Recenze - Captain America: Návrat prvního Avengera

Recenze - Captain America: Návrat prvního Avengera | Fandíme filmu
Marvel natočil další pecku, která se může směle postavit i samotným Avengers.

Po Avengers panovala určitá obava, zda ještě dovedou samostatní hrdinové zaujmout, když jim bude chybět skupinová dynamika a masivní měřítko, které mohla nabídnout superhrdinská týmovka. Jenže jak Iron Man 3 tak Thor 2 postupně ukazovali, že bez pomoci kolegů zaujmout lze a Captain America: Návrat prvního Avengera se k nim teď přidal. Všechny tři filmy byly nejlepší z hlediska svých „samostatných“ sérií a Captain America 2 se kvalitou zážitku dokonce i blíží Avengers.

Po událostech v New Yorku se Steve Rogers (Chris Evans) přestěhoval do Washingtonu, kde dál pracuje pro S.H.I.E.L.D., bezpečnostní agenturu vedenou Nickem Furym (Samuel L. Jackson). Na toho zaútočí neznámí ozbrojenci a ředitel z nějakého důvodu hledá úkryt právě u Rogerse doma a naléhá na něj, aby nikomu nevěřil. Když tedy Steve později odmítne o útoku před nadřízenými vypovídat, je označen za zrádce a musí nést následky. V S.H.I.E.L.D.u se zjevně něco děje a Kapitánovi nezbývá, než vést pátrání na vlastní pěst, protože neví, komu může věřit. Anonymním střelcům, kteří zaútočili na Furyho, navíc dělá společnost tajuplný Zimní voják, muž s maskou a ocelovou paží, který zjevně oplývá stejnou nadlidskou silou, jako sám Captain America.

Marvel už dlouho prohlašuje, že „komiksový film“ není žánr a Captain America 2 to jenom potvrzuje. Jedná se o politicko-špionážní thriller, kterému dodává šťávu několik maskovaných borců s nadpřirozenými schopnostmi. V sázce je světová bezpečnost, přičemž se postavy neváhají ptát, co přesně ta bezpečnost znamená, jak daleko je možné pro její zachování zajít a nakolik jsou svoboda a soukromí v dnešní přetechnizované době pouhou iluzí. A právě do takového příběhu je Captain America ideálním protagonistou.

Ve druhé světové válce také musel udělat nejeden nelehký kompromis, jenže teď panuje mír. A Rogers je natolik „staromódní“, že by radši pronásledoval jenom ty provinilce, kterým byl skutečně prokázán nějaký prohřešek. Sledování potenciálních hrozeb, které od stolu vyhodnotí nějaký analytik, mu úplně nesedí. To samozřejmě ale neznamená, že by se jednalo o bezkrevného, černobílého hrdinu. Mít ideály a stát za nimi ještě automaticky neznamená, že jste pan dokonalý. Výtečnou partnerkou je pak pro Kapitána Černá vdova (Scarlett Johansson), která má žebříček hodnot nastavený úplně opačně, neváhá se zaprodat, ušpinit si ruce a se sarkastickým úsměškem shazovat všechno, co je Stevenovi svaté. Ani v jejím případě se ale nejedná o jednorozměrnou postavu a pod drsnou maskou dostáváme další, jemnější vrstvy.

Do děje se bez potíží ponoří i naprostý nováček, nicméně určitá návaznost na první Kapitánovu sólovku i na Avengers jsou patrné. Kapitán se stále vyrovnává s moderní dobou i svou minulostí, na svět stále vystrkuje růžky stará hrozba a po událostech v New Yorku má S.H.I.E.L.D. silnější postavení a víc prostředků, než kdykoliv předtím. Tudíž tam kde jiní hrdinové staví komiksovou zábavu na nadpřirozených schopnostech, může S.H.I.E.L.D. čerpat z drahých, moderních technologií, jaké by agenti James Bond či Ethan Hunt mohli závidět.

To nemá vliv jen na politicko-špionážní zápletku, ale také na jednotlivé akční scény, při kterých jsme se dočkali nejen nejmodernějších zbraní, navigačních systémů nebo maskování, ale jak jistě víte z trailerů, také letounů či létajících lodí. Kapitolou samou pro sebe je pak nový hrdina Falcon (Anthony Mackie), Stevenův kamarád, vysloužilý voják, který nepracuje pro S.H.I.E.L.D., a tak mu Rogers důvěřuje. Ten v boji používá speciální letecký postroj s křídly, který mu umožňuje mírně odlišnou letovou zkušenost oproti Iron Manovi a tím pádem i nové nápady v akčních scénách.

