Po několika hubených víkendech nabídla mezinárodní kina velkofilm a návštěvnost okamžitě výrazně poskočila. Konkrétně dorazil několikrát odkládaný Captain America: Nový svět (Captain America: Brave New World). Stěžejní americký trh za víkend prodal vstupenky za 88 milionů a za prodloužený víkend (slaví se tzv. Presidents Day a řada Američanů má v pondělí volno) se podle odhadů nakonec podaří utržit plus minus 100 milionů.
To je dvakrát lepší start než jakým se mohly chlubit předloňské The Marvels a premiéra je někde na úrovni snímků jako Ant-Man a Wasp: Quantumania (106 milionů za první víkend) nebo Captain America: Návrat prvního Avengera (95 milionů za první víkend). Z Návratu prvního Avengera nakonec byl velký hit, co se v kinech přiblížil globální tržbě ve výši tří čtvrtin miliardy dolarů. Film nastartoval filmovovou kariéru režisérů Russoových a pomohl prohloubit celosvětovou oblibu Marvelu. Quantumánie byla oproti tomu brutálně předražená (čtvrtmiliardový rozpočet), nedoplazila se v kinech ani k půlmiliardě a i když se po započítání příjmů z domácího videa zaplatila, byl to pro Marvel jeden z klíčových signálů pro to, aby upravil své budoucí plány.
Průšvih kalibru The Marvels z Nového světa nebude, ale jestli se novinka přiblíží spíš k Návratu prvního Avengera nebo Quantumanii, to nám napoví až příští víkend. Pro film bude důležité, jestli se stane trvalkou nebo zájem publika rychle ochladne. A neméně podstatný je mezinárodní zájem. Trhy mimo USA zatím hlásí úhrnnou částku 92 milionů, což je míň, než dokázala Quantumanie (121 milionů) i Návrat prvního Avengera (112 milionů). Úhrnná tržba (i s pondělním americkým svátkem) tak prozatím dělá 192 milionů.
I kdyby výroba opravdu stála jen uváděných 180 milionů a Disney šetřil na marketingu (řekněme, že do něj nalil jen 100 milionů), tak by při započtení podílu pro provozovatele kin pořád bylo potřeba, aby čtvrtý Kapitán utržil v kinech alespoň 560 milionů. Kdybychom rozpočet pesimisticky odhadovali na 250 milionů a marketing na 150 milionů, tak je třeba utržit dokonce 800 milionů! Jakmile by to bylo míň, musí Disney doplatit rozdíl příjmy z domácího videa a prodeje doplňkových předmětů. A to prostě není optimální výsledek, když předchozí marvelovky fungovaly jako tiskárny na peníze. Při podobných neúspěších je potom vždy otázkou, jak na něj Disney zareaguje a jak to reálně ovlivní do budoucna připravované filmy.
Druhá příčka patří Paddingtonovi v džungli (Paddington in Peru), který dlouho po Evropě dorazil konečně také do USA. V severní Americe za celý prodloužený víkend snímek utrží zhruba 16 milionů, což je někde na pomezí toho, jak si za oceánem vedly před lety jednička a dvojka. Paddingtonovi to ale nemusí vadit, protože je úspěšný globálně. Ačkoliv už se promítá hezkých pár týdnů, tento víkend se v ostatních zemích prodaly vstupenky za více než 7 milionů dolarů a celkem už 51 trhů vykázalo úhrnnou částku 132 milionů. Na další trhy se snímek stále teprve chystá, takže je vysoce pravděpodobné, že se nakonec Paddington 3 přiblíží čtvrtmiliardovým tržbám, jako předchozí díly. Investory může mrzet, že náklady na výrobu byly oproti předchozím snímkům o několik desítek milionů vyšší. Ale asi je to nemrzí příliš, protože čtvrtý díl série už je objednaný.
