První polovina šesté řady seriálu Hra o trůny (Game of Thrones) je za námi a nám nezbývá než se ohlédnout za pátou epizodou The Door (na české HBO Vrata). Dostalo se nám v ní několik až šokujících odhalení, ale také se celý díl zaměřil jen na několik dějových linií a pořádně je posunul dopředu.
Sansa (Sophie Turner) nám při rozhovoru s Malíčkem/Littlefingerem (Aidan Gillen) dokázala, že se naučila hrát hru. Samozřejmě se dá jen spekulovat, zda opravdu lord Petyr Baeliš litoval svého nápadu provdat Sansu Ramseymu, když je tak proslavený svými manipulátorskými schopnostmi. Pokud ale vezmeme v potaz něco z toho, co víme – ať už známou Malíčkovu láska k lady Catelyn (matce Sansy) nebo jeho až starostlivý rozhovor s Ramseym na Zimohradu o budoucnosti a bezpečí Sansy – tak to spíše vypadá, že Malíček starostlivost a omluvy myslel vážně. U něj ale opravdu nikdo neví, co se mu ve skutečnosti honí hlavou. Co ale překvapilo, bylo odmítnutí pomoci ze strany rytířů z Údolí, kteří se utábořili v Kailinské držbě. Je logické, že Sansa od Baeliše nic nechce, když neví jestli se mu dá vůbec důvěřovat. Je ale moudré odmítnout potencionální silné spojence, když jsou Starkové na Severu zrovna v dost nevýhodné pozici? Možná že Sansa přeci jen na vysokou politku pořád ještě nemá žaludek. Nejdůležitější je tak momentálně informace, ohledně situace v Říčních krajinách, kterou Sansa následně nadhodila při válečné debatě na Černém hradě.
Zpráva o znovudobytí Řekotočí Bryndenem Tullym (Clive Russell), známým také jako Černá ryba, znamená zcela určitě do budoucna mnohé. Jak řekl Davos (Liam Cunningham), Černá ryba je legenda a navíc bitvami prověřený voják s tolik potřebnou armádou. Otázkou je, zda by však byl schopný ji dostat k bitvě na Sever – v cestě mu stojí Dvojčata, kterým vládne nenáviděný rod Freyů. A další otázkou je, zda vůbec může armádu uvolnit z obrany Řekotočí. Hlavní plán skupiny okolo Jona je však jasný - postupně získávat na stranu Starků menší severské rody a vyrovnat tak síly Boltonů. Budou však všechny malé loajální a ochotné jít do války? Na závěr Jon a ostatní konečně odjíždějí z Černého hradu. Nejde se netěšit na to, jak konečně Jon zasáhne i do dění v Západozemí a ne pouze na Zdi a za ní. Tormund (Kristofer Hivju) při tom pořád pokukuje po Brienne (Gwendoline Christie), která se však od skupiny brzy odloučí směrem na jih, do Řekotočí. Té se ani za mák nelíbí představa, že nechá Sansu samotnou mezi lidmi, ke kterým nemá příliš velkou důvěru. S blížícím se konfliktem to opravdu nevypadá jako příliš dobrý nápad, hlavně když vezmeme v potaz, že bude objíždět celý Sever a hledat spojence mezi rody, jejichž oddanost není úplně jistá.
Na Železných ostrovech se mezitím novým králem stal trochu bláznivý a psychopatický Euron Greyjoy (Pilou Asbæk). Zajímavý je určitě jeho plán postavit loďstvo na převoz armády Daenerys Targaryen (Emilia Clarke), což nezní jako úplně špatný nápad (mají společné nepřátele), ale nápad se sňatkem je hodně úsměvný, hlavně když dobře známe Daenerysinu povahu. Kam se ale nyní vydá Theon Greyjoy (Alfie Allen) se svou sestrou Yarou (Gemma Whelan)? Podle záběru na odplouvající lodě to vypadalo, že vzali celkem dost lodí a na nich muselo být i dost mužů. Je tak možné, že „ukradnou“ Euronův nápad a sami poplují směrem na východ, aby se připojili k Daenerys?
