Jestli jsem při průřezu osobnostmi nominovanými na letošní Oscary mluvil o tom, že je ve všech pěti případech prakticky rozhodnuto, tak v kategorii hlavní (Nejlepší film roku) panuje ta nejnepředvídatelnější bitva za poslední roky. Ale pojďme to vzít popořádku. Ještě si projedeme zbývající kategorie a nejlepší film si necháme jako zlatou třešničku až na konec.
Nejlepší animovaný film
Začneme kategorií, která je zřejmě rozhodnutá. Málokdo chápe, jak se mezi nominované dostali Ferdinand nebo Mimi šéf a jak může chybět Lego Batman. I kdyby však v nominaci byl, stejně by to bylo jedno. Zkrátka a dobře vyhraje Coco, protože Pixar je opět v plné formě.
Sázkaři z Maxitipu to vidí stejně, Coco má kurz 1.04. Druhý nejlepší kurz má S láskou Vincent, unikátní projekt o Vincentu Van Goghovi, který je složený z maleb inspirovaných jeho tvorbou.
Nejlepší triky
Tady budou o přízeň bojovat dva hlavní favorité. Buď konečně zvítězí Válka o Planetu opic, která upřímně řečeno měla zvítězit už se svými dvěma předchozími díly. Opičí hrdinové pokaždé působili naprosto jako živí a tentokrát tomu není jinak. Kdyby někdo mohl konkurovat, tak je to Blade Runner 2049. Ten nejen, že divákům přináší skutečně velkorysý pohled na svět budoucnosti, ale také by se letos mohl stát takovým tím snímkem, který sice neboduje v hlavních kategoriích, ale naprosto válí v těch technických. Minule tenhle typ filmu reprezentovali třeba Matrix (čtyři Oscary) nebo Šílený Max: Zběsilá cesta (šest Oscarů). Letos by se o tuhle poctu mohl Blade Runner poprat ještě s Dunkerkem, u kterého stále panuje otázka, zda má šanci i v nejprestižnějších kategorií nebo nikoliv.
Nejlepší kostýmy
Mohla by vyhrát pohádková Kráska a zvíře? Teoreticky ano, ale většina oscarových komentátorů se shoduje na tom, že si pro cenu dojde Nit z přízraků, jednoduše proto, že se jedná o film o krejčím, ve kterém hraje oblékání nesmírně důležitou úlohu.
Nejlepší masky
Tady je to jasné, cenu dostane Kazuhiro Tsuji za Nejtemnější hodinu. Jak už bylo řečeno v předchozím článku, jeho maska Winstona Churchilla do velké míry spoluvytváří výkon Garyho Oldmana (pravděpodobně oscarový výkon). Navíc se Tsuji kvůli projektu vrátil z důchodu a Hollywood prostě miluje zajímavé příběhy.
Nejlepší dokumentární film
Tady to vypadá na vítězství snímku Icarus, který má šance především díky tomu, jak nesmírně je aktuální. Režisér a protagonista Bryan Fogel začal zkoumat účinky dopingu na své tělo a náhodou se dostal k ruskému vědci Grigorimu Rodčenkovi, který údajně pomáhal se státem organizovaným dopingovým programem. Právě Rodčenkovova výpověď hrála klíčovou roli při letošním omezení startu ruských sportovců na olympiských hrách, bavíme se tedy o událostech posledních dní.
Nejlepší výprava
Tady buď zaboduje Blade Runner 2049, protože vypadá zkrátka skvěle a má podporu, anebo si cenu odnese Tvář vody, protože u Oscarů není neobvyklé, že v kategoriích, ve kterých si hodnotitelé při hlasování tak úplně nevědí rady, hodí hlasu filmu, který podporují v hlavních kategoriích. A Tvář vody by to podporu mít měla.
Nejlepší píseň
V téhle kategorii se jedná o souboj dvou čelních kandidátů. Buď vyhraje krásná písnička Remember Me z animáku Coco, která je ústředním motivem celého filmu, je úzce svázaná s dějem a tématy a často se opakuje. Anebo vyhraje This is Me z Největšího showmana. Písnička o inkluzi, přijetí lidí takových, jací jsou. Autoři Benj Pasek a Justin Paul navíc stojí za písničkami z loňského oscarového La La Landu, jsou tedy na vítězné vlně.
