I v tomhle případě přišel zahraniční magazín s tak zajímavým článkem, že jsme prostě neodolali a místo stručného výtahu pro vás připravili rovnou překlad. Opět podotýkáme, že FF.cz si v žádném případě nenárokuje autorství článku, které náleží pouze a jenom britskému magazínu Empire, jemuž patří všechny zásluhy!
Adam McKay (režisér, Zprávař, Benga v záloze)
Temný rytíř je nejlepší superhrdinský film, který kdy byl natočen. Viděl jsem i jiné komiksovky, které se snažily přistupovat k látce reálně, jenomže to ztratilo všechnu zábavnost a mytologii. Taky jsem viděl filmy, které zašly až příliš daleko k tomu kreslenému aspektu. Nolan dokázal s matematickou přesností spojit obojí dohromady. Styl, jakým natáčí, je tak tradiční a přitom moderní. Využívá staromódní techniky a moderní nápady. Úžasné.
Tim Burton (režisér, Batman, Batman se vrací)
Mám rád Chrisovy Batmany. Musím se smát při pomyšlení na to, jak mě kritizovali za to, že jsem byl příliš temný a jemu teď říkají „To se ti povedlo.“ Tak to má ale být. Kéž bych si neprošel vším tím utrpením, ale lidé na to tehdy ještě nebyli zvyklí. Komiksy měly být odlehčené. Udělal jsem, co jsem chtěl a tehdy to bylo nestandartní, dneska je to normální.
David Koepp (scénárista, Jurský park, Spider-Man)
Nejvíc je pro mě fascinující sledovat mé dva náctileté syny, kteří to opakovaně sledují se skoro zbožnou úctou. Je to pro ně jako nový Kmotr. Pro tyhle kluky a tuto éru je to klíčový film. Kdybych řekl, že vím proč, lhal bych. Je to prostě nadpozemské a to nikdy nevysvětlíte. Skvělý scénář, prvotřídní herecké výkony… Všechno k sobě perfektně sedí.
Drew Goddard (režisér, The Cabin in the Woods, scénárista, Monstrum, Ztraceni)
Největší zloduch všech dob je Joker – vždycky jím byl a neznám nikoho, kdo by neměl nesmazatelně zapsaný výkon Heatha Ledgera ve své hlavě do konce života. Nejvíc si na Chrisovi cením toho, jak se snaží vyzývat publikum místo toho, aby ho shazoval. Natáčí výborné filmy, natáčí elegantní a inteligentní filmy, a to je něco, co se v souvislosti se superhrdinskými filmy moc nedělalo.
Wes Anderson (režisér, Fantastický pan Lišák, Až vyjde měsíc)
Práce Chrise Nolana se mi líbí všeobecně, ale koukal jsem na Blu-Ray a tam se můžete podívat na to, jak se jednotlivé scény natáčely. Nikdy jsem se necítil méně jako profesionál, než kdy jsem sledoval štáb Chrise Nolana během práce. Ty jejich malá auta na dálková ovládání. Mají zkrátka každou vymoženost. Nebo nacvičování převrácení náklaďáku uprostřed pouště předtím, než to udělají v ulicích Chicaga... Je tam jedna scéna, kde skáče chlápek z mrakodrapu – ten skok nacvičili, ale pro film to udělali na počítači. „Při zkoušce jste ale opravdu skočil z budovy?“ „Ano, použili jsme to jako vzor.“ Páni. Chris Nolan je teda opravdu skvělý. Mým favoritem je Memento, rád bych se naučil, jak tyhle věci točit.
Rupert Wyatt (režisér, Zrození Planety opic)
Publikum si v tom určitém momentu procházelo takovým prozřením. V zahraničí válečné konflikty, ekonomika se bortila a herce, který hrál zloducha, potkala před dokončením filmu předčasná a tragická smrt. Všechny tyhle věci se v tom filmu odráží. Já jsem se s tím potýkal během natáčení Opic neustále, chtěl jsem, aby lidé pochopili, že se ten film zaobírá naším světem. Warner Bros. se, hlavně tímto filmem, společně s Christopherem Nolanem, zasloužili o to, že další studia dávají filmařům možnosti natáčet inteligentní, promyšlená dramata v takovémto měřítku.
Neil Marshall (režisér, Centurion, Hra o trůny)
Když jsem to poprvé viděl, nemohl jsem tomu přijít na chuť. Můj první dojem byl, že to je předlouhé a příliš seriózní. Od té doby jsem to viděl několikrát na Blu-Rayi a musím říct, že oceňuji řemeslnou stránku i inteligenci – rozhodně to není nesmyslné. Tohle tomu asi dává tu dlouhotrvající přitažlivost. Pořád je to sice o chlápkovi, který se obléká za netopýra, ale je to tak chytrý a krásně natočený film o chlápkovi, který se převléká za netopýra! Rozhodně to zvedlo laťku moderním blockbusterům. Možná až příliš vysoko, protože jen málo lidí se tomu zatím přiblížilo.
Kevin Feige (vedoucí produkce Marvel Studios)
Úspěch a kvalita Temného rytíře byly stejně tak důležité pro Marvel, jako pro lidi podílející se na tom filmu. Vzpomínám na léto 2008 jako na takový souboj mezi Iron Manem a Temným rytířem, ze kterého vyšlo jedno. „Tohle není dočasné pobláznění, tenhle žánr tu nějakou dobu zůstane.“ Po Temném rytíři jsme si okamžitě neříkali: „Páni, publikum má rádo temné a drsné filmy, udělejme takhle Thora a Kapitána Ameriku.“ Spíše to ukazuje, jak různorodé tyhle filmy mohou být. Držím palce každému filmu podle komiksu, který není náš, a doufám, že bude úspěšný, protože když není, je to zklamání. Lidé totiž moc nerozlišují mezi DC a Marvelem.
Peter Berg (režisér, Království, Hancock, Bitevní loď)
Christopher Nolan má velmi zvláštní talent. Má svůj styl a tón, které započal Mementem a nevzdal se jich. Je skutečně nadaný a jeho kreativní vizi musíte sledovat skrze úspěch Temného rytíře. To, co dokázal s Heathem Ledgerem jen za pomoci make-upu a kostymérny bylo úchvatné. Christopher Nolan prokázal bystrost a vizi, což nikdo před ním s tímto konkrétním produktem nedokázal.
Gareth Edwards (režisér, Monsters)
Když jsem sledoval Temného rytíře více analyticky jako filmař, všiml jsem si věcí, které jdou proti zaběhnutým pravidlům. Během filmu hraje hudba, ale pak při intenzivní honičce vypnou, což zvláštním způsobem dělá tyto momenty reálnějšími, uvěřitelnějšími a napínavějšími. To jsou věci, které se odlišují od normálních blockbusterů. Moc mě těší, že to mělo takový úspěch, protože studio už teď nikdy nebude podceňovat publikum.
Zack Snyder (režisér, 300, Strážci, Man of Steel)
Chris udělal s filmem jediné, zajistil, aby pro nás ta mytologie něco znamenala. Batman už není muž v obleku. Je námi. Není to ale opakovatelná věc, co se týče nálady a tónu. Temný rytíř povstal to může dokázat znovu, ale jiné superhrdinské filmy ne, protože na to ostatní nemají koule. Tenhle tón má ale přesah. Na ten film se každý podívá a řekne: „Tuhle mytologii okamžitě chápu.“