David Fincher vždycky platil za jednoho z nejvýraznějších filmařů současnosti. Přesto jej stále častěji vidíme pracovat v seriálové podobě. Nejprve v roce 2013 uvedl House of Cards, v současnosti je na Netflixu k vidění vynikající Mindhunter, ke kterému už se chystá druhá řada. Proč se Davidovi serializovaná forma zalíbila? Co jej žene z kina pryč?
V rozhovoru pro Financial Times řekl, že v současných filmech už prakticky není prostor pro postavy. Kupříkladu v takových Všech prezidentových mužích z postav vycházelo úplně všechno. Současné filmy jsou místo toho o zachraňování světa. V málokterých filmech se řeší, proč vlastně světu zničení hrozí. Hlavní je, že čas neúprosně běží. Nic takového v Mindhuterovi není. Fincherovi je úplně jedno, jestli auto jede rychlostí třicet kilometrů v hodině a vevnitř sedí dvě postavy, které srkají kafe. Důležité je, jestli ta scéna má nějakou zajímavou dynamiku a něco se z ní o těch postavách dozvíte.
Filmová studia nicméně podle Finchera momentálně fungují podle zajetých vzorců. Pořád v nich pracuje spousta lidí, kteří se snaží protlačit neotřelé projekty, ale vesměs se staví na hrdinech v elasťácích, romantických komediích, vějičkách na Oscary nebo pokračováních s rozumným rozpočtem. Kina nejsou nicméně mrtvá, jen se hodně změnila. Děcka do nich pořád chodí, akorát s tím, rozdílem, že si k filmu vytáhnou telefon. Film už není hlavní program, je to jen důvod k setkání, asi jako když se lidi sejdou u táboráku – ten taky není to, proč přišli, protože ten táborák je přece pokaždé stejný.
Režisér zkrátka a dobře říká, že v kinech chybí rozmanitost, a že by se Hollywood měl snažit, aby mu lidi znovu začali věnovat skutečnou pozornost. Z tohoto pohledu je celkem pochopitelné, že se mu líbí seriálová práce na Netflixu a určitě budeme zvědaví, nakolik se mu podaří jít proti proudu s jeho chystanou Světovou válkou Z 2.
V komentářích můžete dát vědět, zda Davidovy pocity sdílíte, nebo jej vnímáte jako zahořklého dědu, který s holí v ruce hudruje o tom, jak dřív bylo všechno lepší.
Zdroj: The Playlist