The Last of Us: Filmová adaptace oficiálně oznámena
Napsal: Petr Slavík - (Anarvin), 29.07.2014 22:45
- Recenze filmů
- Poslední komentované
2
ČLÁNEK
| 22.12.2024 17:34
10
ČLÁNEK
| 22.12.2024 17:29
1
ČLÁNEK
| 21.12.2024 21:19
2
ČLÁNEK
| 19.12.2024 15:10
3
ČLÁNEK
| 17.12.2024 06:39
Co se struktury týče, proškrtání chápu. Děj se odehrává během cca jednoho roku, to se přenést dá docela dobře. Ten delší časový rozsah by tam měl zůstat, byla by škoda to hustit do několika dní, protože jejich vztah se vyvíjí dlouho a tím je uvěřitelnější.
Co se konce týče, doufám, že zůstane zachován ten videoherní. Vím, že se o něj v Naughty dog přeli, ale podle mě šlo o nejlepší možnou volbu.
Pokud vnímáš jako škatulky dva velmi rozdílné přístupy, budiž.
Hra ani náhodou nemůže být vedlejší, pokud je jedním z hlavních marketingových taháků tvrzení, že je na ní film založený. Ale naopak je to základní kámen celého filmu. Co chci ale říct je především fakt, že pokud filmové studio vyloženě lže divákům do očí a oni mu to sežerou i s navijákem, protože zrovna o dané předloze nemají ani tušení tak to rozhodně není dobré i kdyby ten film byl kdovíjak dobrý. Osobně bych od studií ocenil podstatně upřímější přístup.
Eh, kde jsem kdy řekl, že dobrá adaptace musí být doslovná? Přečti si ještě jednou vše co jsem psal. Já nikdy neřekl doslovná, ale "věrná" nebo "ctící předlohu" to rozhodně ani v nejmenším neznamená "doslovná". Dokonce jsem tu několikrát vyloženě řekl, že změny jsou v pořádku a zdůraznil to. Tak kde jsi sakra vzal, že si myslím, že adaptace musí být doslovná? Samozřejmě, je to také možnost, ale je také pravda, že taková možnost ne vždy je úplně ideální. Proto jsem tu také nikdy nemluvil o doslovných adaptacích. Tak kde jsi to najednou vzal? O čem já tu mluvím je, že dobrá adaptace je taková, která se na jednu stranu drží předlohy, ctí ji, ale když je to nutné, tak se nebojí přijít se změnami a vlastními interpretacemi původních událostí, v radikálních případech třeba i naprosto odlišnými pointami a tak. Nic z toho není špatná věc, pokud je to provedeno správně. Dokonce to může adaptaci i obohatit aby nebyla jen nuznou kopírkou předlohy. Ovšem samozřejmě odsud posud a je dobré znát míry, v tom které změny jsou k dobru věci a které nikoliv. Pokud tohle všechno dokáže filmař odhadnout, má vysokou šanci, že natočí velmi dobrou a osobitou adaptaci, za kterou se nikdo nebude muset stydět.
Ovšem pokud si od začátku filmař řekne, že na předlohu prdí a odvypráví si vlastní příběh, do kterého jen narve zajímavé prvky z předlohy (typický hollywoodský přístup), tak to žádné adaptování není, a fakt, že se filmaři potom snaží tvrdit opak je podle mě docela sprostota. A přitom by třeba stačilo to rovnou upřímě říct (viz. ten případ s Tomb Riderem) a hned by se na celý titul dalo pohlížet přívětivěji.
Jde o škatulky, tvoje vnímání.
Jaké voly pořád. Lidi šli do kina prostě na Prince z Persie, epické dobrodružství, pohádky tisíce a jedné noci. Většina ani netušila, že existuje nějaká hra. Ta je úplně vedlejší, tohle je film. Stejně jako většina lidí neví, že Piráti z Karibiku jsou adaptací jízdy v zábavním parku.
S jakým přístupem? Úplně zapomeň na tu věc co sis vzal do hlavy, že dobrá adaptace je jedině doslovná. Ty filmy nebyly špatné proto, že nebyly doslovné, ale protože je točily neschopné tvůrčí skupiny bez vlastní nápadu, které doufaly, že když už nic neumějí, tak dostanou pár lidí do kin na známé jméno a zbytek nějak obelžou v trailerech.
Nejde o škatulky, ale o koncept. Je podstatný rozdíl, když divákovi rovnou přiznáš že jen točíš další zářez do dané franšízy, a nebo se mu snažíš namluvit, že mu dáváš "adaptaci" jeho oblíbené hry.
Nejsmutnější je právě ten fakt, že někteří ani neví jak velké voly z nich hollywood dělá. Inu nevědomost je možná sladká, ale mě jako fandovy trhá srdce. A ne nejde o pouhé přejmenování postav, to ve své postatě ani vůbec nebyly ty samé postavy.
