Že Star Wars pod vedením Disneyho procházejí zásadními porodními bolestmi, to už je dnes standard. Naprosto bez problémů vznikal zatím jen Poslední z Jediů. Blížící se Solo: Star Wars Story naopak měl problémy asi vůbec největší, když se měnil režisér už po čtyřech měsících natáčení. Nový režisér, Ron Howard, se ke svým předchůdcům snaží chovat korektně, a i když chápe, proč novináře otázky na změny zajímají, příliš se jimi zabývat nechce.
Podle něj je důležité, aby film mluvil sám za sebe, lidé si jej užili a příliš si nedělali hlavu s tím, jak vznikl. Howard hozenou rukavici vnímal jako příležitost, jak natočit dobrý film. Do produkce se ponořil úplně stejně, jako do kteréhokoliv „svého“ projeku. Líbil se mu scénář otce a syna Kasdanových i obsazení a připouští, že je velkým fandou Star Wars. Za práci, kterou předchozí režisér, Phil Lord a Chris Miller, na látce odvedli, je vděčný. Jejich otisk na filmu podle Howarda rozhodně je.
Co si ale budeme povídat, jakkoliv chce být Howard uctivý, má pravdu v tom, že fanoušky zákulisní pikantérie prostě zajímají. Několik aktuálních článků od Variety a The Wall Street Journalu vykresluje poměrně ucelený obrázek:
Lord a Miller byli přesvědčení o tom, že byli najatí proto, aby natočili hodně nečekaný film, který nepůjde naproti očekávání fanoušků. Chtěli natočit něco čerstvého, nového, emotivního, překvapivého a jedinečného. Chtěli riskovat. Už od začátku se však setkávali s nesouhlasem. Jejich podání údajně směřovalo spíš k něčemu, co by se podobalo víc Strážcům Galaxie než původní trilogii Star Wars. Podle scenáristy Lawrence Kasdana se jim vůbec nedařilo trefit ten správný tón a udržet ho.
Tím ale problémy nekončily. Lord a Miller prý především nezvládali praktickou stránku natáčení. Každý den po vás spoustu lidí na place něco chce, všichni čekají na vaše vedení, chtějí vaše rozhodnutí. Musíte rozhodnutí dělat hodně a dělat je rychle. A přitom se ustálit na daném směru (tónu) a držet se ho. Jakmile se začnete rozcházet s producenty, míříte do záhuby a to se přesně stalo. Odvolání obou pánů prý bylo jen ukončením trápení všech.
Režiséři příliš neřešili vizuál, ten nechávali na kameramanu Bradfordu Youngovi a věnovali se hlavně dialogovým scénám. Při těch hodně improvizovali a čím dál víc se odkláněli od scénáře. Hodě se pracovalo přes čas a nic se nestíhalo, pořád se jen experimentovalo. To taky nakonec zapříčinilo jejich definitivní pád – neustálé protahování produkce. Zkušenější členové štábu se je snažili popohnat, ale to se nedařilo a frustrace narůstala, než všechno vyřešilo vedení.
Původně se mělo točit loni od února do července, ale už v červnu se vědělo, že hotovo bude nejdřív v srpnu. Když byl konečně přivolán Howard, bylo údajně rozhodnuto, že přetočí 85% již pořízeného materiálu a nakonec je 70% z hotového díla jeho práce. Natáčení se protáhlo do poloviny října, nicméně efektivita okamžitě nabrala na obrátkách. Stačil menší počet záběrů a kulisy nebylo potřeba stavět v celém rozsahu, protože Ron věděl, z kterého místa je chce točit. Točil přitom do puntíku stejný scénář. Nakonec se nákladná produkce i s přetáčkami vyšplhala na částku 250 milionů dolarů. Podle prvních recenzí vše dopadlo velice uspokojivě a na filmu (stejně jako v případě předešlých Star Wars filmů) vůbec nepoznáme, že měl nějaké potíže. Jestli všechno dobře dopadne, recenzi přineseme už zítra.
Na další stránce najdete celou řadu videí, která v poslední době k filmu vyšla.