Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars

Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 8 obrázků
Proč Disney film odsouhlasil a jak drahé byly jednotlivé díly ságy Hvězdných válek.
  1. Kapitola č.1
  2. Kapitola č.2
  3. Kapitola č.3

Informovali jsme vás o nelehkém vzniku Solo: Star Wars Story, o tom, jak se snímek nakonec povedl i o tom, jak si během prvního víkendu vedl v kinech. Nebo jsme alespoň měli k dispozici první hollywoodské odhady. Teď známe přesná víkendová čísla a pomalu se k tomu tvrdému nezdaru začínají vyjadřovat i hollywoodští analytici (a my k jejich poznatkům samozřejmě přispějeme vlastní troškou do mlýna).

Začněme prostými čísly. Solo utržil během úvodního víkendu ve Spojených státech 84 milionů dolarů. To je zhruba polovina toho, co zvládl Rogue One, předchozí spin-off Hvězdných válek. Za prodloužený víkend součet dělá 103 milionů. A mezinárodně? Jen slabých 65 milionů k dobru. A to se nebavíme o situaci, kdy by se snímek na většinu trhů teprve chystal, skoro všude už se hraje.

Rozpočet činil (po započtení nákladů za přetáčky) astronomických 250 milionů (podle některých zdrojů to bylo dokonce přes 300), tedy nejvíc ze všech dosavadních Star Wars filmů. K tomu je třeba započíst náklady na reklamu, které u podobně velkého projektu mohou činit klidně 150 milionů dolarů. Když vezmete v potaz, že provozovatelé kin si berou zhruba polovinu z každé prodané vstupenky, musí snímek utržit v kinech asi 800 milionů dolarů, aby se vůbec zaplatil. A při současném výhledu taková cifra působí značně nereálně (analytici hovoří o 550 milionech). Jasně, něco se vydělá na televizních v VOD/DVD právech a nejvíc Disney trhne jako obvykle na hračkách. Nicméně Star Wars jsou prémiová značka, která se nemá horko těžko zaplatit, ale má vydělávat. Tak či tak však nejde Sola vnímat jinak, než jako první neúspěch Lucasfilmu pod patronátem Disneyho.

Kde se stala chyba? Recenze nebyly špatné (i když je pravda, že ty nadšené tentokrát chybí) a na rozdíl od Posledního z Jediů neprovázela snímek vlna nevole od části fanoušků. Ale pak už můžeme vršit především negativa.

Rogue One si jako spin-off vedl extrémně dobře, nasadil tedy pro jakýkoliv další vysokou laťku. V rámci jakékoliv série je s každým dalším dílem pravděpodobnější a pravděpodobnější, že jednou to prostě nevyjde. Pak je tu nasycenost trhu. Opravdu bylo rozumné vydávat další Star Wars už po půl roce? Nebylo lepší počkat zase do Vánoc? Je rozumné vydávat jedny Star Wars ročně? Neokoukají se? Nepřejí se? I aktuální trh je celkem nasycený. Diváci v sobě mají čerstvě Infinity War a Deadpoola 2, ochota k návštěvě kina u řadových diváků klesá. Potíže filmu se veřejně probíraly a část diváků, která sleduje hollywoodské novinky, mohly zprávy o přetáčkách odradit (u Rogue One to tak ale zjevně nebylo).

A pak je samozřejmě otázkou, nakolik jsou diváci zvědaví na další prequelový příběh, ve kterém navíc nesmírně populárního Hana Sola hraje místo Harrisona Forda jiný herec (pro většinu diváků málo známý). I v tomhle úhlu pohledu se začínají množit hlasy, podle kterých je na čase, aby se Lucasfilm definitivně odpoutal od původní trilogie. Marvel vydává tři filmy do roka, má za sebou už 19 kousků, ale jsou natolik rozmanité, že diváci pokaždé přijdou. Lucasfilm stále nabízí buď ságu rodu Skywalkerů nebo příběhy, které jsou na ni těsně napojené. I v nejbližších letech čekáme příběh Obi-Wana Kennobiho či příběh Boby Fetta, tedy opět postav ze staré trilogie.

Co lze dělat krom větší rozmanitosti? Možná by měly být mnohamilionovými blockbustery jen číslované díly hlavní ságy. Třeba si spin-offy zaslouží menší rozpočet, kolem stovky milionů na díl, protože potenciál těchto filmů jednoduše není dostačující (se stomilionovým rozpočtem by půlmiliardová tržba byla naprosto v pořádku). A třeba musí Lucasfilm začít daleko víc věřit filmařům. Nikdy vám nikdo neřekne, jak by to dopadlo, kdyby film nepřevzal Ron Howard a dokončili jej Phil Lord a Chris Miller. Třeba by se jednalo o úplně stejný komerční neúspěch. Třeba by byly recenze horší. Třeba by kvůli prodlevám v natáčení nebyl rozpočet o moc nižší. Ale třeba by také všechno dopadlo jinak a minimálně bychom dostali film, který by alespoň zkusil být „jiný“, místo toho, aby se pokoušel zachovat status quo. O moc horší (z ekonomického hlediska) to být nemohlo. Ale to jsou samozřejmě jen „kdyby“.

Jak jste Sola vnímali vy? Pokud jste nešli do kina a dřív jste na Star Wars chodili (popřípadě pokud ve svém okolí máte někoho, kdo přestal chodit), dokážete určit proč? Co vás na Solovi odradilo/nepřilákalo?

Na dalších stránkách najdete žebříček rozpočtů jednotlivých Star Wars filmů, a také důvod, proč Disney souhlasil s realizací Sola.

Tady je také pohled na víkendový neúspěch očima režiséra Rona Howarda. Ten napsal, že pro něj osobně je to pořád nejlepší výsledek kariéry, a že bude rád, když se každý divák na snímek vypraví a udělá si vlastní názor.

Další kapitola »

Solo: A Star Wars Story

25.05.2018 | USA
Akční, Sci-Fi, Dobrodružný, Rodinný
Info o filmu

Galerie: 9

Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu Solo: Co stojí za komerčním neúspěchem nových Star Wars | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest