- Recenze filmů
- Poslední komentované
1
ČLÁNEK
| 25.12.2024 10:34
5
ČLÁNEK
| 24.12.2024 14:22
2
ČLÁNEK
| 22.12.2024 17:34
10
ČLÁNEK
| 22.12.2024 17:29
1
ČLÁNEK
| 21.12.2024 21:19
Post-apokalyptická doba ztvárněná v Salvation je vyloženě k smíchu i pláči zároveň, po zničeném povrchu Země se neprochází ani zdaleka tolik Terminátorů kolik by mělo, skoro jako by samotný Skynet spíše více počítal s prvotním nasazením a použitím jaderných bomb místo vlastní, následné, hromadné produkce Terminátorů a jiných strojů. Lidský odboj v Salvation který ve velkém používá letadla, stíhací letouny i vrtulníky působí vyloženě o dost nadřazeněji než samotný Skynet sám o sobě, to však není paradox, to je hotová urážka toho co tato Terminátoří hrozba dosud kdy znamenala.
Terminátoři jako tzv. dvounohé stroje v tomto filmu působí poněkud hloupě a omezeně, sice se jedná chronologicky o mnohem starší typy Terminátorů (T-600) přesto jsou však tyto starší modely snadno zničitelné (dokonce i s absencí plasmových, laserových zbraní) které se v Salvation taktéž neukázali.
Absence plasmových, laserových zbraní je však vzhledem ke chronologickému vývoji samotné války zcela v pořádku (skuteční fanoušci dobře vědí, že tyto pokročilé zbraně se objevují až v pozdějším průběhu letité války proti Skynetu, a to na obou stranách fronty) Salvation se nám tak sice pokusil nastínit počínající průběh této války, která se v dalších, teoretických pokračováních Salvation měla nejspíše dál stupňovat, nicméně vzhledem k úspěchu Salvation k žádným dalším pokračováním odvíjejícím se přímo v této válce jednoduše nedošlo. Mimochodem i Salvation stejně jako Genisys byl původně zamýšlen jako filmová trilogie.
Dalšími chybami Salvation byly taktéž značné střihy a vynechané scény. V Blue-Ray verzi Salvation sice najdete několik dalších scén, mezi nimiž vidíte i ztělesnění dalších momentů s Terminátory, nicméně vynechaných scén je zde opravdu nespočet, např. v jedné z počátečních ukázek na Salvation můžete samy vidět scénu, ve které měl nahý Arnold původně zneškodnit jiného Terminátora, tomu měl vzít jeho rotační kulomet, a následně tak měl začít nemilosrdně pálit do všech lidí pobíhajících po okolo. Je nepochopitelné že tato scéna byla vystřižena, zde je odkaz na danou ukázku, povšimněte si prosím konkrétního momentu v čase 1:23 kde je vše zřetelně vidět. (https://www.youtube.com/watch?… Na počest Salvation bych mohl tedy snášet kritiku ještě hodně dlouho, přesto že některé momenty, scény v tomto filmu jsou přímo skvostné a vyloženě klíčové, nic na tom ale nemění onen fakt, že Terminator Genisys je v porovnání se Salvation i tak mnohem zdařilejším filmem.
Když nebudu brát v potaz samotnou přítomnost Arnolda Schwarzeneggera, která vskutku znamená víc než někteří z vás vůbec tuší, je Genisys po více stránkách rozdílnějším ale především, a to hlavně povedenějším filmem. Post-Apokalyptická doba je zde ztvárněna mnohem důmyslněji než v Salvation, sice se jedná jen o pouhý zlomek několika počátečních minut (ostatně tak jako tomu bylo i v prvních dvou Cameronových filmech) jde však ale o několik zcela ikonických minut. Jelikož je zde doba již posunuta chronologicky mnohem dále, vidíme konečně plasmové, laserové zbraně. A v těchto několika počátečních minutách Genisys vidíme dokonce snad i více Terminátorů najednou, než kolik jsme jich viděli dohromady během celého průběhu Salvation.
Ano, i zde vidíme lidský odboj používat vrtulníky, je třeba si ale uvědomit, že v této počáteční bojové scéně Genisys je kladen veškerý důraz na jednu jedinou kartu vůči které John Connor spolu se zbytkem odboje nasadí téměř vše co májí zbývající lidé k dispozici. Nejedná se tedy o standartní postup, používat v post-apokalyptickém světě vrtulníky, letadla i stíhací letouny není zkrátka dost dobře možné, nejde o záležitost kterou by bylo možné vykonávat denno-denně. A to je veliký rozdíl, v Salvation totiž jakoby téměř nehrozila žádná hrozba, žádné nebezpečí, a tak si zde lidé jen tak létají ve vrtulnících jakoby nic. Jak už jsem zde psal, v Genisys vidíme naopak sázku na jednu kartu. Lidé v rámci totálního zničení poslední základny Skynetu tedy použijí vše co mají k dispozici, tudíž i tyto dopravní prostředky, které by za jiných okolností s největší pravděpodobností již dávno sestřelili bezpilotní letouny Skynetu. Pokud bych se měl dále zaměřit na průběh obou zmíněných filmů, rozhodně bych se ale raději přiklonil k dějství Genisys.
