Jak jsme vás informovali v souhrnném článku se všemi základními detaily, 1.5. vypršela kolektivní smlouva mezi hollywoodskými scenáristy a hollywoodskými produkčními společnostmi. Pokud by se do té doby nepodařilo podepsat novou (tříletou) smlouvu, scenáristé by vstoupili do stávky. V řádném termínu se nakonec dohody dosáhnout nepodařilo, avšak obě strany vyjednávání se dohodly na desetiminutovém prodloužení, při kterém krátce po půlnoci byly dotažené předběžné podmínky další spolupráce. Scenáristé (jejich zastupující orgán WGA) dosáhli takových podmínek, za kterých byli ochotní pokračovat v práci a pro hollywoodské produkce (jejich zastupující orgán AMPTP) byly ústupky zjevně ekonomicky přijatelnější, než hrozící stávka. Co nakonec scenáristé získali?
WGA nezískala všeho, čeho dosáhnout chtěla, ale dost na to, aby byla ochotna na dohodu kývnout. V příštím tříletém období tak bude mezi dvanáct tisíc hollywoodských scenáristů rozděleno zhruba o 130 milionů dolarů (tedy rozpočet jednoho menšího hollywoodského bijáku) víc, než kolik by jim náleželo podle staré kolektivní smlouvy.
Podařilo se navýšit tabulková minima a zdravotní pojištění. Zlepšila se také situace kolem opcí a exkluzivních smluv (detaily WGA zveřejní později). Vůbec poprvé si scenáristé vymohli, že jim zaměstnavatel musí podržet jejich místo, pokud odejdou na rodičovskou dovolenou. O 15% se podařilo zvýšit podíly ze zisku z placené televize a VOD (některého typu VOD) a vůbec poprvé budou dostávat podíly ze zisku také scenáristé, kteří pro placené televizní stanice píší komediální skeče.
A co je hodně důležité, našlo se řešení (nebo alespoň částečné řešení) platové situace seriálových scenáristů. V posledních letech se běžně stává, že má seriálová sezona třeba jen 10 epizod, které se ale píší stejnou (nebo skoro stejnou) dobu, jako když má sezona epizod 22 (donedávna standard). Scenáristé jsou přitom placeni od epizody, takže nástupem prestižních, kratších seriálů, šly jejich výplaty výrazně dolů. Nově je zavedeno pravidlo, které určuje, že jedna epizoda se standardně píše 2,4 týdne, a pokud příprava scénáře k epizodě trvá déle, musí být scenáristé za svůj „přesčas“ dodatečně zaplaceni.
Tolik vyjednávací komise vzkázala v otevřeném dopise členům WGA a doporučila dojednané podmínky ke schválení. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by předběžná dohoda neměla být definitivně schválena, a tak během dalších tří let poběží psací stroje dál.
Zdroj: The Wrap