Tak se myšáci definitivně dočkali. Ano, ještě zbývá dořešit nějaké formality, ale ale jinak je odprodej většiny společnosti Fox konkurenčnímu Disneymu hotovou věcí. Jak možná víte z našich předchozích článků, Disney začal kroužit kolem Foxu už loni. Zástupci Foxu přitom uvádějí, že k odprodeji přistupují kvůli současné situaci na mediálním trhu. Ten válcují giganti ze světa IT, jako jsou Netflix, Google, Apple či Amazon. Zaujmout v téhle konkurenci publikum je těžší a těžší a jednou z cest pro tradiční společnosti je spojování sil do větších celků. Fox se tak do budoucna bude soustředit pouze na zpravodajství a většinu svých ostatních aktiv prodává.
Disneymu při snaze o odkoupení začaly konkurovat další společnosti, primárně pak Comcast. Jeho zájem ale vedl nakonec pouze k předhánění v cenových nabídkách. Konečná suma se zastavila na 71,3 miliardy dolarů, které Disney po přetahování s Comcastem za Fox vyplatí (půlku v penězích, půlku v akciích). Už koncem června schválilo prodej americké ministerstvo spravedlnosti pod podmínkou, že se Disney vzdá některých lokálních sportovních stanic, které patří Foxu. S tím Disney souhlasil. Následně se někteří akcionáři Foxu pokusili odprodej soudně napadnout, nicméně představitelé Foxu žalobu označili za „triviální“.
Zhruba před týdnem společnost Comcast oficiálně oznámila, že se vzdává nadějí na odkoupení Foxu, protože kupní síla Disneyho je zkrátka příliš silná. Comcast Foxu i Disneymu pogratuloval a sklidil se ze hry. Dále usiluje pouze o evropského satelitního poskytovatele Sky, ve kterém má Fox podíl a zajímá se také o odkoupení zbytku společnosti. No a dnes, 27. 7. došlo definitivně k hlasování akcionářů Foxu a Disneyho, kteří na shromáždění v New Yorku během asi osmi minut nadpoloviční většinou hlasů obchod schválili. Akcionářům bylo řečeno, že sloučení společností by mělo být úředně dokončeno v první polovině roku 2019.
Připomínáme, že Disney spolu s Foxem získá plejádu veleúspěšných značek (X-Men, Avatar, Vetřelci, Simpsonovi…), posílení na trhu se sportovním obsahem (stanice ESPN), posílení na poli digitální distribuce (30% podíl ve společnosti Hulu) a posílení na poli mezinárodní distribuce (Fox má silnou distribuci v Evropě a Latinské Americe, navíc 39% podíl v evropském satelitním gigantovi Sky). Když půjdeme do větších podrobností, neznamená Fox jen studio 20th Century Fox (a Hulu a Sky), ale také Fox Searchlight Pictures, Fox 2000 Pictures, Twentieth Century Fox Television, FX Productions, Fox21, FX Networks, National Geographic Partners, Fox Networks Group International či Star India.
V tuhle chvíli nevíme, nakolik Fox nově získané společnosti nechá pracovat v dosavadní podobě, nakolik do jejich chodu bude zasahovat nebo je úplně vstřebá. Například u studia 20th Century Fox nejde vyloučit, že bude nadále fungovat ve více či méně nezměněné podobě, popřípadě, že si z něj Disney udělá pobočku na výrobu filmů pro dospělé diváky, zatímco rodinnou zábavu bude nadále soustředit pod svoji vlastní střechu. Zároveň ale nemůžeme vyloučit, že sloučení firem výrazně omezí celkovou nabídku na trhu, popřípadě že Disney bude trvat na tom, aby se v 20th Century Fox také daleko víc zaměřili na rodinnou produkci. Jisté je snad opravdu jen to, že můžeme očekávat návrat X-Menů a Fantastické čtyřky k Marvelu, což dá studiu další plejádu postav, které bude moci zapojit do svého provázaného komiksového světa.