Ty jsou obecně natáčené „dokumentárním“ bourneovským stylem, kdy se nás filmaři snaží vtáhnout do děje a nabídnout maximální možný, intenzivní zážitek. Povětšinou jsou honičky, přestřelky i rvačky opravdu bezprostřední, mají skvělou dynamiku a nechybí jim napětí. Captain předvádí ze všech tří dosavadních filmů, kde se objevil, největší škálu využití svých nadlidských schopností a praktického využití štítu. Postavy jako Černá vdova nezůstávají v bojovém umění pozadu, ale zároveň se velice dobře podařilo filmu vykreslit, že Kapitán je se svými nadlidskými silami skutečně o stupínek výš než běžní agenti.

O všech starých známých se dá všeobecně říct, že do svých rolí vklouzli jako ruka do rukavice, co se nováčků týče, tak se Marvelu casting opět vydařil. Robert Redford hrál v politickým filmech často, ale většina z nás ho má v paměti utkvělého jako možná až lehce naivního idealistu, bojovníka za správnou věc. V Captainovi dvojce hraje nefalšovaného politika, který denně dělá dvojsečná rozhodnutí a tohle obsazení proti typu mu jde jen k duhu. Ještě lepší tah ale Marvel udělal s Anthonym Mackiem, kterého obsadil do role ležérního Sama Wilsona, alias Falcona. Ten chlap ukazuje film od filmu silnější a silnější charisma, k mírně napjatému Kapitánovi je výborným parťákem, který hrdinovi dokáže dodat potřebný klid, krýt mu záda a ještě vysolit pár solidních hlášek.

Nejtěžší to má z celého obsazení asi Zimní voják, jehož představitele záměrně nebudu jmenovat, abych těm několika doposud nic netušícím čtenářům nekazil překvapení. Hlavním padouchem filmu jsou strůjci intrik, nicméně Zimní voják je daleko víc vidět, je na plakátech, je to ten, kdo se může s Captainem Americou fyzicky měřit. V zásadě se ale jedná o poměrně tichou sílu, která se projevuje především v soubojích. Vzhledem k důležitým skutečnostem z vojákovy minulosti je jeho vliv na děj a ostatní postavy zásadní, ale určitě se nejedná na první pohled o tak prokresleného padoucha, jakým je třeba Loki. Obecně tak dál platí, že po stránce záporáků musí Marvel na svých filmech stále ještě zapracovat.

Co se dalších nedostatků týče, je třeba zmínit především akční scény, které jsou obecně velice dobré, v rámci Marvelu patří k nejlepším a jsou plně srovnatelné s nadprůměrnými akčními thrillery, nicméně díky bourneovské kameře a střihu se tu a tam lze v rychlém sledu záběrů maličko ztratit, zvlášť pokud film uvidíte ve 3D. Obvykle třetí rozměr bez jakéhokoliv nadšení toleruji, v tomhle případě mi ale vyloženě kazil zážitek, když díky němu obraz často působil vyšisovaným, rozostřeným dojmem. Díl viny na tom jistě nese sedačka u kraje, ale i přesto rozhodně doporučuji se 3D vyhnout. Zážitek nezlepší ani omylem.

Pokud si někdo myslel, že už komiksové filmy dávno vyložily všechny trumfy, Captain America 2 ho snadno přesvědčí o opaku. Špionážní thriller je plný bourneovské akce, intrik a kousavých otázek. Nechybí provázání příběhového pozadí s dalšími filmy, které nezasvěcené neruší a fanouškům dá řadu podnětů k rozebírání souvislostí. U hrdinů si často nebudete jistí, za kterou stranu vlastně kopou, avšak naštěstí je tu charismatický Captain, který do té nejistoty jde spolu s námi a nedá si pokoj, dokud jeho svědomí nebude moct klidně spát. Možná to není tak velkolepé jako Avengers, ve kterých se dokonale sešly týmová souhra, wow faktor a poctivá blockbusterová zábava. Na druhou stranu se ale hrdinům dostaneme víc pod kůži, je tu minimálně srovnatelná porce akce a dostali jsme propracovanější příběh, který má zajímavé paralely i se skutečným životem. Marvel zkrátka dodal další vynikající velkofilmovou zábavu a všem daleko zkušenějším, konkurenčním filmovým studiím ukázal, jak se to dělá.

PS: Captain 2 má v titulcích dvě bonusové scény, tak po skončení filmu nikam neutíkejte, minimálně ta první prozradí dost o dalším směřování Marvel Universe.

9/10