Ačkoli čerstvě dorazilo pár novinek, vítězem víkendu (možná i celého roku) je horor To, který má ve druhém víkendu 60 milionů dolarů. Byl by to pořád nejlepší otvírák podzimu v historii kinematografie a nejlepší otvírák eRkového hororu od 58 milionů Hannibala z roku 2001, ale je to "jen" druhý víkend. Co naděláte... Film spadl jenom o 51 procent, což ukazuje, že jde zřejmě o filmovou událost, která přemosťuje několik generací filmových diváků. Po deseti dnech jsme v Americe na 218 milionech. Během pár dní padne Vymítač ďábla (233 milionů z Ameriky včetně repríz, ale bez započtené inflace). Na konečné tržby je asi pořád ještě brzo, ale třístovka z Ameriky je téměř jistá a objevují se i vyhlídky směřující k 360 milionům. Globálně je zatím utrženo 371 milionů.
Co se týče tržeb, tak nejlepší novinkou je Americký zabiják. Recenze jsou ale podprůměrné a nová franšíza z toho asi nebude. Těch 14,8 milionů je ale pro Lionsgate naprosto dostačujících, už vzhledem k tomu, že film je takovým mišmašem akčních klasik a herců, které odněkud znáte, ale nevíte přesně odkud. Film stál okolo 30 milionů a čtyřicítka z Ameriky by byla hezká, plus jde o ten typ tupého akčňáku, který dokáže dát z Číny padesátku. Prozatím mezinárodně utrženo 6 milionů.
Titulkem článku je ale horor matka! od Darrena Aronofského s Jennifer Lawrence a Javierem Bardemem. Film naprosto pohořel s pátečními 3 miliony a 7,5 miliony za víkend. Hovoří se především o šuškandě mezi diváky, kteří filmu napálili při odchodu z kin nejhorší možné skóre (CinemaScore "F"). Ten film totiž rozhodně není mainstreamový a uznávají to i kritici, pro které to bylo vzrušující, ale těžko stravitelné sousto, u kterého měl Aronofsky zřejmě plnou tvůrčí kontrolu.
Pro Paramount jde o první ze tří silných projektů tohoto podzimu, ale ačkoli matka! má lepší festivalové ohlasy než Clooneyho Suburbicon a Payneovo Zmenšování, tyhle filmy zřejmě od diváků nedostanou znechucený palec dolů. Ten film samozřejmě není zlý a je to přesně ten typ projektů, které mají nabourávat sequely a komiksovky a které mají velké hvězdy brát jako nevyhnutelný risk. Na druhé straně ale máte marketing, který potřebuje diváky do kin dostat a tak matku! prodá jako něco trochu jiného. Asi tam bylo trochu lží než je zdrávo, ale v době internetu si snad každý najde alespoň trochu o filmu, na který jde, ne? Každopádně být JLaw a mít první propadák až po sedmi letech kariéry, to je docela slušná pozice.
Co se týče starších filmů, parádní start zažívá Válka o Planetu opic v Číně, odkud padlo 62 milionů. Film se v Americe dost trápil, ale tohle ho posouvá alespoň na 430 milionů globálně. Barry Seal: Nebeský gauner jinak už odstartoval na mnoha mezinárodních trzích a zatím odtud má necelých 50 milionů. Pro Toma Cruise to je po dlouhé době klasické drama bez akční a sci-fi nálepky, takže je dobře, že se daří. A potom tu máme Dunkerk, který zdolal půl miliardu globálně a stal se tak (bez započtené inflace u konkurentů) nejúspěšnějším druhoválečným filmem všech dob. Do oscarového zápolení se Nolan jistě podívá.
Z menších filmů dorazil Brad's Status s Benem Stillerem. Režíroval a napsal Mike White, který stojí scenáristicky třeba za Školou ro(c)ku a jde o jeho druhý režijní počin. Jde o hodně klasickou stillerovku, kde hlavní postava zažívá nějakou obdobu krize středního věku, ale film tenhle námět zdatně překračuje a nabízí opravdu dobrý lidský příběh. Ze čtyř kin zatím 100 000 dolarů a příští víkend šup do 450 kin.
Příští víkend Kingsman: Zlatý kruh a LEGO® Ninjago® film.
Zdroj: Forbes