Hollywood debatuje o alespoň částečném přesunu (zvlášť těch menších) filmů na nějakou prémiovou VOD službu a kalendář zaplňuje prakticky celoročně čím dál tím větším množství blockbusterů různorodé úrovně. Zatím se ale můžeme pořád ještě spolehnout na to, že v lednu se chodí v USA do kina především na oscarovky, a že premiéru mají především nejrůznější braky, kterým nikdo nevěřil v nějakém odvážnějším termínu.
K lednu také již tradičně patří nové horory a letos tuhle úlohu plní Bye Bye Man. Fanoušci soutěžní show Survivor jistě budou znát jméno Jonathan Penner. Veterán soutěže pro film napsal scénář. Ale to je tak vše, co je na Bye Bye Manovi zajímavé. Recenze jsou tristní. Je to ale samozřejmě naprosto jedno. Rozpočet činil 7,4 milionu a tak je úvodní tržba 13,3 milionu naprosto dostačující. Do konce příštího víkendu mají investoři zpátky jak rozpočet, tak náklady na marketing (který nebyl nijak výrazný). Snímek skončil až na 5. příčce žebříčku Druhým provarem týdne jsou Monster Trucks. Nikdo nechápe, jak tuhle divnou směs E.T.ho a Transformers mohl kdokoliv odsouhlasit a už od září mluví hollywoodští analytici o tom, že tahle předražená produkce vygeneruje ztrátu přes 100 milionů dolarů. Po úvodní tržbě 10,5 milionu je to klidně docela dobře možné. I když, abychom nekřivdili, mezinárodně je to o chlup lepší, tam už se povedlo sesbírat už skoro 15 milionů. V USA tento víkend znamenala nízká tržba dokonce až 7. příčku.
Třetí novinkou je thriller Sleepless s Jamiem Foxxem v hlavní roli. Že jste o něm dosud neslyšeli? Pak vás nepřekvapí, že snímek skončil ve svém premiérovém víkendu (při nasazení do téměř dvou tisíc kin) až na osmé příčce a utržil 8,5 milionu. Vedle novinek se bohužel nijak výrazně nedařilo ani filmům, které kvůli oscarové kampani měli premiéru koncem loňského roku a teď vstoupili do širokého nasazení. Až na šesté příčce skončil Patriot‘s Day, další drama podle skutečných událostí od Petera Berga, s Markem Wahlbergem v hlavní roli. Bohužel, naposledy se pánům s touhle formulí povedlo uspět na začátku roku 2014 se snímkem Na život na smrt. Chválené Deepwater Horizon s rozpočtem 110 milionů se vyšplhalo celosvětově loni na podzim jen na nelichotivých 118 milionů, v Americe dokonce jen na 61 milionů. U Dne patriotů jsou recenze slabší a úvodní víkendové tržby jsou oproti katastrofě z ropné plošiny poloviční. Američtí diváci nechali v pokladnách jen 12 milionů a v silné oscarové konkurenci to bude už jenom slabší, zvlášť když film nemůže počítat prakticky s žádnou nominací. Pozitivní je tak snad pouze to, že snímek stál „jen“ 45 milionů dolarů.
Jako druhý se do širšího nasazení (téměř 3000 kin) pustil Ben Affleck a jeho Pod rouškou noci. Dopadlo to hodně palčivě. Až 11. příčka, nuzných 5 milionů v tržbách. Jde o Affleckův zatím nejhůře hodnocený film, a aby toho nebylo málo, během propagačních rozhovorů se každý režiséra snaží přeptat především na chystaného The Batmana a o aktuální kus jeví veřejnost jen pramalý zájem. Benova frustrace tak začíná být hodně vidět. Nelze než popřát pevné nervy a příště soustředěnější scénář, protože vizuálně to opět nebylo vůbec marné. Necelých 9 milionů je už utrženo celosvětově.
Daleko zajímavější čísla vykazují oscarovky, které přidávají kina postupně, týden co týden, vždy pár set sálů navíc. Na prvním místě skončila Skrytá čísla. Za víkend krásných 20 milionů, celkově už 54 (rozpočet byl 25, takže je zaplaceno) a s širokou diváckou podporou v zádech se ze snímku profiluje jeden z černých koňů letošních Oscarů (no pun intended). Podobnou písničku zpívá muzikálový La La Land. Tenhle víkend druhá příčka, dalších 14 milionů v bance a celosvětově už 128. To je skvělý úspěch pro studio Legendary, které na tom loni nebylo nejlépe, ale především pak pro Damiena Chazella, který po vynikajícím Whiplash odmítl hollywoodské nabídky, raději natočil za 30 milionů svůj léta odmítaný projekt snů a proměnil jej v miláčka kritiků i diváků. Ceny budou nejspíš pršet i nadále.
Sedmistovku kin přidalo Mlčení, zdá se však, že katolické drama Martina Scorseseho je pro diváky možná až příliš drsná káva. Tento víkend pouze 1,9 milionu, celkově jsou utržené 3. Potěšující naopak je, že po Zlatých glóbech viditelně stoupl zájem o maličké filmy Moonlight a Elle. Moonlight za víkend udělal 1,1 milionu a celkově už je na 14ti, evropský projekt Paula Verhoevena, Elle, utržil titulkům navzdory v USA 300 tisíc a celkově už má 1,3 milionu z USA. Celosvětově pak už celkem 10, při devítimilionovém rozpočtu.
Abychom zmínili alespoň pár velkofilmů: Na třetí příčce Zpívej – 13 mega tento víkend, 397 celosvětově. Rogue One: Star Wars Story pak taktéž 13 milionů za víkend a celosvětově už 979 milionů. Do konce týdne je miliarda doma. Mezinárodně pak bodovali Pasažéři. Film byl uveden v Číně, kde utržil 17,5 milionu. Celkově to mezinárodně dělalo 32 milionů, a jakkoliv recenze film drtí za diskutabilní chování hrdinů, investory může hřát 237 milionů v celosvětovém prasátku (110 milionů rozpočet). Velká čínská zeď už stačila mezinárodně vyšplhat na 199 milionů, tak uvidíme, jak vysoko se ji nakonec podaří vystavět.
Příští víkend uvidíme, jestli se Vinu Dieselovi povedlo z xXx udělat další Rychle a zběsile, do širokého nasazení půjde Founder, kde si Michael Keaton zahrál strůjce úspěchu společnosti MacDonalds, horor Split, kde má James MacAvoy rozdělenou osobnost a širšího nasazení se dočká také 20th Century Women, další z oscarových želízek v ohni.