Také letos se nedávno uzavřený filmový festival v Karlových Varech podívalo několik našich redaktorů. Jak jubilejní ročník vnímala Martpod?
Fronty kam se podíváš
Během osmi dní karlovarského festivalu měli návštěvníci možnost shlédnout více než 400 projekcí. Na rozdíl od minulého ročníku se počet filmů i projekcí navýšil, front před kinosály ale neubylo. Na první víkend tradičně přijelo velké množství filmových fanoušků a fronty těch, kteří nestihli předprodej a nevyšel jim ani ranní boj o lístky, seděly doslova před každým kinem. Mírně kratší, ale stále dlouhé fronty bylo ovšem možné zaznamenat i v pracovních dnech, kdy největší nápor návštěvníků již opadl. O velikém zájmu o festivalové dění vypovídají i dlouhé fronty u občerstvení a také počet fanoušků, kteří přes ostré slunce a úmorné vedro přišli pozdravit a přivítat celebrity na červeném koberci.
Filmy Richarda Gerea neoslnily
Asi nejdiskutovanějším zahraničním filmem bylo kvůli osobní účasti hlavní herecké hvězdy lidské drama Time out of Mind s Richardem Gereem v hlavní a Jenou Mallone ve vedlejší roli. Bohužel, diskutované nebylo díky skvělému scénáři. Gere představil konverzační drama, ve kterém však mnohem více než zubožený romantik z Pretty woman konverzuje anonymní bezdomovec, který z příběhu bez vysvětlení zmizí. Idea filmu o tom, že ne všichni bezdomovci jsou opilí lenoši, co odmítají pracovat a je fajn jim pomoct, je vlastně dost tuctová a Helena Třeštíková ji dokázala zpracovat mnohem zajímavěji a lépe. A nijak zvlášť z řady nevystoupil ani druhý Gereův film, Franny, ve kterém Richard ztvárnil excentrického, leč opuštěného filantropa. Sentiment se dal krájet.
Příjemná překvapení
Podstatně kvalitnější je gamblerský road movie Mississippi Grind s Benem Mendelsohnem a Ryanem Reynoldsem nebo ponurý režijní debut australského režiséra Ariela Kleimana Partyzán, který byl současně i hereckým debutem pro chlapce v hlavních rolích. Překvapivě si snímek o zpochybňování autority z uzavřené komunity udržel na prvotinu velmi vysokou úroveň a do diváka se zaryl podstatně hlouběji, než mnohem propagovanější a 'hvězdněji' obsazené snímky (tady je známý jen Vincent Cassell v roli vůdce komunity a otcovské figury). A to přesto, že je Partyzán podle režiséra „malý příběh bez větších ambicí“.. Zaujalo také netypické, absurdní černohumorné drama Humr s Collinem Farrellem a Rachel Weisz a úspěch sklidila i distribucí dávno prohnaná kriminálka The Drop (Špinavý prachy) s Tomem Hardym, který je momentálně mezi producenty i diváky hodně žhavým zbožím.
Richard Gere sám pozornost přitahoval
Nějakému podobně aktuálnímu herci by to na fesitvalu jistě slušelo, takhle byl nejsledovanější osobností celých Varů nepřekvapivě Gere, který osobně uvedl jak Pretty woman, na jejíž projekci se v letním kině sešlo více 7000 lidí, tak i snímek Franny, kterému předcházelo natáčení pořadu Na plovárně s Markem Ebenem a štábem filmu. díky jejich přítomnosti a ohromnému diváckému zájmu se celá projekce protáhla o víc než hodinu. Nutno ovšem dodat, že zpestření v podobě živého natáčení přímo v kinosále diváci navzdory zdržení uvítali.
Domácí tvorba bodovala
Velmi příjemným překvapením byla ovšem domácí produkce, která minimálně ve třech případech zářila výrazněji, než mnohé filmy zahraniční. V první řadě je nutné zmínit snímek Domácí péče, který naplnil a vlastně přeplnil velký sál hotelu Thermal a film, který je pro režiséra Slávka Horáka debutem, sklidil dlouhé standing ovations. A dokonce i my, kteří většinou českou tvorbu moc nemusíme, jsme sklapli uši, vyskočili ze sedacěk a uznale plácali s celým sálem. Obyčejný příběh o ošetřovatelce, která najednou sama potřebuje pomoc, prostě zasáhnul. Dalším výrazným snímkem byly na českou tvorbu netradiční Kobry a užovky Jana Prušinovského a bratrů Hádkových, které se svým pohledem na „americký sen na českém maloměstě“ patří k vrcholům současné tuzemské filmové tvorby. Standing ovations sklidila i oblíbená režisérka a tvůrkyně časosběrných dokumentů, Helena Třeštíková, s čerstvě dokončeným snímkem Mallory, ve kterém tentokrát sleudje o něco opitmističtější osud než obvykle. Mallory sice také prošla životem na okraji společnosti, ale zdárně se jím prokousala a teď pomáhá jiným, podobně stiženým.
Na filmové fanoušky nečekaly pouze filmy, výrazně táhl také doprovodný program. Rozhovory s festivalovými hvězdami, režiséry a herci byly k vidění během tzv. KVIFF Talks, fanoušci zombie hororů ocenili třeba osobní setkání s 'otcem zombie' Georgem A. Romerem. Jako každý rok táhl také obchod se suvenýry, který již během prvních dní hlásil mnoho vyprodaných předmětů, hrnečky, letos se vzorem kamzíků, byly dokonce prodávány v omezeném množství dvou kusů na osobu, aby mohl festivalový obchod uspokojit všechny zájemce. Ale spíš než víc hrnků by to napříště opravdu chtělo spíš víc hostů, kteří mají momentálně hotový nějaký opravdu vydařený film.