi scénáře napsal také William Gibson, slavný sci-fi spisovatel (Neuromancer, Hrabě Nula, Johnny Mnemonic) a jeden z otců kyberpunkového subžánru. Teď jeho vize spatří světlo světa alespoň v podobě komiksu, ze které si můžete dole v galerii prohlédnout několik stránek. Příběh měl být dvoudílný a Ripley měla mít ve trojce jen cameo. Ústřední roli měl převzít Hicks. Snímek se měl soustředit na využití vetřelců jako zbraní. Společnost Weyland-Yutani v něm vyvíjela vetřeleckou armádu, stejně jako Unie Progresivních Národů (Union of Progressive Peoples), komunistické uskupení, které se stáhlo na základny mimo Zemi (scénář vznikal ještě za studené války). Klíčové stanice obou znesvářených stran jsou zamořeny vetřelci a Hicks se spojuje s přeživšími, aby xenomorphy zkusili zlikvidovat. Čtvrtý film měl pojednávat o tom, jak se znesvářené strany spojí, aby se pokusily vystopovat vetřelce k jejich zdroji a zlikvidovat je jednou pro vždy.
Krom stránek z komiksu můžete v galerii vidět také dva zdařilé plakáty k Vetřelcům Jamese Camerona.
Zdroje: io9, RogerEbert.com, CBR