Nejlepší hudba
Tady vidíme zápas mezi starým a novým. Buď vyhraje akademií milovaný Alexandre Desplat (dosud sedm nominací a jedno vítězství) za Tvář vody nebo Jonny Greenwood za Nit z přízraků. Greenwood je známý především jako kytarysta Radiohead, dlouhodobě však zvučí filmy Paula Thomase Andersona a jeho inovativní zvuk vždycky v rámci konkurence výrazně vyniká.
Nejlepší cizojazyčný film
Tady jsou velcí kandidáti dva. Vyhrát by mohl Čtverec Rubena Östlunda. Film má příznivé kritiky, vyhrál Zlatou palmu v Cannes a Östlund nečekaně ostrouhal před pár lety, když na Oscara nebyl nominovaný jeho do nebes vynášený snímek Vyšší moc – Akademie by mu tak mohla vracet tenhle malý dloužek. Druhý kandidát? Čilské drama Fantastická žena, jehož transgender hrdinka po smrti partnera bojuje s tvrdými předsudky partnerovy rodiny, úřadů i dalšího okolí. Na tohle téma by akademie mohla slyšet.
Podobně šance vnímají i bookmakeři z Maxitipu, kde má Fantastická žena kurz 1.62 a Čtverec 2.80.
Nejlepší mix zvuku a nejlepší střih zvuku
Tyhle kategorie dáváme k sobě, protože jsou z vnějšího pohledu poněkud matoucí a splývají, zvlášť díky dost nejasnému označení. Nejdřív tedy malé vysvětlení. „Střih zvuku“ (Sound editing) bychom mohli hodně zjednodušeně označit jako „ruchy“. Tahle disciplína je zodpovědná za všechny zvuky, které ve filmu uslyšíte, tedy za živý záznam zvuku (ať už dialogů nebo jakéhokoliv dalšího zvuku, který se na scéně děje) i za veškeré dodatečné zvuky, jako jsou postsynchrony, křik davu, výstřely zbraně, zvuk kopyt koní, prásknutí dveří auta, rána pěstí atp. Některé zvuky najedou „editoři“ ve veřejných audiobankách, jiné vytvoří sami, jako když například tvůrci animovaných filmů klapou kokosovými skořápkami o desku stolu, aby simulovali zvuk koní. Mix zvuku je zodpovědný za to, že se všechny výše zmíněné elementy vezmou a společně s hudbou se z nich vyladí dokonalý zvukový zážitek, kdy se hudba se zvuky navzájem vhodně doplňují, vše je srozumitelně slyšet atd.
Cenu za nejlepší sound editing by mohl vyhrát Baby Driver Edgara Wrighta, kde se akční podstata snímku mísí s muzikálovými vlivy, a tak každičký zvuk hraje do celkového rytmu a tempa filmu. Druhým žhavým kandidátem je Dunkerk, kde se natáčelo na plážích Francie v dešti, větru a zvuků hlučných IMAX kamer, takže Nolanův tým neměl ze samotného natáčení prakticky žádné zvuky a musel všechno vytvořit od nuly. Jestli vás technická stránka natáčení zajímá, doporučuji parádní článek na Variety, který se do zvučení Dunkerku pustil do hloubky. A pak mají šanci také Star Wars: Poslední z Jediů, protože mimozemský sci-fi svět je roztodivných zvuků samozřejmě plný. Pokud jde o mix zvuku, tak tam opět budou bojovat Baby Driver a Dunkerk, protože oba filmy jsou hodně audivizuální (nestojí tolik na hereckých výkonech a ději, jako spíš na vyprávění obrazem a zvukem), takže si museli s mixem dát opravdu záležet.
Nejlepší střih
Od sound editingu se přesuneme k tomu klasickému, kde platí stejný souboj – Dunkerk vs. Baby Driver. Buď vyhraje Nolanův složitý konstrukt, kde se prolínají tři různé časové roviny z tří různých časových míst a vše je tak akorát matoucí a tak akorát srozumitelné zároveň. Nebo zvítězí videoklipovitý Baby Driver.