Mezitím co Salvation zklamal téměř po všech stránkách, možná především proto, že se opovážil zcela bezúspěšně využít již zmíněného post-apokalyptického dramatu, se Genisys jakožto filmu naopak alespoň dle mého názoru podařilo vystihnout koncept předešlých Terminátořích filmů, tedy akce, přestřelky, honičky, vzájemné souboje i rivalita, to vše se přímo vztahuje k prvním dvěma filmům od Camerona. Někdo může namítnout, že Genisys doslova kopíruje až příliš, někdo jiný může být naopak rád, alespoň za určitou podobnost ve struktuře toho co dějství těchto filmů vzájemně spodobňuje.
Jako absolutní fanoušek Terminátora vám mohu jen jako perličku na dortu připomenout, že první dva filmy od Jamese Camerona se taktéž v mnohém vzájemně podobají, a je naopak zajímavé, že zde lidé žádnou podobnost nebo snahu o kopírování přesto nevidí. Jako příklad bych mohl uvést třeba to, že oba již zmíněné první filmy mají velice se podobající závěrečné drama. V obou původních filmech dojde v samotném závěru ke střetu nákladního vozu které se nakonec dostává do blízkosti továren, v prvním Terminátorovi je to nákladní vůz který dožene Sarah i Kyla do prostoru továrny. V druhém Terminátorovi je to pět nákladní vůz který dožene Johna, Sarah i kladného Arnolda do slévárny, v obou případech jde o vzájemně se podobající dějství. Samozřejmě že oba tyto filmové závěry se v jistých věcech značně liší, přesto však spadají pod jeden a ten samý koncept.
Kdyby tedy v Genisys byl místo vrtulníků v závěrečném finále použit opět nákladní vůz, někteří z vás by jistě namítali že jde o další kopírování již známého průběhu. Znovu ale připomínám, že oba původní filmy od Camerona se ve svém závěru skutku velmi podobají, a přesto v jejich případě vůbec nikdo neřeší ani nezmiňuje tuto očividnou podobnost, která by se taktéž dala považovat za kopírování.
Co se hereckých rolí týče, mohu jen dodat, že díky Arnoldovi jsem zde, a především právě díky němu zastávám Genisys, neznamená to však, že Arnold sám o sobě může tím pádem hrát v sebe větší slátanině, a já se ho tak budu tím pádem zastávat ať už jde o dobrý film nebo ne. Nechci tedy Genisys povyšovat na vyšší level jen díky Arnoldovi, ale cítím taktéž potřebu se alespoň na jeho počest tímto způsobem vyjádřit, jeho herecké ztvárnění totiž nijak nepokulhává, naopak to on dodává filmu šťávu, není to však jen o sám jako jediný element který ve filmu funguje, těch dobrých, kladných věcí je zde mnohem víc.
Pokud se v roce 2019 vrátí autorské práva zpět ke Cameronovi, obávám se, že sám Cameron s největší pravděpodobností již nebude chtít svého vlastního Terminátora vůbec kdy natočit. Vzhledem k tomu kolik úsilí věnuje přípravám dalších filmů Avatara je zkrátka jen malá šance na to, že ho vůbec kdy Terminátor bude opět zajímat. Na druhou stranu se ale můžu plést, pokud by totiž po ukončení Avataří série měl vůbec kdy chuť natáčet také tematicky něco zcela odlišného, bylo by ohromující kdyby to byl opět Terminátor. V jeho megalomanském, epickém a absolutně dech-beroucím provedení by byl Terminátor něčím opravdu unikátním, byl by to film který by byl nesmírně nákladný, a věřím tomu, že v rukou Jamese Camerona by se jednalo a absolutně pompézní filmovou záležitost. Tří a půl hodinová nálož perfektních praktických efektů, zastoupená tím nejlepším co by kdy Terminátor mohl vůbec kdy nabídnout, samozřejmě s Arnoldem v hlavní roly, pravděpodobně ve válce se stroji, kde by samotný závěr filmu byl tím posledním závěrem celé této série.
A jen dodávám, že pokud by takovýto teoretický film skutečně pojednával o válce se stroji, nuže poté bychom byli nejspíše svědky Arnoldovi, Terminátorovi smrti, resp. jeho vypnuti. Protože pokud by Lidský odpor opravdu finálně zničil celý Skynet, zničil by tím i funkčnost samotného Arnolda jakožto stroje (lidé by se chtěli zbavit veškerých pozůstatků Skynetu) dokáži si živě představit tu imaginární, emotivní scénu, kde by se např. sám John Connor s rukou v ruce v samém závěru rozloučil s Arnoldem, ještě před tím než by odpálili samotné jádro Skynetu, čímž by vyhráli válku nad stroji, a nemuseli tak dále využívat stroj času k ovlivňování časového kontinua ve vlastní příběh. John Connor není mrtev, stále žije v jedné z více možných časových linií, pokud ovšem chcete brát v potaz existenci Genisys.
Pokud někdo z vás dokázal přečíst celý tento příspěvek, máte můj obdiv. Rozhodně větší obdiv, než ten který bych měl projevit vůči některým vašim zkratovitým příspěvkům, neříkajícím totálně nic, rozebírající naopak vše.
A za druhé bych chtěl poprosit James Camerona, aby se už konečně vykašlal na pokračování své ekologickou agitací zamaskované obšlehnutí Princezny Mononoke jménem Avatár a konečně nám pravověrným fanouškům natočil regulérní Terminátoří trojku!