Americká společnost Fandango prodává vstupenky do kin a jednou za čas vyzpovídá své uživatele. V dotazníkovém šetření se ptá také na nejočekávanější filmy následujícího období. Průzkum probíhá na solidním vzorku (3500 lidí), takže i když americký trh má oproti tomu celosvětovému určitá vlastní specifika, pořád si z průzkumu můžeme udělat poměrně slušnou představu o tom, o kterých hollywoodských velkofilmech se bude v nadcházejícím období nejvíc mluvit. Před časem jsme tu měli pohled na celý rok 2025, teď se pojďme zaměřit na letošní léto. Dotázaní se podle odpovědí nejvíc těší na následující desítku filmů:
- Jurský svět: Znovuzrození (Jurassic World Rebirth)
- Fantastická 4: První kroky (The Fantastic Four: First Steps)
- Mission: Impossible - Poslední zúčtování (Mission: Impossible - The Final Reckoning)
- Superman
- Thunderbolts*
- Balerína (From The World of John Wick: Ballerina)
- 28 let poté (28 Years Laters)
- Jak vycvičit draka (How to Train Your Dragon)
- Lilo & Stitch
- Mezi námi děvčaty 2 (Freakier Friday)
Umístění většiny snímků v žebříčku asi nijak zvlášť nepřekvapí – jde o drahé velkofilmy s masivní propagační kampaní, které navazují na nejrůznější předchozí hity. Snad jen studia Apple a Warner by se měla zamyslet nad tím, jak to, že se jim s nákladnou novinkou F1 nepodařilo přeskočit ani 28 let poté, ani Lilo a Stitche ani Mezi námi děvčaty 2. Ale známé značky zjevně mají u publika náskok.
Fandango se krom těšení na konkrétní filmové tituly zaměřilo také na celkové divácké návyky při chození do kina. Tady si můžete přečíst celý zveřejněný dokument, nicméně na první pohled z něj vyplývají především dvě věci: Kino je pro spoustu lidí drahou zábavou. A mladší diváky je do něj těžší a těžší přilákat. Částečně to může souviset s tím, že diváci z řad Gen Z (a mladší) si nemohou (nechtějí) dovolit tak často kupovat vstupenky, ale ale zdá se, že to není jediný důvod – pro mladší publikum zkrátka není navštěvování kina tak lákavé samo o sobě.
Celý filmový průmysl na to může reagovat v zásadě třemi způsoby: Intenzivněji bude hledat tituly jako Minecraft, které mladší publikum dokážou zaujmout. Zuby nehty se bude snažit udržet pozornost mileniálů a mladších Gen X, kteří momentálně tvoří největší část platícího publika. Anebo se celé kino odvětví bude pomalu zmenšovat. V praxi pravděpodobně uvidíme nějakou kombinaci těchto přístupů.
Titulní foto: Jurský svět: Znovuzrození
Zdroj: Fandango