K té jsme se v epizodě také na chvíli podívali. V čele celé hordy Dothraků se vrací (skoro určitě) do Meerenu. Rozloučili jsme se ale Jorahem Mormontem (Iain Glen), naštěstí pro všechny fanoušky této postavy to pořád nemá úplně sečtené a třeba se mu opravdu povede najít lék na šedý lupus tak, jak si přeje Daenerys.
V Meerenu zatím skoro bez problémů funguje Tyrionovo (Peter Dinklage) dohodnuté příměří. Že ale rozhodně není nečinný, nám dokázal schozkou s novou postavou – rudou kněžkou Kinvarou (Ania Bukstein). Její rozhovor s Varysem (Conleth Hill) je pak asi nejlépe napsaný dialog celého dílu. Kněžka s klidem překonala všechny Varysovy argumenty a dokázala, že na její víře opravdu něco je. Anebo má nějaký jiný, neznámý zdroj informací, který s uctívaným bohem nemá nic společného? Každopádně se nedá jednoznačně říct, jako moc budou její služby pomocné či vůbec ze strany Daenerys chtěné. A nepřinese Varysův odpor k uživatelům nadpřirozených sil mezi něj a Tyriona neshody?
V epizodě dostala poměrně dost prostoru i dějová linka s Aryou Stark (Maisie Williams). Z té můžeme vycítit, že do opravdového člena Mužů bez tváře má daleko. Ať už ztuhnutí úsměvu při sledování divadelní adaptace popravy jejího otce anebo pochybování o správnosti zabití herečky, nám dává najevo, že Arya ještě rozhodně není oproštěná od své minulosti a rozhodně se nestala „nikým“. Do budoucna se tak můžeme těšit na to, jak situaci vyřeší – rozhodne se jen slepě vykonat rozkaz nebo udělá věci po svém, jak vždycky měla v povaze?
S událostmi za Zdí jdou však všechny ostatní scény do pozadí. V dalším flashbacku, tentokrát do hluboké minulosti Západozemí, jsme mohli vidět Děti lesa provádět rituál, kdy vrazily dýku z dračího skla do hrudníku muže přivázaného ke stromu. Ten neumřel, ale změnil se na Bílého chodce. Na vysvětlení, pokud se v tom někdo trochu ztratil: Celá událost se stala mnoho tisíc let před začátkem událostí seriálu. Děti lesa, původní obyvatelé Západozemí, bojovali proti Prvním lidem, kteří na kontinent přišli z Essosu. Válku proti nim Děti lesa prohrávaly a první lidé káceli jejich stromy. A tak se rozhodly děti lesa vytvořit na pomoc Bílé chodce. Ti však své tvůrce v síle překonali a výsledek známe. To jen ve stručnosti k flashbacku.
Všechny scény po flashbacku nám ukazují, že tvůrci, stejně jako v minulých řadách, za Zdí rozpočtem nešetří. Od masakru v Hardhomu v minulé řadě jsou samozřejmě hodně odlišné (hlavně měřítkem a účastí Dětí lesa a jejich magie), ale přitom i trochu podobné, co se mrazivé nelidskosti Bílých chodců a mravenčí záplavy nemrtvých týče. Nečekaně jsme se rozloučili s Dětmi lesa, Tříokou vránou (Max von Sydow), zlovlkem Létem (další mrtvý zlovlk v tak krátké době!) a především Hodorem (Kristian Nairn). Scénáristé po odvysílání epizody prozradili, že jakkoliv se budou i nadále seriál a předloha rozcházet, tohle byl jeden z momentů, který pochází přímo z hlavy G. R. R Martina, jenž Weissovi a Benioffovi před několika lety odhalil klíčové body budoucnosti celé ságy. Příběh Hodora je při hlubším zamyšlení neskutečně smutný a zároveň chytře vymyšlený. S plnou platností víme, že vize Brana Starka (Isaac Hempstead-Wright) jsou skoro až cesty do minulosti. Může v ní však něco měnit nebo se všechno už napoprvé stalo přesně takhle a historií manipulovat nelze? A prospěly by vůbec seriálu výraznější hrátky s časem nebo už by to bylo moc?
Závěru dílu se povedlo ve mně zanechat pocity, jako dlouho žádná předešlá epizoda. Jak jste na tom vy? Jak jste reagovali na objasnění Hodorova osudu a památnou větu „Hold the door“?