Už za necelý týden vstoupí do českých i slovenských kin Transcendence, první celovečerní film Wallyho Pfistera, který se proslavil jako dvorní kameraman Christophera Nolana. Jeho cesta na filmová plátna však nebyla vždy jednoduchá.
Když se Pfister ptal Nolana, jestli si napoprvé neukousl příliš velké sousto, ujišťoval jej zkušenější přítel, že svou prvotinu zvládne a později dokonce nabídl pomocnou ruku ve střižně, když potřeboval Pfister zrychlit tempo několika scén. Podobně jako Christopher chtěl Wally natočit myšlenkově bohatý film zabalený do atraktivního balení vizuálně opojného thrilleru, nicméně pro hollywoodská studio ten balíček asi na první pohled nebyl dost atraktivní na to, aby nováčkovi hned napoprvé svěřil potřebný monstrózní rozpočet.
Natáčení bylo několikrát téměř zrušeno a už samotný scénář se dočkal řady zásadních úprav, které filmařům postupně pomohly srazit rozpočet o plných 50 procent. Kupříkladu obrovské datové centrum, které můžete zahlédnout v upoutávkách, se přesunulo z původně plánované nadzemní lokace do stísněného prostředí, které filmaři následně digitálně rozšířili. Obecně se ale Pfister snažil počítačovými triky šetřit a pokud to šlo (například při natáčení scén holografického Johnnyho Deppa), pomáhal si různými projekcemi a správným svícením.
Je svým způsobem patřičné, že film o hrozbě moderních technologií točil filmař, který lpěl na maximálním možném využití praktických efektů a prozatím odmítá točit na digitální kameru. Wally si uvědomuje, že do budoucna mu nezbude nic jiného, než na digitál přejít, protože filmové laboratoře se jedna po druhé zavírají, nicméně prozatím se svým kameramanem Jessem Hallem (Jednotka příliš rychlého nasazení, Auto zabiják) točili na starý dobrý filmový pás. Pfister nicméně tvrdí, že právě natáčením na film nakonec studiu ušetřil 300 tisíc dolarů, o které by se prodražila postprodukce, kdyby film byl natáčený digitálně a musel následně projít náročnou barevnou úpravou.
Taková úspora je ale jen plivnutím v celkovém rozpočtu, který se i přes zmiňované škrty vyšplhal na 100 milionů dolarů, a tak musel kromě úprav scénáře dělat Wally kompromisy i jinde. Na uvedení filmu v kinech IMAX se asi režisér nijak nezlobil (u nás se nedočkáme), nicméně čínský koproducent si vyžádal pro tamní trh také 3D konverzi. Pfister k ní přihodil několik obligátních slov chvály, nicméně neopomněl dodat, že trojrozměrné filmy rád nemá a na postkonverzi se nijak nepodílel.
Ostatně když už je řeč o propagaci, rozhodně se nedá říct, že by na západních trzích měl film viditelnou tlačenku, jak by se dalo od stamilionového velkofilmu očekávat. V Číně Johnny Depp vyrazil na několikadenní propagační šňůru, během které kromě klasických tiskovek neváhal také zahrát na rockovém koncertě, zatímco na západě hvězdy navštívily několik talk show, objevilo se pár fotek a trailerů, ale jinak je docela ticho po pěšině. Velkou důvěru nevzbuzuje ani fakt, že v USA platí na veškeré recenze až do 16.4. embargo. Ze strohých reakcí na twitteru a v různých diskusích pak lze tentokrát vyčíst jen opravdu málo. Klasicky nadšené výkřiky o „super filmu“ nemají jakoukoliv výpovědní hodnotu, podle těch méně spokojených diváků se zdá, že film nedovedl překvapivě překročit to, co známe už z trailerů a nějak výrazně pracovat se svojí premisou.
Ta se přitom zdá být alfou a omegou celého projektu. Transcendence je podle filmu přenesení lidského vědomí do počítače. Něco obdobného zřejmě lidstvo čeká v následujících třiceti letech. Co se stane potom, až budou stroje myslet, to je prozatím otázka právě pro autory science fiction. V populární kultuře téma slavně zpracovávaly Matrix nebo Terminátor, největší inspirací je ale pro Pfistera 2001: Vesmírná odysea, kterou Pfister před natáčením pouštěl všem svým spolupracovníkům. Na Kubrickově díle jej fascinovala minimalistická práce s dialogy, nadčasová vizuální stránka i důkladné přípravy, které natáčení filmu předcházely.
Možná právě proto se scénářem filmu stal Jack Paglen, učitel scenáristiky, který do té doby nebyl podepsaný pod žádným filmem. Oproti zkušenějším psavcům měl ale jednu zásadní výhodu. Oženil se s počítačovou inženýrkou, která se zabývala NLP - schopností počítačů porozumět lidské řeči. Nad otázkami umělé inteligence strávil Jack dlouhé debaty se ženou a jejími přáteli, a tak když mu producentka Annie Marter nabídla spolupráci na filmu o vzniku myslícího počítače, okamžitě přijal.
Debaty nad tím, co se vlastně stane, až počítače začnou sami uvažovat, jsou nesmírně zajímavé, nicméně zůstává otázkou, nakolik poutavě se filmu Transcendence povedlo téma zpracovat. Dozvíme se to už tento čtvrtek. Malá zajímavost na závěr: Věta Morgana Freemana „Bude to konec lidstva, tak jak jej známe“, ve filmu ve skutečnosti nikdy nezazněla, Wally Pfister tvrdí, že ji do trailerů přidalo marketingové oddělení, on sám by něco takového v životě nenapsal.
Transcendence: Nejnovější videa |
Doktor Will Caster (Johnny Depp), přední výzkumník na poli umělé inteligence, vyvíjí stroj schopný vnímání, který by v sobě kombinoval veškeré lidské vědění s kompletní škálou lidských emocí. Kontroverzní experimenty jej proslavily, ale také z něj udělaly cíl anti-technologických extremistů, kteří udělají naprosto cokoliv pro to, aby jej zastavili. Právě jejich snaha o Willovo zneškodnění však mimoděk vede k jeho úspěchu, k dosažení jeho vlastní transcendence. Pro jeho kolegy, ženu Evelyn (Rebecca Hall) a nejlepšího přítele Maxe Waterse (Paul Bettany), už není otázka zda mohou, ale jestli by měli. Jejich nejhorší obavy se naplní, když se Willův hlad po vědění změní ve zdánlivě všudypřítomnou touhu po moci, kterou nabírá neznámo proč. Děsivě jasné je pouze to, že jej zřejmě nelze zastavit.
Dále hrají Morgan Freeman, Cillian Murphy, Kate Mara a Cole Hauser, režíruje Wally Pfister. Česká i slovenská premiéra jsou naplánovány na 17.4. 2014.
Zdroje: Indie Wire, THR, THR II, LA Times, Letterboxd, Nolan Fans, SHH