Dál se chodí na animovaného Dogmana. O prodlouženém víkendu nakonec vykáže zhruba 12 milionů a celkem je pod čepcem 87 milionů. Není vyloučeno, že se úhrnné příjmy zarazí až někde na 150 milionech, přičemž náklady byly čtyřicetimilionové, takže pecka. Na Američany funguje Valentýn. Tematické nabídky nebylo na svátek zamilovaných k dispozici mnoho, a tak se chodilo i na horor Heart Eyes. Oproti minulému víkendu, kdy měla vyvražďovačka premiéru, narostl zájem publika o parádních 20 procent. I s pondělním svátkem se jen v USA podaří tento víkend utržit 11 milionů a celkem už je tak sečteno 22 milionů. Snímek by to měl dotáhnout k padesátce, takže se zaplatí, ani kdyby neslavil žádné velké úspěchy mimo USA.
Do Spojených států dorazil čínský mega hit Ne Zha 2. I když se v USA promítal jen 660 kinech, i když neměl skoro žádnou propagaci a nabízený byl pouze s titulky, přesto se za velkou louží povedlo utržit velice slušných 8 milionů dolarů. Samozřejmě je to ale jen takové plivnutíčko v porovnání s tím, jak snímek válí na domácím trhu. Nedělní tržba se v Číně vyšplhala na neskutečných 85 milionů dolarů, což je historicky třetí nejlepší neděle na jednom jediném trhu. Oproti minulému víkendu to je pouze dvacetiprocentní propad, a to je neskutečná výdrž. Za devatenáct dní promítání snímek pokořil hranici 1,63 miliardy dolarů. To snímek řadí na desáté místo historické tabulky tržeb. Z desátého místa Ne Zha 2 vytlačuje Lvího krále (2019). Už v tuto chvíli jde o druhý nejúspěšnější animák a čtvrtý nejúspěšnější film od velké uzávěry kin během pandemie covidu.
Když je řeč o Lion Kingovi, pojďme si posvítit na tržby Mufasy: Lvího krále (Mufasa: The Lion King). Prequel šest let starého hitu za prodloužený víkend prodá vstupenky za více než 5 milionů dolarů v USA a ve zbytku světa o víkendu prodal lístky za zhruba 6 milionů. Ačkoliv se film promítá už devátým týdnem a postupně ztrácí kinosály, podařilo se tržby oproti minulému víkendu jemně navýšit, což znovu signalizuje, že se Disneymu nepovedla propagace (anebo prostě „dvojka“ nikdy nemohla být tak úspěšná, tak mega hit z roku 2019), ale jakmile už diváci na snímek vyrazí, jsou spokojení a doporučují jej dál. Úhrn k dnešnímu datu činí 687 milionů a ještě se povede z lidí vyždímat dalších pár desítek milionů.
Akční romanci Love Hurts nepotkal stejný valentýnsky osud jako Heart Eyes a divácký zájem oproti už tak slabé premiéře dál poklesl. Za celý prodloužený víkend bude tržba činit zhruba 5 milionů, celkem je utrženo 14 milionů a celkové tržby se asi zastaví někde kolem dvacítky. Dál se chodí na komedii One of Them Days (3 miliony za prodloužený víkend, 44 milionů celkem) a drží se i krvavý sci-fi thriller Companion, kde se robotka postaví svému majiteli (2 miliony za víkend, 33 celkem). Top desítku uzavírá čtvrtá premiéra víkendu, indické historické drama Chhaava, jež ve Spojených státech za prodloužený víkend prodá vstupenky za zhruba 2 miliony. Doma v Indii dosud snímek utržil asi 10 milionů.
Zajímavější je nicméně na mezinárodním kolbišti výkon Bridget Jones: Láskou šílené (Bridget Jones: Mad About the Boy). Studio Universal se ji rozhodlo v USA poslat rovnou na domácí video, protože tam zkrátka nikdy nebyla tak populární, jako v Evropě a zájem během let padal. Na starém kontinentu nicméně Bridget zjevně fanoušky stále má, protože víkendová premiéra vygenerovala velice pěkných 36 milionů dolarů. Nejhůř si zatím vedla devět let stará „trojka“, která nakonec bez USA prodala v kinech vstupenky za celkem 188 milionů dolarů. Tak uvidíme, zda se čtyřce podaří takové částce přiblížit.
Titulní foto: Captain America: Nový svět
Zdroje: Luiz Fernando, Deadline, The Numbers, Bollywood Hungama, Box Office Mojo