Už dlouho se řeší, jestli v jubilejní 25. bondovce bude hrát agenta jejího veličenstva Daniel Craig nebo někdo jiný. Co je ale možná ještě důležitější, je distribuce snímku. Bez té se film jednoduše nedostane k divákům a možná by se další bondovku ani nepodařilo zaplatit. Poslední čtyři filmy (od Casina Royale) distribuovala společnost Sony. Ta platila vždy polovinu rozpočtu a náklady na marketing. Při tom neměla poslední slovo v tvůrčích rozhodnutích a po odečtení nákladů a tržeb dostala čtvrtinu ze zisku. Ve finále tak vyinkasovala (přinejlepším) pár desítek milionů.
Proč tedy vůbec mají studia o Bonda tak enormní zájem? Protože jde o věc prestiže, a protože i těch pár milionů se hodí a navíc je jistých. Bond je v posledních letech továrna na stamiliony a jen filmy s Danielem Craigem utržily tři a půl miliardy dolarů (a pro manažery není důležitý jen čistý zisk, ale také nějaká ta pěkná čísla, se kterými můžete udělat divadélko před investory, až si půjdete říct o bonusy).
Nu a kdo že se o agenta 007 uchází? Mají to být Sony, Warner, Universal, Fox a Annapurna. Sony asi nikoho nepřekvapí. James Bond byl u něj doteď a pro distributora je to jedna z mála jeho úspěšných značek. Bonda potřebuje. Podle New York Times Sony uspořádalo pro produkční společnost Eon a držitele práv MGM velkou show v jednom ze svých ateliérů, kde znovu vyrostla kulisa z filmu Dr. No a přítomný byl dokonce i vrcholný šéf Sony (pod které filmové Sony Pictures spadají) Kaz Hirai.
O Warneru víme z dřívějška, že o Bonda hodně stál a Universal i Fox si zkrátka nemůžou tuhle přetahovanou nechat ujít. Nejvíc tak na seznamu překvapí Annapurna. Menší produkční společnost dosud vyráběla hlavně artovou a festivalovou produkci, může se pochlubit snímky jako 30 minut po půlnoci, Mistr nebo American Hustle. Letos v lednu však Annapurna spustila vlastní distribuci a Bond by pro společnost byl velkým úlovkem. Osobně by mě docela zajímalo, jak by Bond pod Annapurnou vypadal, dokážu si představit, že by menší společnost nebyla proti, pokud by agent 007 nabral odvážnější směr. Paramount na seznamu chybí, protože prochází změnou ve vedení a na jednání se možná ani nedokázal zkoncentrovat. Lionsgate si zřejmě v drtivé konkurenci na tak velké sousto netroufla. A Disney? Tomu by nejspíš Bond nezapadal do jeho koncepce rodinné zábavy.
Pikantní je také to, že ať už vyhraje kdokoliv, půjde jen o krátkodobé vítězství, protože podle New York Times se vyjednává pouze o smlouvu na jeden jediný film. Že by Eon a MGM chtěly dlouhodobější spolupráci navázat teprve ve chvíli, až bude Daniel Craig v roli skutečně vystřídán?
Zdroj: NY Times