Před časem jsme se podívali na dvacítku blockbusterů, o kterých se v letošním roce bude nejvíc psát, mluvit a obecně budou budit ten největší zájem u médií i u diváků. Pak jsme vám nabídli také čtyři menší, řekněme alternativní kousky, které se nejspíš nebudou o pozornost předhánět v pokladnách a v nákladnosti promo kampaně, ale pro filmové fandy podle nás nebudou o nic méně zajímavé, možná dokonce spíš naopak. A teď nadešel čas, abychom se ve třetím výhledu zaměřili také na oscarovou produkci. Na snímky, které už nějakou dobu v zahraničí dostávají dobré recenze, vedly si dobře na oscarech a mluví se o nich v souvislosti s nejrůznějšími filmovými cenami, které už se letos rozdávaly nebo ještě rozdávat budou. Na závěr článku přikládáme video, které jsme na podobné téma natáčeli už loni před Vánoci. Můžete si povšimnout, jak se složení výběru od té doby stačilo pozměnit, jak v reálném čase můžeme sledovat, které snímky v oscarovém závodě vystupují do popředí, a které naopak ze scény tiše mizí. Tak či tak vám představujeme deset kousků, které byste si letos v žádném případě neměli nechat ujít
Nejtemnější hodina
Darkest Hour
Datum premiéry v ČR a na Slovensku: 11.1.
Ve svojí novince se režisér Joe Wright (Pokání, Anna Karenina) zaměřil na klíčové období druhé světové války, ve kterém do čela vlády nastoupil Winston Churchill a snažil se za každou cenu přesvědčit zbytek politické scény o tom, že s Hitlerem není možné vyjednávat. Sledujeme tedy povětšinou rozhovory v zakouřených jednacích síních. To na první pohled možná nezní moc přitažlivě, nicméně závažné dějiny povyšují dvě skutečnosti. Jednak Wrightova režie, kdy má celé vyprávění neskutečné tempo a vynikající rytmus. Jedna scéna střídá druhou, střih mezi scénami je nápaditý, kamera plynule prochází parádně osvětlené prostory kuloárů či podzemních krytů a hudba se perfektně prolíná se zvukem, kdy každý úhoz do psacího stroje může znít jak zvon. Druhým aspektem jsou pak vynikající herci v čele s Garym Oldmanem, který se v rukou změnil k nepoznání a na plátně tak nevidíte jeho, ale jen jím ztvárněnou postavu – postaršího, lehce roztržitého muže s občas nejistým krokem, ale o to ráznější povahou. Celé je to tak akorát vlastenecké a inspirativní, takže určitě neváhejte snímku dát příležitost. Vše o filmu
Tři billboardy kousek za Ebbingem
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Datum premiéry v ČR a na Slovensku: 18. 1.
Vítěz čtyř Zlatých glóbů, včetně sošek za nejlepší drama, režii a hlavní ženskou roli. Dramatik Martin McDonagh (V Brugách, Sedm psychopatů) připravil příběh o zdánlivě nenápadné dámě, které zavraždili dceru a ona má pocit, že po několika měsících vyšetřovatelé nevyvinuli dostatečnou snahu k tomu, aby s případem jakkoliv pokročili. Pronajme si proto za městem tři billboardy, na kterých častuje urážkami místního šéfa police. Ten je v místní komunitě oblíbený a z vlastního pohledu má pocit, že má svědomí čisté, a tak postupně začíná nerovná bitva mezi policí a ukřivděnou, všehoschopnou matkou, která je připravená nenechat neštěstí svojí dcery jen tak bez odezvy. V hlavních rolích dle ohlasů excelují Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell a McDonaghovy břitké dialogy, takže se máme na co těšit. Vše o filmu
Nit z přízraků
Phantom Thread
Datum premiéry v ČR a na Slovensku: 1. 2.
Novince Paula Thomase Andersona možná nepředchází taková šeptanda, jako jeho předchozím snímkům, ale je to především proto, že k premiéře došlo až těsně před závěrem roku. Snímek je zajímavý tím, že by měl být vůbec poslední rolí mnohooscarového Daniela Day-Lewise. Ten si zahrál návrháře šatů pro smetánku v poválečném Londýně. Poněkud neobvyklé prostředí je však pro tvůrce pouze pozadím, klíčové je především vykreslení toho, jak sobecké dovedou být mezilidské vztahy, a jak mohou být výjimeční jedinci vytržení mimo realitu. Vedle Day-Lewise by měla ve snímku zářit nepříliš známá Vicky Krieps, která si zahrála jeho mladou milenku. Vše o filmu
Tvář vody
The Shape of Water
Datum premiéry v ČR a na Slovensku 15. 2.
Nejnovější snímek mexického hračičky Guillerma del Tora se opět věnuje jeho velké vášni. Monstrům, potažmo tedy všem lidem, kteří jsou nějakým způsobem jiní, opomíjení, odstrčení na okraj společnosti nebo nelidští. Snímek je netradiční pohádkou romancí, ve které němá uklízečka najde spřízněnou duši v záhadném vodním muži, kterého americká armáda zneužívá pro své agresivní experimenty. Snímek je zasazený do 50. let minulého století, inspiruje se atmosférou dobových filmů a s chutí neváhá využívat naivistického snění nebo rovnou zapojit muzikálové číslo. Sally Hawkins a Richard Jenkins jsou v hlavních rolích okouzlující, Michael Shannon si s chutí užívá dalšího proradného padoucha. Podle mnohých by právě úzké navázání na Hollywoodu mohlo snímku v oscarovém závodě dávat náskok, tak uvidíme, jak si novinka nakonec povede. Vše o filmu
Já, Tonya
I, Tonya
Premiéra v ČR: 15. 2., premiéra na Slovensku: 1. 2.
Netradiční životopisný snímek, který nepojednává o žádném významném politikovi či umělci, ale o krasobruslařce s nevymáchanou pusou, které se povedlo prorazit mezi uhlazenými primadonkami, i když sama pocházela z chudé rozvrácené domácnosti, kde se pro nadávku nešlo daleko. Zajímavé je na filmu navíc to, že má pseudodokumentární vsuvky. Postavy se tak pravidelně obracejí k divákům a zpochybňují to, jak jednotlivé situace vykreslili ostatní. Neexistuje tak žádná ultimátní „pravda“, pouze pohled několika různých lidí na věc. Snímek má říz, smysl pro humor a především vynikající obsazení. V hlavní roli Margot Robbie znovu potvrzuje, že není jen hvězda, ale i charakterní herečka, Sebastian Stan zvládl nelehkou úlohu okouzlujícího násilníka a Allison Janney už dostala Zlatý glóbus za roli skrz naskrz prokouřené krkavčí matky. Vše o filmu