George Clooney se může pochlubit zdařilými kusy jako jsou Dobrou noc a hodně štěstí nebo Den zrady, ale v posledních letech mu to jako režisérovi moc nešlape. Tři roky staří Památkáři se k závěru snímku vyloženě prozívali a aktuální Suburbicon: Temné předměstí k tomu nemá moc daleko. A to má Clooney k ruce scénář od bratří Coenů a slušnou hereckou skvadru v čele s Mattem Damonem. Bohužel to nepomohlo.
Tempo filmu je takové nijaké. Pomaličku se posouváme k odhalením, která vyzradily už trailery, a kdyby to neudělaly ony, tak jde poměrně snadno odhadnout, že v téhle moralitce s kriminální příchutí nebude Damon zrovna vzor příkladného života za bílým laťkovým plotem. Z pantátovy prohnilosti vyplývá několik zajímavých scén a zvlášť v té finální dialogové je Damon vynikající. Dohromady je však jeho dobrovolný sešup na šikmou plochu až příliš okoukaný. Podobné příběhy jsme viděli už nesčetněkrát a lépe, včetně předchozích snímků bratrů Coenových. Těžko říct, jestli Clooneymu chybí jejich režisérský náboj anebo naopak Joel a Ethan věděli, že tenhle jejich scénář je slabší, a proto jej nikdy nenatočili sami.
Tu a tam předvídatelnou eskalaci problémů pročísne zajímavá vedlejší postavička, jako je pojišťovák v podání Oscara Isaaca, ale podobných zpestření je málo. Naopak děj nadále rozřeďují odskoky k černošské rodině ze sousedství, která po přistěhování do bílé čtvrti zažívá slušný očistec. Můžeme se dohadovat o tom, zda chtěl Clooney dát kriminální báchorce také nějakou sociální důležitost nebo chtěl na kontrastu pouze doložit, že předsudky (pozitivní nebo negativní) se opravdu neslučují s realitou. Tak či tak, odskoky vedle působí jako z úplně jiného filmu, jsou bez jakékoliv finesy a nuance, prostě nepokrytě kážou.
Dohromady jsme dostali řemeslně solidní příběh o chlápkovi, který chtěl všechno a při tom si ukousl příliš velké sousto. Nejde o nijak nepříjemnou podívanou, ale rozhodně se nejedná o zážitek, který by měl sílu z letošní podzimní filmové sezony jakkoliv vyčnívat.