Věř dvoum věcem.
1) Hollywood jen tak nenatočí dobrý film podle her. Ne s tímhle přístupem.
2) Spíš než že hollywoodské bejkárny přestanu řešit, je daleko pravděpodobnější, že začnu filmy točit sám. Drž mi palce. :D
fakt, že je celý současný hollywood postaven především na businessu je ten hlavní problém - Proč? Že chtějí zisk vyčítáš i automobilkám? Nápojovým společnostem? Softwarovým gigantům?
Pokud jde pak konkrétně o Tomb Ridera,...jako "další nové dobrodružsvý Lary Croft", které se může odehrávat někde bokem her. - To prostě jen čachrujeme se škatulkami. Prostě je to další adaptace téhle značky, která to možná neříká tak otevřeně jako jiné adaptace (nebo jsi na to zatím nenarazil), tak se ti to zamlouvá. Ale pořád je to stará dobrá adaptace, ať to mu chceš říkat jak chceš ;-)
studio dělá vola nejen ze mě coby fandy herní série, ale i z neznalých diváků, kterým předhazuje paskvil, který s hrou kromě názvu a idei akrobaticky skákajícího prince nemá nic společné. - Nejsem fanda herní série a rozhodně ze mě vola nikdo nedělal. Rozhodně ne tím, že pojmenoval postavy.
Trvám na tom, že si to celé moc bereš k srdci ;-) - Uvidíš, že jestli se natočí pár dobrých filmů podle her, tak doslovnost zpracování přestaneš řešit.
Že hry nelze adaptovat jiným způsobem? Ale jde, a jak. To by ses divil. Samozřejmě pokud vyloženě nemluvíme o nepříběhových arkádách, ale to už pak není věc pro nějaké adaptování, nýbrž prachprostou derivaci typu "Bitevní loď". Pokud ovšem v hře nějaký příběh je, vždy se dá adaptovat takovým způsobem aby ve filmu fungoval, a přitom zůstal hře věrný. Bohužel, bezinvenční hollywood tento způsob dosud nebyl schopný objevit. Pokud jde pak konkrétně o Tomb Ridera, tam se pak nabízí ještě jednoduší řešení, které si naštěstí pro jednou hollywood uvědomil (a nebo mu to spíš náhodou vyšlo, protože se dané řešením svou podstatou hodně podobá hollywoodskému přístupu), a oním řešením je netočit film jako adaptaci nějakého konkrétního Tomb Rider titulu, ale spíš jako "další nové dobrodružsvý Lary Croft", které se může odehrávat někde bokem her. Když už nic jiného, je takové řešení alespoň upřímější (nevydává se za to co není) a daleko jednoduší v rámci provedení.
Když mi ale naproti tomu nasevírují třeba Prince z Perzie: Písky Času a místo bezejmeného prince s princeznou Farah, kteří se prohání po pohádkových komnatách Azadu dostanu Prince Dastana a Princeznu Taminu, kteří po pouštích utíkají před rádoby démonickými asasíny, a pak tomu říkají adaptace, tak nemůžu si pomoct, ale připadámi, že tu studio dělá vola nejen ze mě coby fandy herní série, ale i z neznalých diváků, kterým předhazuje paskvil, který s hrou kromě názvu a idei akrobaticky skákajícího prince nemá nic společné. A neříkej, že není možné natočit kvalitní film o bezejmeném princi a Farah, jak je po zámku nahánějí písečná monstra.
Obzvlášť u her jsou změny potřeba jednoduše z toho důvodu, že používají úplně jiné prostředky vyprávění, často pořád ještě nemají skutečný děj (nebo jen minimální) nebo trvají mnoho hodin, zatímco film má hodiny zhruba dvě. Když adaptuješ Tomb Raider, tak je logické, že vezmeš koncept neohrožené archeoložky se dvěma pistolemi a připravíš nové dobrodružství, ve kterém se to hemží artefakty a exotickými lokacemi. Hry jako Tomb Raider nebo Tomb Raider II opravdu nejde adaptovat žádným jiným způsobem.
Neber to pořád tak osudově :) Hlavní je, když dostaneme dobrý film, všechno další máš buřt.
Adaptace zastíní předlohu poměrně často. To je běžné a určitě na tom není nic škodlivého. Stejně tak od poznání předlohy konzumenty odradí pouze špatná adaptace, nikoliv odlišná - konzument přece ani dopředu neví, že se obě podání liší.
A ano, právě proto, že má každé médium jiné přednosti, jsou změny vyloženě nutné. Každá adaptace, která to nerespektuje, dopadne špatně. Fanboyové sice budou jásat blahem, jak je to báječně stejné, ale kdokoliv s odstupem ti hned řekne, proč to a to prostě nefunguje. Jako když koukáš na knižní adaptaci a jako první věc tě přes uši pleskne voice-over.